سالیانه تعدادی از جوانان کشور در دام اعتیاد گرفتار می شوند و زمانی متوجه اشتباه خود می شوند که دیگر راهی باقی نمانده است.
همین امر سبب شده که متولیان و کارشناسان مربوطه به فکر چاره ای برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی در میان جوانان شوند و آگاهی رساندن به خانواده ها و اطلاع رسانی را در سطح جامعه مدنظر قرار دهند.
از طرفی دیگر پس از بهبود یافتن ، افراد گرفتار در دام اعتیاد با مشکل اصلی یعنی اشتغال روبرو می شوند که در صورت نداشتن و یا حمایت نشدن از سوی مسئولان ممکن است با لغزشی به گذشته شرایط برایشان تکرار شده و انتظارات از آینده را در حاله ای از ابهام ببینند.
خبرنگار ایرنا نظرچند نفر از بهبود یافتگان را جویا شده است.

** نمی خواهم به گذشته بازگردم
یکی از بهبود یافتگان مرکز نگهداری ماده 16 زنان خرم آباد گفت: 43 سال از عمرم می گذرد، هجده سال اعتیاد داشتم و اکنون 10ماه پاک هستم دارای سه فرزند هستم و همسرم را از دست داده ام، با کمک این مرکز توانستم ترک کنم.
وی ادامه داد: دیگر هیچ راهی نداشتم و در این مرکز به فکر آمدم که می توانم ترک کنم ام اکنون هیچ سرپناهی برای نگهداری فرزندانم ندارم و اگر جامعه حمایت نکند نمی دانم چه آینده ای در انتظار خود و فرزندانم است.
وی بیان کرد: زندگیم را به اعتیاد باختم اکنون هر شب منزل یکی از خواهرانم هستم و پسر 18 ساله ام به دلیل اینکه خواهرم دختر بالغ دارد با ما زندگی نمی کند و مجبور به گذراندن شب در منزل دوستانش است که خطر اعتیاد او را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه نمی خواهم اشتباه من را پسرم تکرار کند اظهار کرد: در صورت حمایت مسئولان می توانیم آینده را از نو بسازیم.
به گفته وی قبل از بهبودیافتگی خانواده من را ترد کرده بودند اما اکنون ارتباطشان برقرار است هرچند که با مشکلات اقتصادی امروز نمی توانند مارا نگهداری کنند.

**سرمایه برای کسب و کار ندارم
دیگر بهبود یافته مرکز نگهداری ماده 16زنان خرم آباد از توانایی خود در ساخت صنایع دستی می گوید:45 ساله هستم و20سال از عمر خود را در دام اعتیاد بودم اما اکنون به لطف خدا و کمک کارکنان این مرکز چهار ماه است که پاک شده ام.
وی ادامه داد: اکنون از دید مردم بسیار مورد احترام هستم اما در گذشته حتی خانواده ام مرا تحویل نمی گرفت و مرا ترد کرده بودند، دامادم در گذشته از من متنفر بود اما امروز بسیاری از کارهایم را انجام می دهد.
وی بیان کرد: دیپلم گلیم بافی دارم و در مرکز به عده ای از مددجویان آموزش داده ام اما برای ادامه کسب وکار نیاز به اخذ وام دارم که هیچ کارمندی حاضر به ضمانت من نمی شود و تنها در صورتی موافقت می کنند که نصف وام را به او بدهم.
به گفته وی مسئولان باید ما را حمایت کنند و تنها نگذاراند.

**اشتغال بهبود یافتگان مورد توجه قرار گیرد
مددکار مرکز نگهداری ماده 16 زنان خرم آباد نیز با بیان اینکه برای کمک به مددجویان از هیچگونه تلاشی دریغ نخواهیم کرد، گفت: مشکل اصلی بهبود یافتگان پس از ترک اعتیارد است یعنی باید آنقدر مورد حمایت قرار گیرند که میل به بازگشت به گذشته نداشته باشند.
الهام خسروی بیان کرد: بیشتر بهبودیافتگان بدون سرپناه هستند و مشکلاتی را دارند که به سختی می شود زندگی را اداره کرد در واقع می توان گفت در صورت حمایت نکردن از آنان ممکن است با لغزش به اعتیاد مواجه شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه هایی که بهبود یافتگان را به آینده امیدوار می کند، مورد محبت قرار گرفتن در جامعه است، گفت: فرد بهبودیافته در جامعه پس از تحمل سختی‌های فراوان در قدم اول پس از پاکی، مشکل امرار معاش خواهد داشت لذا باید به اشتغال به عنوان چرخه آخر درمان برای این افراد توجه شود.

** یکی از دغدغه‌های مبتلایان به اعتیاد، پس از ترک، بی سرپناهی است
روانشناس مرکز نگهداری ماده 16 زنان خرم آباد نیز گفت: یکی از کارهای مهمی که با مددجویان در این مرکز صورت می گیرد، بحث روانشناسی بوده که می توان فرد معتاد را برای بازگشت به گذشته پاک خود مهیا و آماده آینده روشن کند.
سیده ستاره موسوی بیان کرد: در زمینه اشتغال بهبود یافتگان به کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد بهبود یافته از اعتیاد می کنند، تسهیلات مناسبی ارائه می شود.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های مبتلایان به اعتیاد، پس از ترک، بی سرپناهی است و اینکه به محض ورود آنها به فضای قبلی، معمولا همه چیز به حالت قبل بازخواهد گشت و به احتمال قریب به یقین، مصرف مواد، دوباره آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: مسئولان با در نظر گرفتن شرایط بهبود یافتگان زمینه را برای ادامه دادن زندگی در اجتماع را فراهم آورند.

**والدین نقش اساسی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان دارند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان لرستان با بیان اینکه یکی از عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر عدم ارتباط صحیح آنها با والدین است، گفت: والدین نقش اساسی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان دارند.
غلامرضا آقا میرزایی افزود: آگاه سازی جامعه نسبت به آثار سوء مصرف مواد مخدر امری ضروری است که شعار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در این راستا پیگیری می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان لرستان خانواده را مهمترین رکن پیشگیری از اعتیاد دانست وگفت: مهمترین ضعف شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری ارتباط مناسب با والدین است که در صورت آموزش خانواده ها از طریق کارگاه های آموزشی به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.

**157هزار دانش آموزش لرستانی آموزش پیشگیری از اعتیاد را فراگرفتند
آقامیرزایی ادامه داد: بیش از 157هزار دانش آموزش این استان در سال تحصیلی گذشته آموزش پیشگیری از اعتیاد را فراگرفتند.
وی افزود: سال گذشته آموزش و پرورش لرستان به دلیل برگزاری کلاسهای آموزش پیشگیری از اعتیاد به دانش آموزان دوره متوسطه دوم عملکرد بسیار مناسبی داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف شهرداری تامین هزینه مرکز نگهداری معتادین متجاهر است گفت: اولین آسیب اجتماعی در کشور مواد مخدر بوده و در این زمینه باید به صورت جدی و با کمک سازمان های مردم نهاد اقدامات لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای برنامه ششم توسعه باید به نحوی برخورد کنیم که در پایان هر 6 ماه و در مجموع برنامه ها به اهداف خود رسیده و کاهش آسیب های اجتماعی را در زمینه اعتیاد در جامعه شاهد باشیم.
آقامیرزایی با اشاره به فعالیت 70 گروه مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کاهش آسیب های اجتماعی 'کاج' به عنوان یکی از مهمترین طرح های پیشگیری از اعتیاد بوده و این موضوع پیوسته در دستور کار این ستاد است.
وی با اظهار امیدواری از آینده مبارزه با اعتیاد در استان لرستان افزود: خوشبختانه سال 95 شروع بسیار خوبی در این زمینه داشتیم و اگر شرایط به همین شکل پیش برود در آینده نه چندان دور شاهد سیر بسیار نزولی جمعیت معتادان در استان خواهیم بود.

**پیشگیری اولویت نخست مبارزه با مواد مخدر باشد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان با بیان اینکه هیچ کس از مواد مخدر و عوارض آن در امان نیست، گفت: پیشگیری باید اولویت نخست در بحث مبارزه با مواد مخدر باشد.
حبیب الله خجسته پور افزود: در صورت پیشگیری نکردن از مواد مخدر با لطمات جبران ناپذیر اجتماعی روبرو خواهیم شد.
وی اقدامات انجام شده برای برخورد با سوداگران مرگ و افرادی که مواد مخدر را تجربه کرده اند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت در بحث جمع آوری٬ ساماندهی و درمان گرفتاران این بلای خانمانسوز اقدامات ارزشمندی انجام داده اما کافی نیست.
وی ادامه داد: ریشه کنی این معضل بزرگ اجتماعی عزم و اراده همه افراد جامعه را می طلبد.

** اعتیاد باید نزد جوانان به عنوان یک ضد ارزش معرفی شود
فرماندار شهرستان خرم آباد با تاکید بر اینکه اعتیاد باید نزد جوانان به عنوان یک ضد ارزش معرفی شود، گفت: رفتار انسان متاثر از ارزش های دوستانه٬ خانوادگی و جامعه است و همین که بتوانیم در میان خانواده ها ایجاد حساسیت کنیم و اعتیاد را در گروه های دوستانه به عنوان یک ضدارزش معرفی کنیم به موفقیت بزرگی رسیده ایم.
اسد عبدالهی افزود: اعتیاد یک معضل جهانی است و در این خصوص هیچ کشوری آرمانشهر و دور از آسیب نیست اما می توان آن را با اتخاذ روش های عاقلانه٬ کارشناسی شده و به دور از خشونت های غیرضروری به خوبی کنترل کرد.
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی اقدامات گسترده ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، گفت: ایران در بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر به گواه سازمان های معتبر جهانی از موفق ترین کشورها بوده است.
فرماندار خرم آباد افزود: برخورد با اعتیاد گام دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد البته پیشرفت های بسیار امیدوارکننده ای در سال های اخیر حاصل شده است.
وی همکاری آحاد مردم٬ دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد را تنها رمز پیروزی بر این معضل اجتماعی دانست و گفت: اعتیاد پدیده ای واگیردار است پس مبارزه با آن عزم و اراده ای ملی طلب می کند.

** ناامیدی اجتماعی یکی از عوامل اعتیاد در جوانان است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان گفت: ناامیدی اجتماعی یکی از عوامل اعتیاد در جوانان بوده و برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی باید بصورت هماهنگ تلاش کرد.
محمد تقی شاکرمی با بیان اینکه در اغلب مواقع تنگ نظری ها باعث می شود جوانان در دام اعتیاد گرفتار شوند افزود: بزرگترین هدیه به مردم در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آگاهی سازی و اطلاع رسانی در سطح جامعه بوده و در صورت اقدام در این زمینه شاهد کاهش در این زمینه خواهیم بود.
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری باید از کارشناسانی که فاقد دانش هستند استفاده نکنیم چراکه این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: اعتیاد بعنوان یکی از چهار آسیب اجتماعی مهم در کشور همواره مدنظر مسئولان است و و باید در شناخت آسیب های اجتماعی دانش محور عمل کنیم.
شاکرمی اقدامات سازمان بهزیستی را در حوزه روانشناسی در پیشگیری را موثر دانست و بیان کرد: باید از کارشناسان، جرم شناسان و جامعه شناسان در این حوزه استفاده کرد و در صورتی می توانیم در حوزه درمان موفق باشیم که در پیشگیری عملکرد مثبتی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی مربوطه در این زمینه باید بصورت هماهنگ عمل کنند چراکه جزیره ای عمل کردن دستگاه تنها ابطال زمان مفید است.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.