به گزارش ایرنا علی جهان آرا روز سه شنبه در جریان دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان افزود: توسعه کتابخانه ها و ارتقای فضای مطالعه یکی از برنامه های مهمی است که در کنار اتمام طرح های در دست اجرای حوزه کتابخانه ها در لرستان دنبال می شود و در همین راستا توسعه کتابخانه های مدارس، کتابخانه های روستایی و مناطق دورافتاده انجام و تاکنون دهها هزار جلد کتاب توزیع شده است.
وی اظهار داشت: در طرح پیک دانایی کتاب هایی که چندین جلد از آنها موجود است بصورت یک بسته گردآوری و به مناطق محروم و دورافتاده استان ارسال می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان افزود: اجرای این طرح را می توان با مشارکت مردم تداوم بخشید به این صورت که افراد می توانند کتاب هایی را که مطالعه کرده و از آنها استفاده نمی کنند، اهدا کنند تا در قالب این طرح یا طرح های مشابه در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بکار گرفته شوند.
وی ایجاد کتابخانه های مشارکتی را یکی دیگر از اقدامات موثر در ارتقای فرهنگ مطالعه دانست و گفت: در این طرح با همکاری دستگاه های اجرایی پر رفت و آمد می توان فضایی برای کتابخانه در نظر گرفت.
جهان آرا افزود: اداره کتابخانه ها کتاب های مورد نیاز این قفسه ها را تامین می کند تا مراجعان بتوانند کتاب ها را علاوه بر مطالعه در محل بصورت امانت نیز به خانه ببرند.
وی اظهار داشت: همچنین در برخی صنف ها همانند آرایشگاه ها که معمولا روی میز آنها روزنامه ها و مجلات قدیمی و تاریخ گذشته وجود دارد، هماهنگی شده تا قفسه های کتاب در این مکان ها راه اندازی شوند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان گفت: یکی دیگر از طرح های موثر در ارتقای فرهنگ مطالعه در استان ایجاد دورهمی های کتابخوانی در اطراف دریاچه کیو خرم آباد است که بزودی این دورهمی های فرهنگی بصورت هفته ای یکبار برگزار خواهند شد.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح ها صرفا آشنایی و ارتباط مردم با کتاب و کتابخوانی است تا فرهنگ قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار ایجاد شود.

** عضویت 205 نفر در کتابخانه های لرستان
جهان آرا یادآور شد: هم اکنون 205 هزار نفر در استان لرستان عضویت کتابخانه ها را دارند که با توجه به فضای کم مطالعه و کمبود کتابخانه ها در استان می توان این امیدواری را داشت که با اتمام طرح های در دست اجرای کتابخانه ها، وضعیت کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه و فضای مطالعه در استان تغییر محسوسی داشته باشد.
وی افزود: آمار دقیقی از سرانه مطالعه در استان وجود ندارد اما بطور میانگین در کل کشور گفته می شود که سرانه مطالعه بین 2 تا پنج دقیق متغیر است و در استان لرستان نیز تقریبا بین 2 تا سه دقیقه متغیر است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان یادآور شد: شاخص استاندارد این است که باید به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود داشته باشد این در حالیست که با وجود 30 کتابخانه در لرستان به ازای هر 60 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و به عبارتی 45 کتابخانه کمبود وجود دارد.
در حال حاضر در استان لرستان 29 باب کتابخانه شهری، چهار کتابخانه روستایی و 16 کتابخانه مشارکتی وجود دارد که 30 کتابخانه از آنها فعال است.
1920/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.