مریم مهری*: امسال نیز طبق یک دهه گذشته « اولین نطق ها و اظهارنظرهای مسولان» حول و حوش همین شعار می گردد هرچند از دهه 80 تا کنون صراحتا بر این ضرورت و الزام آن تاکید شده است.
«حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی در سرفصل امور قرار دارد و زمینه ها برای تحقق شعار سال باید فراهم گردد».همه ما با جملات بالا آشنا هستیم و حدود سه هفته است که روزانه و در بخش های مختلف خبری ، تبلیغاتی ، نمایش ها و ...آنها را نظاره می کنیم.
اما به راستی بعد از گذشت یک دهه این شعار چگونه باید محقق شود ؟ آیا همین که به مردم گفته شود « ایرانی ، کالای ایرانی بخر» حمایت از کالای داخلی محقق می شود؟ تولیدات با کیفیت می شود ؟ آمار تولید و اشتغال بنگاه های اقتصادی بالا می رود؟ تورم کاهش می باید و چرخ های اقتصاد به حرکت در می آید؟ ظرفیت های اقتصادی مغفول و تعطیل شده با مصرف کالای داخلی راه اندازی و احیا می شود؟
آیا نگاه مردم با تماشای چند تیزر و بنر به سمت مصرف کالای داخلی ، سوق می یابند؟ و آیا این دستورالعمل یا قانون به خوبی در دستور کار همه دستگاه های اداری و ...قرار می گیرد؟
اینها سوالاتی است که برای همه ما پیش می آید و سوالی مهم تر هم برایمان پیش می آید، اینکه متولیان این امر چه کسانی هستند؟
در گام اول و با توجه به تحلیل هایی که از محیط کسب و کار ملی و استاتی در ذهنمان وجود دارد ، بی شک به سراغ «مسولان اقتصادی استان » از سیاست ها و برنامه ریزی های مدیریت ارشد استان گرفته تا برنامه و بودجه ، اموراقتصادی استانداری ، بانک ها و ...می رویم .
به سراغ فعالان اقتصادی و تشکل ها و عملکردهایشان می رویمف به سراغ عملکرد دستگاه های دولتی در حمایت کالای داخلی می رویم و در نهایت هم مردم و امر مهم فرهنگسازی را بررسی و ارزیابی می کنیم.
اینجاست که باید پرسید متولیان و برنامه ریزان اقتصاد لرستان برای تحقق و عملیاتی نمودن این شعار در لرستان چکاری انجام خواهند داد؟ آن هم با وضعیت بودجه عمرانی حال حاضر کشور و استان لرستان که بسیاری از طرح هایی که می بایست برای توسعه اش اجرایی شود ، به حالتی لاکپشتی و بسیار کند مبتلا شده اند؟ بسیاری از واحدهای تولیدی به تملک بانک ها در آمده است و برخی تولیدکنندگان هم به دلیل نداشتن بازار مصرف ، با نیمی از ظرفیت و حتی کمتر از آن ، فعالیت می کنند.
کمی ساده تر بگوییم ، ابتدا و در ظاهر قضیه باید پرسید خود دولتی ها چه میزان از نیازشان را از تولیدات استانی تامین می کنند؟ برنامه ها و پروژه های عمرانی استان آیا همچنان در گیر بخش نامه ها و برخی دستورالعمل هایی خواهد ماند که در سال های پیشین هم به بهانه های مختلف مانع تامین مواد اولیه و حتی نیروی کار از استان می شد؟
واقعیت این است که هر روز و قبل از نامگذاری صریح امسال به عنوان حمایت از کالای داخلی ، شاهد درد ودل های فراوان تولید کنندگان استان بوده ایم که چرا دستگاه های اداری با وجود امکان خرید کالای آن هم با شاخصه ها و کیفیت های مشابه و حتی بالاتر از سایر استان ها ، تولیدات استان را در فهرست خریدهای خود قرار نمی دهند.
خوبست که مسولان ارشد و برنامه ریزان اقتصادی لرستان در ابتدا نگاهی به عملکرد دستگاه های دولتی و ادارت در خرید و حمایت از تولیدات داخلی داشته باشند . خوب است که مطالعه و تحقیق شود اگر کالایی در استان تولید می شود و احیانا کیفیت لازم را ندارد آیا تا کنون مورد حمایت مسولان واقع شده است؟ تلاشی از سوی دستگاه های متولی برای توسعه بازار و به روزآوری اش انجام شده است یا خیر؟ تلاشی برای افزایش رقابت پذیری و ماندگاری تولیدات استان در بازار کشور صورت گرفته است؟
به هر روی اینها پرسش هایی است که در ابتدا به ذهن همه ما متبادر می شود و با کمی تحقیق و مطالعه در می یابیم که حمایت از کالای داخلی همان «حمایت از توسعه استان» است که نیازمند «کاهش بروکراسی های اداری و سلیقه سالاری های غیرکارشناسی» است.
حمایت از تولید داخلی همان حمایت از فکر و ایده لرستانی است که مهاجرت نکند ، مورد استقبال و همدلی قرار بگیرد و در نهایت هر لرستانی از مدیر گرفته تا شهروند معمولی ،وظیفه اش را که فراهم آوردن زیرساخت های مادی و معنوی برای حمایت از تولید داخلی است ، به خوبی انجام دهد.

* فعال اجتماعی رسانه ای

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 897860
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.