نرگس سپه وند: پلدختر سال ها است با مشکل ورود زود هنگام عشایر همدان روبرو است،کوچ زود هنگام عشایر باید با کمترین تبعات به صورت عملیاتی مدیریت و ساماندهی شود تا از بروز خسارات جبران ناپذیر به شهرستان پلدختر جلوگیری شود . سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون راس دام سبک عشایر از مراتع این شهرستان عبور می کنند.علاوه بر این هر ساله به خصوص در ایام نوروز تردد دام های عشایری از مرکز شهر پلدختر از نظربهداشتی مشکلاتی را به همراه دارد و موجب از بین رفتن زیر ساخت ها و مبلمان شهری می شود.
طوایف ترکاشوند و یارم طاقلو از عشایر استان همدان هستند که از اوایل اسفند ماه هر سال از مناطق گرم سیر در استان خوزستان به سمت مناطق سردسیر همدان کوچ می کنند.آنها در مسیر کوچ از شهر های مختلف عبور می کنند. استان لرستان به دلیل داشتن پوشش گیاهی مناسب دشت ها و کوها، موجب شده تا عشایر در این منطقه مدتی قبل از رسیدن به همدان اطراق می کنند. کوچ عشایر حدود دو ماه به طول می انجامد.
استان همدان اجازه ورود و تردد دام ها عشایر غیر از زمان کوچ را نمی دهد و چنانچه عشایر همدان بخواهند همچنان به کوچ زودهنگام خود در پلدختر ادامه دهند در نهایت تنها زمین خالی برای دامداران بومی استان و شهرستان می ماند.
چند روز مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان در نشست هماهنگی و ساماندهی کوچ عشایر در شهرستان هشدار داد:یکی از مشکلات و چالش های استان لرستان در حوزه منابع طبیعی ورود عشایر کوچ رو استان های همدان، کرمانشاه و تا حدودی اصفهان است.
به گفته وی ورود عشایر از مناطق ییلاق به قشلاق باید در 15 اردیبهشت ماه 96 باشد که متاسفانه این استان ها این زمان را رعایت نمی کنند و به مدت 2 ماه به طور رایگان از مراتع و جنگل های استان لرستان استفاده و خسارات جبران ناپذیری را به جنگل ها و مراتع استان وارد می کنند.
قرار است مدت 60 روز که عشایر دامدار این استان ها در مراتع لرستان هستند بین سه استان سرشکن شود و در این رابطه استان های مختلف همکاری و موضوع را بین خود حل کنند.
استان همدان 20 روز زودتر از موعد مرز ورودی را باز کند، استان خوزستان نیز به اندازه 20 روز عشایر را بیشتر تحمل کند یعنی استان های ایلام و خوزستان 20 روز دیرتر عشایر را وارد استان لرستان کنند.
در این صورت استان لرستان نیز به جای 60 روز و خسارات جبران ناپذیر 20 روز در خدمت جامعه عشایری است و جلوی این همه آسیب و خسارت به مراتع و منابع پلدختر گرفته می شود.
استان لرستان با داشتن 884 هزارهکتار مرتع تنها جوابگوی چرای دام های بومی و به اندازه یک و نیم میلیون واحد دامی است و پاسخگوی چرای دام استان های همجوار نیست.
این در حالی ست که استان همدان تا تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 96 اجازه ورود عشایر به این استان را نمی دهد .

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610493
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.