به گزارش ایرنا، نفت و گاز 2 نیاز اصلی و ضروری مردم روستاهای معمولان پلدختر است که برای پخت و پز و روشن کردن وسایل گرمایشی مانند پکیج، شومینه و بخاری از آنها استفاده می کنند.
یکی از اهالی دهستان افرینه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بعضی از روستاهای شهرستان پلدختر گاز رسانی نشده اند و با آمدن فصل سرما اهالی با مشکل سوخت مواجه هستند.
حمید میراحمدی افزود: روستاییان هر سال برای گرم کردن منازل و روشن کردن بخاری از نفت سفید استفاده می کردند که امسال نبود این سوخت آنها را با وضعیتی متفاوت مواجه ساخته است.
وی اظهار کرد: در این فصل از سال و هوای سرد، نفت یکی از نیازهای ضروری و سوخت غالب اهالی 11 روستای دهستان افرینه است که نبود آن مشکلات فراوانی را به وجود می آورد.
یکی از اهالی روستای چم قمر نیز گفت: ما روستاییان هرسال در فصل سرما برای تهیه سوخت باید به عامل فروش در دهستان افرینه مراجعه کنیم که این روزها به دلیل نبود نفت در محل فروش، صف های طولانی از بشکه و پیت های 20 لیتری تشکیل می شود.
احمد سالاری افزود: این مشکل نه تنها مردم را با نبود سوخت مواجه ساخته بلکه آنها برای تهیه نفت به در بسته می خورند که موجب اتلاف وقت، صرف انرژی و هزینه می شوند.
یکی از روستاییان ساکن پل یاور اظهار کرد: نبود نفت سفید در این موقع از سال و هوای سرد، اهالی روستاهای دهستان افرینه را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته و مردم برای گرم کردن منازل خود مشکل دارند.
احمد آبسری افزود: اهالی این روستاها از نعمت گاز بی بهره اند اما همان نفت سفید هم که تنها وسیله گرمایشی بود از ما دریغ شده است.
وی گفت: ما هر سال با آمدن فصل سرما برای تهیه نفت به دهستان افرینه مراجعه می کردیم که متاسفانه امسال با وجود مراجعات پی در پی، نفت موجود نیست و زن و بچه های ما همچنان از سرما در عذاب هستند.
سجاد نظری دهیار روستای دمرود افرینه در این باره اظهار کرد: 15 روز است که اهالی روستاهای دهستان افرینه با مراجعه به شعبه فروش نفت سفید در این دهستان با نبود نفت مواجه هستند.
دهیار دهستان افرینه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این دهستان و روستاهای اطراف آن شامل دراغل بگیر لطیف، دمرود امیر افرینه سفلی و علیا، سرتخت قدم خیر، پشت مله سرتخت، چم قمر، چناره و سراب قمر، پل یاور و چول هول در مجموع چهار هزار نفر از نبود نفت در فصل سرما، رنج می برند.
علی سلطانپور افزود: این روستاها با این جمعیت در زمستان و فصل سرما سوخت خود را از طریق تنها شعبه نفت و یک عامل فروش در دهستان افرینه تامین می کنند که این شعبه از ابتدای پاییز تاکنون تنها سه تانکر نفت دریافت کرده که به هیچ وجه پاسخگوی سوخت مورد نیاز روستاها نیست.
وی گفت: یک هفته است در روستا کپسول گاز توزیع نمی شود که با پیگیری های انجام شده و تماس با مسئول جایگاه سیلندر پرکنی پلدختر مشخص شد که به طور کلی جایگاه نیز با نبود کپسول گاز مواجه است.
وی افزود: از مسئولان درخواست می شود برای رفع مشکل نبود سوخت، نفت سفید بیشتری به شعبه موجود در دهستان افرینه تحویل دهند تا مردم بناچار به سوخت های فسیلی روی نیاورند و موجب خسارت به منابع طبیعی و درختان نشوند.
رییس اداره پخش فرآورده های نفتی پلدختر نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل نبود و یا کمبود نفت در سطح شهرستان نداریم و در روستاها عامل فروش نفت برای حمل باید ابتدا با این شرکت تسویه حساب کند.
عبدالرضا بهاروند افزود: با توجه به اینکه مخزن ذخیره نفت در دهستان افرینه تنها 19 هزار لیتر گنجایش دارد باید در فواصل زمانی کمتری آن را پر کرد و یا اینکه این مخزن به مخزن بزرگتری تبدیل شود تا بتواند پاسخگوی جمعیت مراجعه کنندگان روستایی باشد.
وی تصریح کرد: عامل فروش نفت در دهستان افرینه فردی سالخورده است و توان مراجعه پی در پی برای تسویه حساب و پرکردن به موقع مخزن را ندارد که این امر موجب ایجاد صف های طولانی در مقابل شعبه فروش نفت و جمعیت زیاد متقاضیان شده است.
رییس اداره پخش فرآورده های نفتی پلدختر گفت: سال گذشته پنج میلیون و 91 هزار لیتر نفت در شهرستان پلدختر توزیع شده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این میزان به حدود پنج میلیون لیتر برسد .
وی افزود: تاکنون یک میلیون و 700 هزار لیتر نفت در شهرستان پلدختر توزیع شده است.
بهاروند خاطر نشان کرد: آمار نسبی توزیع نفت سال گذشته تا این موقع از سال در دهستان افرینه از طریق شرکت پخش فرآورده های نفتی پلدختر 95 هزار لیتر بوده که از ابتدای امسال تاکنون 114 هزار لیتر نفت به شعبه این دهستان تحویل داده شده است.
وی افزود: به طور کلی 25 فروشنده نفت روستایی و 2 فروشنده عشایری در سطح این شهرستان فعالیت و نفت مورد نیاز خود را از این شرکت دریافت می کنند.
بخشدار معمولان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نفت به اندازه کافی در شهرستان موجود است، گفت: عاملان فروش مسئول نبود و ایجاد صف های طولانی نفت در روستاهای تابعه این بخش هستند.
عباس محمودی افزود: با پیگیری های به عمل آمده از مرکز پخش فرآورده های نفتی شهرستان پلدختر مشخص شد که عاملان فروش باید در روستاها با مراجعه به این مرکز، پیگیر موضوع باشند.
وی اظهار کرد: براساس مقررات، عاملان فروش نفت در روستاها موظفند پس از وارد کردن کالابرگ فروش، با پرداخت وجه، نفت دریافت کنند درغیر این صورت و طی نکردن این روند، سیستم پخش فرآورده های نفتی اجازه عرضه نفت را به آنها نمی دهد.
شهرستان پلدختر در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است .
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7272/3022
خبرنگار: فاطمه مهرابی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.