فریدون گودرزی روزپنجشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما وشیوع بیماری های روده ای و گوارشی کمیته آلتورهمه ساله در این فصل با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری ها تشکیل می شود وبیماری های شایع و شیوه های جلوگیری از آنها را بررسی می کند.
وی اظهارکرد: آب وغذای آلوده ازعوامل انتقال بیماری های روده ای می باشد این بیماری با تولید نوعی سم باعث اسهال شدید در فرد بیمار می شود.
گودرزی علائم بیماری های روده ای را تشنگی زیاد و استفراغ بدون حالت تهوع عنوان کرد وادامه داد: شهروندان درصورت مشاهده هر یک ازعلائم یاد شده هر چه سریعتربه مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
رئیس مرکز بهداشت بروجرد با تاکید برضدعفونی نمودن وگندزدایی میوه وسبزیجات دراین فصل اضافه کرد: سبزیجات ومیوه ها باید به نحوه صحیح و با چند قطره مایع ظرفشویی شستشو و سپس با ماده گندزدای موجود درداروخانه ها ضدعفونی شود تا انگل های آن از بین بروند.
گودرزی به همه افراد به ویژه کودکان توصیه کرد: هربارشستشوی دست با آب وصابون باید20 ثانیه طول بکشد.
وی یکی دیگرازعوامل انتقال بیماری روده ای را یخ عنوان کرد و گفت: یخ باید با پوشش جابه جا شود زیرا تماس یخ با زمین موجب آلودگی به میکروب وانگل می شود.
رئیس مرکز بهداشت بروجرد کنترل آب آشامیدنی و توجه به مسائل بهداشتی در بوستان ها، فضاهای عمومی و دفع بهداشتی فاضلاب شهری را از عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های روده ای عنوان کرد و افزود: باید از ورود فاضلاب شهری به مزارع کشاورزی جهت آبیاری جلوگیری شود و هرساله این موضوع با همکاری جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد.
گودرزی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب شهری موضوع را به مرکز بهداشت شهرستان بروجرد اطلاع دهند.
وی اظهارکرد: همچنین مجموع نکات بهداشتی درمورد مصرف میوه ها وسبزیجات درقالب اخطارهای بهداشتی دراماکن توزیع سیزی ومیوه بروجرد نصب شده است.
رئیس مرکز بهداشت بروجرد بر ضرورت تشدید کنترل بهداشتی استخرها درایام تابستان تاکید کرد و ادامه داد: این مهم درایام تعطیلات نوروز و در طول سال به طورمستمردر حال انجام است اما در فصل تابستان به دلیل استفاده بیشترمردم از این اماکن کنترل های بهداشتی بیشترمی شود.
گودرزی اضافه کرد: متصدیان استخرها نیز ملزم به رعایت نکات بهداشتی به ویژه در فصل گرما برای جلوگیری از بروز هر گونه آلودگی و بیماری هستند.
وی افزود: این اماکن به صورت ماهانه از نظر کلرسنجی، کنترل کیفی و بهداشت مکان و فضا مورد بررسی بازرسان مرکز بهداشت قرار می گیرند و در صورت مشاهده آلودگی و رعایت نکردن بهداشت برابر قانون با مسئولان اماکن متخلف برخورد می شود.
شبکه بهداشت و درمان بروجرد با 9 مرکز شهری و14مرکزروستایی و 82 خانه بهداشت و 10 پایگاه بهداشتی شهری وروستایی 341 هزارو 27 تن را تحت پوشش خود قرار داده است.
که از این جمعیت 247 هزار و 946 تن جمعیت شهری و 93 هزار و 81 تن نیز جمعیت روستایی هستند.
7273/6052 خبرنگار: آمنه صارمی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.