مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ستاد استانی هفته کتاب که با حضور استاندار و مسئولان فرهنگی برگزار شد، ضمن ارائه برنامه ها از مسئولان خواست تا نقطه نظرات خود را بیان کنند.

به گزارش ایلنا، علی خیلدار در جلسه ستاد استانی هفته کتاب که در نخستین روز این هفته برگزار شد، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم به جای نگاه اجرایی و صحنه ای به سمت محتوا رفته تا افراد را به کتابخوانی تشویق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر شهرستان علاوه بر افتتاح کتابخانه ها، دیدار و تجلیل با شعرای ملی و نویسندگان و قدردانی از کتابداران را در دستور کار قرار داده ایم.

کتابگردی و بازسازی کتابفروشی

مدیرکل ارشاد با اشاره به اینکه در بوستان های عمومی و پارک ها، بساط کتاب را پهن خواهیم کرد و علاوه بر آن برنامه کتاب گردی را طی بازدید از کتاب فروشی های بزرگ در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: فرهنگ کتابخوانی قرار است این هفته به دل روستاها هم برسد و با همراهی دهیاران و بخشداران ضمن توزیع و اهدا کتاب در مناطق روستایی و محروم جوانان و قشرهای مختلف ترغیب به کتاب خواندن شوند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی کرده ایم که فرایند بازسازی کتابفروشی های استان را با تخصیص تسهیلات بانکی مناسب به انجام رسانیم.

وی با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری در ترویج کتابخوانی از شهرداری کرج خواست زیباسازی عناصر شهری در هفته کتاب را در دستور کار خود قرار دهد.

البرز کتابخانه مرکزی می خواهد 

حجت السلام شمس الله فلاح، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز گفت: البرز با 98 درصد تحصیل کرده، هشتمین استان کشور است و نیاز است که این جمعیت کتابخانه مرکزی داشته باشد.

وی با اشاره به احداث 9 کتابخانه در روستاهای البرز افزود: با وجود محدودیت ها، کارنامه کتابخانه های البرز در دولت تدبیر و امید، کارنامه ای موفق بوده است.

لزوم توسعه فضای کتابخانه

وی با بیان اینکه کتابخانه ها پایگاه های فرهنگی هستند بیان کرد: در استان البرز  187 کتابدار و 68 کتابخانه داریم و استقبال از کتابخوانی تا جایی بالا است که فضای مورد نیاز محدود است.

وی افزود: در 6 ماهه گذشته 2 میلیون نفر، عضو کتابخانه شده اند و 10 هزار جلد کتاب، نذر کتاب داشته ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز گفت: بیشتر مخاطبان کتاب در البرز جوانان هستند و در فضای مجازی نیز بالای 20 میلیون جلد کتاب در اختیار عموم علاقمندان قرار می گیرد.

فلاح با اشاره به اینکه کتاب های نویسندگان البرزی را وارد سامانه کرده و علاوه بر آن کتاب هم خریداری کرده ایم، گفت: در مرکز البرز 614 واحد نوشت افزار و مرکز فرهنگی وجود دارد و 14 واحد کتابفروشی مطلق داریم که با توجه به جمعیت 2 میلیونی البرز کافی نیست.

وی افزود: رسته کافه کتاب ها در استان البرز نیز طی سالهای اخیر کلید خورده است. در کافه کتاب ها 50 درصد فضا به مخزن کتاب اختصاص دارد و جایگزینی بر توسعه قلیان سراها به شمار می رود.

فلاح به تسهیلات احداث کتابخانه در استان اشاره کرد و تصریح نمود: وزارت ارشاد با اقدامات حمایتی اخیرا مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات با بهره 8 درصد، برای متقاضی احداث مراکز عرضه کتاب و کتابخانه در نظر گرفته است.

معرفی برترین های کتاب در رسانه ملی

علی رامک مدیرکل صدا و سیمای مرکز البرز نیز در بخشی از این نشست خواست تا کتابخوان های برتر پیشکسوتان، ناشران برتر، کتابداران برتر، قدیمی ترین کتاب فروشی ها معرفی شوند تا در رسانه ملی شناخته شوند.

وی افزود: تولید برنامه های فرهنگی با هدف ترغیب به کتابخوانی در دستور کار مرکز البرز قرار دارد.

شایان ذکر است در تقویم کشوری این رویداد فرهنگی، شنبه با عنوان "کتاب، اهالی قلم و رسانه"، یکشنبه "کتاب، فضای مجازی و جهان دیجیتال"، دوشنبه "کتاب و جامعه و دانشگاه"، سه شنبه "کتاب، کودک، نوجوان و خانواده"، چهارشنبه "کتاب، کتابخوانی و کتابداری"، پنجشنبه " کتاب، ناشران، کتابفروشان و اقتصاد مقاومتی" و روز جمعه هم به عنوان "کتاب و حیات طیبه و انقلاب اسلامی" نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.