به گزارش ایرنا، نقش روستاییان و کشاورزان در تولید محصولات غذایی و کشاورزی از ضرورت های توسعه روستایی است که طبق بررسی های انجام شده، بیش از 80 درصد فعالیت ها و تولیدات کشاورزی مربوط به روستاهاس.
با در نظر گرفتن این نکته که امنیت غذایی، امروزه از اهداف مهم توسعه ی پایدار به شمار می رود، ضرورت و اهمیت توسعه ی روستایی بیشتر می شود. از لحاظ زیست محیطی نیز حدود 80 تا 90 درصد عرصه های طبیعی کشور تحت کنترل و فعالیت روستاییان است، به همین دلیل، توسعه ی روستاها از این جنبه که می تواند به حفظ سرزمین و بقای آن کمک کند، حایز اهمیت است.
جمعیت روستایی بیش از 25 درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می دهد و حتی بخش قابل توجهی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به اقتصاد روستایی تعلق دارد که اگر تأمین بخشی از مواد اولیه صنایع شهری توسط بخش کشاورزی و جامعه ی روستایی را نیز در نظر بگیریم، ضرورتی دیگر برای توسعه ی روستایی به وجود می آید.
و بالاخره مساله ی مهاجرت های رو به تزاید سرمایه های انسانی و مادی از جانب حوزه های روستایی به حوزه های شهری و به ویژه کلان شهرها و اثرات نامطلوب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از آن، ضرورت توجه به نواحی روستایی، برای تعدیل و هدایت مهاجرت های روستایی، را ایجاب می کند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به اینکه محرومیت زدایی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و تبعیض از شعارهای مهم انقلاب بود، اقداماتی در این زمینه انجام شد که تشکیل جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله آنهاست.
به طور کلی شکل گیری و گسترش سازندگی در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و با هدف نوسازی و توسعه روستاها، نشان دهنده اهمیت و جایگاه اساسی محرومیت زدایی و مبارزه با فقر در اندیشه حکومت اسلامی است.
مسئوول روابط عمومی بنیاد مسکن لرستان در گفت و گو با ایرنا در این باره اظهار کرد: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مؤثرترین و گسترده‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جهت بهسازی و توسعه کالبدی روستاها است که باهدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستایی و تأمین عادلانه امکانات جهت بهبود شرایط زیست‌محیطی نقاط روستایی انجام می‌شود.
مصیب زرین گفت: ازجمله مهم‌ترین این اقدامات تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی می‌باشد که با در نظر گرفتن ساماندهی و اصلاح بافت موجود و همچنین نگاه آینده نگر در خصوص گسترش روستا و استفاده بهینه از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی،تجاری،تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی است.
وی مهم‌ترین اهداف طرح هادی روستایی را ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی ، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی،تولیدی و رفاهی ،هدایت وضعیت فیزیکی روستاها و ایجاد تسهیلات لازم به‌منظور بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی اعلام کرد.
به گفته وی در این اجرای طرح هادیروستایی مهمترین اقداماتی که انجام می شود شامل احداث و اصلاح شبکه معابر، احداث و اصلاح میدان‌ها ، احداث فضای سبز، احداث،اصلاح و پوشش کانال‌های آب داخل روستا، دیواره سازی ،احداث و تکمیل سیل بند و سیل برگردان ،آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی‌شده جهت گسترش آتی روستا ،احداث پل‌های مورد نیاز داخل روستا و احداث و تکمیل شبکه دفع فاضلاب می باشد.
وی افزود: سایر اقدامات اجرایی که در حال حاضر توسط بنیاد مسکن در بحث اجرای طرح هادی صورت می‌گیرد می‌توان به سنگفرش و جداره سازی معابر ، بهسازی مراکز محلی ،ساماندهی فضاهای عمومی ، بهسازی مظهر قنات‌ها و همچنین محل برداشت آب و شستشوی لباس اشاره کرد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان نیز با اهمیت شمردن طرح‌های هادی در روستاها گفت: طرح هادی تمامی روستاها با جمعیتی بیش از 20 خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهند.
هادی جعفری افزود: اعتبار تهیه طرح‌های هادی بر اساس مصوبه مجلس است که تا قبل از برنامه ششم توسعه تا 8 درصد اعتبارات استانی در نظر گرفته می‌شد اما بر اساس برنامه ششم توسعه بین 5 تا 8 درصد اعتبارات استانی به این طرح تعلق می‌گیرد.
جعفری با بیان اینکه اعتبار سال گذشته اجرای طرح های در این استان 260 میلیارد ریال بود که از این مبلغ 30میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
به گفته وی امسال معادل 62 میلیارد ریال برای تهیه قیر به استان تخصیص داده که برای اجرای آسفالت‌ریزی راه 39 روستا هزینه خواهد شد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان همچنین گفت: در سال جاری نیز 190میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های هادی در استان پیش‌بینی شده است که در صورت تخصیص این میزان اعتبار، طرح هادی در 131 روستای استان اجرایی می‌شود.
9872
خبرنگار: اله یار محمودی فر**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.