حسین ملکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیم مربوط به شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت استان است.
دبیر کارگروه مخاطرات زلزله استان زنجان گفت: بعد از حادثه پلاسکو مسئولان بیشتر از گذشته به فکر ایمنی شهر بودند و زلزله های زیاد سال گذشته هم در ابلاغ این تصمیم موثر بوده است.
ملکی با اشاره به موقعیت شهر زنجان و قرار گرفتن قسمتی از شهر روی گسل، تاکید کرد: تمرکز ممنوعیت ساخت و ساز بیشتر روی ساختمان های بلند مرتبه (بناهای تا هفت طبقه) و مهم است و بعد از تصویب به شهرداری ابلاغ می شود.
دبیر کارگروه مخاطرات زلزله زنجان افزود: از سال گذشته کارگروه مخاطرات زلزله زنجان کار بررسی گسل ها را آغاز کرده و با همکاری دانشگاه علوم پایه زنجان در حال تکمیل بررسی هاست.
وی اظهار داشت: بعد از نتیجه گیری نهایی در کارگروه، این موضوع در شورای مدیریت بحران استان طرح و بعد از تصویب، دوباره باید در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور طرح و به برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شود.
ملکی گفت: این روند تا یک و نیم سال طول می کشد، اما پیش بینی و تلاش این کارگروه برای ابلاغ تا انتهای سال جاری است.
دبیر کارگروه مخاطرات زلزله زنجان تصریح کرد: در بیشتر مسائل از ظرفیت دانشگاه در یاری رساندن به حل مشکلات استان غافل هستیم و باید از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده شود تا روند رفع موانع در بخش های مختلف سرعت یابد.
به گزارش ایرنا، مدیریت بحران استان زنجان برای مواجهه با مشکلات مختلف بحران زا، از 14 کارگروه تشکیل یافته است.
2 کارگروه مخاطرات زلزله و کارگروه حمل و نقل و شریان های حیاتی به دبیری اداره کل راه و شهرسازی است و وظیفه بررسی مشکلات و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده را دارد.
گسل شمال زنجان که پر خطر بوده و به عنوان مهمترین تهدید برای شهر زنجان شناخته شده، توسط شبکه جی.پی.اس و با مدیریت دانشگاه علوم پایه زنجان پایش می شود.
ثبت دقیق زمان، بزرگی و دیگر ویژگی های زلزله ها در استان زنجان نیازمند حداقل 6 ایستگاه ثبت زلزله هست.
برای ثبت زلزله های استان، 2 ایستگاه دایمی برای گسل معروف به سلطانیه، 2 ایستگاه برای گسل شمال استان و 2 ایستگاه برای ثبت زلزله ها در پایین دره طارم نیاز است.
اکنون تنها ایستگاه دایمی در این زمینه متعلق به پژوهشگاه بین المللی زلزله است.
پیش از این نقشه نقاط زلزله خیز استان زنجان توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پایه زنجان مطالعه، تهیه و به تمام مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شده است، تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.