جمال مومیوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار معدن قیر طبیعی در استان ثبت شده که 2 واحد آن فعال است.
وی ذخیره کشف شده این معادن را 30 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: اشتغال حوزه معادن قیر طبیعی به صورت مستقیم حدود 50 نفر است اما در واقع مردم محلی که تخصصی در این راستا ندارند نسبت به استخراج از معادن اقدام می کنند که در برخی موارد مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: قیر معادن استان به صورت نوار باریکی در امتداد کوه قرار گرفته که برای صدور مجوز بهره برداری باید وسعت بسیار بزرگی در اختیار معدنکاران قرار گیرد که این امر بر خلاف سیاست های واگذاری محدوده های کوچک است.
وی ادامه داد: به طور عمده رگه های قیر طبیعی به عرض 40 سانتی متر و در وسعت کیلومترها واقع شده که در صورت واگذاری این معادن، باید هکتارها زمین در اختیار متقاضی قرار گیرد.
مومیوند گفت: درخواست های بسیاری برای مجوز بهره برداری از معادن قیر طبیعی استان وجود دارد که علاوه بر مشکل وسعت محدوده، پوشش بسیار بالای گیاهی در منطقه نیز مانع صدور مجوز می شود.
وی افزود: باید در ایران استثنای قانونی برای صدور مجوز در این زمینه به لرستان داده شود تا علاوه بر ورود افراد و سرمایه گذاران متخصص در این حوزه، بهره برداری سنتی مردم محلی نیز کنترل شود.
مومیوند اضافه کرد: درصد کربن قیر استان در بالاترین سطح و میزان خاکستر آن بسیار پایین است که این ویژگی‌ها سبب شده این ماده معدنی، دارای کیفیت بسیار بالایی نسبت به استان‌های همجوار باشد.
در حال حاضر 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال استان استخراج می شود و ذخیره معادن استان 588 میلیون تن برآورد شده که عمده آن سنگ لاشه و تزیینی است.
سال گذشته 6 میلیون و 340 هزار تن ماده معدنی از استان لرستان استخراج شده که این میزان معادل 91 درصد تعهد استان است.
لرستان در حالی 2 درصد ذخیره سنگ کشور را دارد که 6 درصد میزان استخراح کشور را داراست.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.