میرزامحمد مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 18 هزار هکتار گندم در شهرستان پلدختر کشت شده که از این میزان 15 هزار هکتار دیم و سه هزار هکتار آبی است.
وی پیش بینی کرد امسال 18 هزار تن گندم در سطح شهرستان پلدختر تولید و میزان خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان شهرستان 12 هزار تن باشد.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: سال گذشته 24 هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان توسط کمیسیون ها خریداری شده است.
وی به علل کاهش تولید گندم در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: امسال میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز خرید در این شهرستان به دلایل کمبود بارش ها در فصول پاییز و زمستان، پراکنش نامناسب و بارش تگرگ بهاره در اردیبهشت ماه سال جاری 50 درصد کاهش می یابد و این امر موجب شد 30 تا 90 درصد به محصولات کشاورزی آسیب وارد شود.
مرادی اظهار داشت: برداشت گندم در مناطق سردسیر شهرستان پلدختر تا پایان خردادماه سال جاری ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه 6 کمیسیون، خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان پلدختر را خریداری می کنند، افزود: پنج کمیسیون از این تعداد مربوط به تعاون روستایی و یک کمیسیون سیلوی بخش خصوصی است.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: حدود 20 تا 25 هزار تن گندم مازاد تولید در سال های نرمال وجود دارد که هم اکنون یک واحد سیلوی 10 هزار تنی احداث شده و مابقی به خارج از شهرستان حمل می شود.
وی به تدارک حدود 180 دستگاه کمباین برای برداشت گندم در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: حدود پنج دستگاه از این کمباین ها بومی شهرستان، 25 دستگاه بومی استان و مابقی نیز خارج از استان می باشند.
مرادی گفت: گندم با افت 2 تا چهار درصد هر کیلوگرم 13 هزار ریال علی الحساب از کشاورزان شهرستان خریداری می شود و در صورت افزایش نرخ های خرید تضمینی از سوی دولت مابه تفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
وی افزود: زمان کاشت محصول گندم در شهرستان هر ساله از نیمه دوم آبان تا نیمه دوم آذرماه در مناطق معتدل و در مناطق سردسیر نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه میانگین برداشت گندم در هر هکتار پنج تا 6 تن است، اظهار داشت: روش کاشت گندم در پلدختر به صورت مکانیزه با عمیق کار، ردیف کار، دستی و کودپاشی انجام می گیرد.
شهرستان پلدختر در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است.
7272/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.