به گزارش خبرآنلاین لرستان- امین جعفری روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان لرستان مهمان اختصاصی خبرآنلاین لرستان است. آقای جعفری روز ارتباطات و روابط عمومی بر شما مبارک.
-آیا به شغل روابط عمومی علامند هستید؟
از آنجایی که این شغل ارتباط مستمر با حوزه رسانه دارد، بسیار به آن علاقه‌مند هستم. روابط عمومی یک حرفه است که علاوه بر علاقه‌ فردی، مطالعه و پژوهش در این حوزه و ارتباط با اصحاب رسانه است که به پویایی و شکوفایی سازمان می‌انجامد.
- شما روابط عمومی را چگونه تعریف می کنید؟
روابط عمومی یک حرفه‌ی سخت است که با فراگرفتن مهارت‌های تخصصی ساده و دوست داشتنی می‌شود.
- مشکلات این شغل چیست؟
بی توجهی به ماهیت روابط عمومی از سوی مدیران و عدم تخصص کارگزاران روابط عمومی بخصوص عدم رسانه شناسی باتوجه به گستردگی رسانه‌ها در دنیای امروز از مشکلات عمده این حوزه است.
-مزایای شغل روابط عمومی چیست؟
شناخت و درک صحیح از نقاط قوت سازمان که می‌توان با ارائه پیشنهادهای علمی در راستای تقویت و و افزایش بهره‌روری در سازمان اقدام کرد. همچنین به دلیل ارتباط با رسانه‌ها، مخاطبان و همکاران سازمان، درک بهتری نسبت به مشکلات، کاستی‌ها، انتقادات و پیشنهادات دارد.
- ایده ال شما در این شغل چیست؟
اول باید تعریفی از ایده آل داشته باشیم. عموما هر کارگزار روابط عمومی این انتظار را از خبرنگاران دارد که به دور از حاشیه به انعکاس اخبار و رویدادهای سازمان متبوع، آن هم با کمترین هزینه بپردازد و از انعکاس کاستی‌ها چشم پوشی کند.اما واقعیت این نیست! انتظاری که از خبرنگاران می‌رود این است که کاستی ها و مشکلات را با بیان رسانه‌ای و به دور از مباحث شخصی و سیاسی و با ارائه راهکار بیان نمایند به طوری که انتقاد به معنای واقعی تبلور یابد. در واقع ، روابط عمومی با ارتباط منطقی که با خبرنگاران و رسانه‌ها دارد معنا پیدا می‌کند.البته این مهم بستگی به دیدگاه رسانه‌ای مدیر سازمان و کارگزار روابط عمومی دارد.
-روابط عمومی چیست؟
-شغلی ساده
-شغلی سخت
-هنر همراهی در مدیریت
- قدرت دفاع از سازمان یا اداره
گزینه چهار.مدافع سازمان بودن یکی از وظایف کارگزار روابط عمومی است؛ به شرطی که به همان اندازه وکیل مدافع مردم هم باشد. باید بین این دو تعادل برقرار کرد. لازمه‌ی برقراری این توازن ارتباط با خبرنگاران هست و نسبت به وظیفه شناسی خبرنگارانی که شرافتمندانه و در راستای رسالت اصلی‌شان خود را چشمان بینا و گوش شنوای جامعه می‌پندارند و با تحقیق و پژوهش به نقد منصفانه می‌پردازند باید متعصب بود.
-آیا قلم خبرنگاران در دادخواهی از حقوق مردم موجب تغییر  مدیریتهای  غلط می شود؟
بستگی به بیان رسانه دارد. همانطور که در بالاهم اشاره کردم اگر با بیانی رسانه‌ای و به دور از حب و بغض باشد قطعا خواهند شنید و جامعه عمل هم خواهند پوشاند. زیرا معتقدم مخاطبان امروز منفعل نیستند و خواسته‌ی رسانه‌ها و خبرنگاران را به خوبی تشخیص می‌دهند که فریاد مردم را انعکاس می‌دهند یا درخواست‌های نامعقول ! در غیر اینصورت، به‌جز ایجاد تنش برای طرفین، فایده‌ای ندارد و سیاه‌ای بیش نیست!
-رابطه‌ی خبرنگاران با روابط عمومی‌ها چگونه است؟ بستگی به شرایط دارد. گاهی اوقات این رابطه در انعکاس اخبار و گزارشات محکم‌تر می‌شود و گاهی هم با بیان انتقادات! اصلا گاهی اوقات صلاح در برقراری ارتباط با خبرنگار یا رسانه‌ای خاص نیست....
-پیشنیازهای این شغل چیست؟
رسانه‌ شناسی یکی دیگر از ویژگی های بارز کارگزار روابط عمومی است. این‌که کدام رسانه را در بین انبوه رسانه‌های مکتوب و دیجیتال انتخاب نماید و یا این‌که چه میزان از وقت خود را به خواندن روزنامه بگذراند، بازهم بستگی به نیاز و موقعیت وی دارد.
- آیا ناگفته ای در خصوص شغلتان دارید؟
بله. متاسفانه برخلاف تعاریف پرطمطراقی که برای روابط عمومی در کتب مختلف نگاشته‌اند توجه چندانی به این حوزه نمی‌شود. هرچند در چند سال اخیر گام‌های موثری در کشور در جهت ارتقای این حرفه برداشته شده است ولی کافی نیست. کارگزار روابط عمومی یک مدیر به معنای واقعی است که عوامل مختلف درون سازمانی و برون سازمانی را تحلیل کرده و در اختیار مسئولان برای تصمیم گیری قرار می‌دهد که نگاه به چنین جایگاهی بسیار فراتر از تعریفی است که همگان از روابط عمومی دارند.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 650383
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.