به گزارش ایرنا شیرزاد نجفی روز سه شنبه در نشست هماهنگی و ساماندهی کوچ عشایر در شهرستان پلدختر افزود: یکی از مشکلات و چالش های استان لرستان در حوزه منابع طبیعی ورود عشایر کوچ رو استان های همدان، کرمانشاه و تا حدودی اصفهان است.
وی اظهار کرد: ورود عشایر از مناطق ییلاق به قشلاق باید در 15 اردیبهشت ماه 96 باشد که متاسفانه این استان ها این زمان را رعایت نمی کنند و به مدت 2 ماه به طور رایگان از مراتع و جنگل های استان لرستان استفاده و خسارات جبران ناپذیری را به جنگل ها و مراتع استان وارد می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان افزود: قرار است مدت 60 روز که عشایر دامدار این استان ها در مراتع لرستان هستند بین سه استان سرشکن شود و در این رابطه استان های مختلف همکاری و موضوع را بین خود حل کنند.
وی گفت: استان همدان 20 روز زودتر از موعد مرز ورودی را باز کند، استان خوزستان نیز به اندازه 20 روز عشایر را بیشتر تحمل کند یعنی استان های ایلام و خوزستان 20 روز دیرتر عشایر را وارد استان لرستان کنند.
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان افزود: در این صورت استان لرستان نیز به جای 60 روز و خسارات جبران ناپذیر 20 روز در خدمت جامعه عشایری است و جلوی این همه آسیب و خسارت به مراتع و منابع پلدختر گرفته می شود.
وی گفت: استان لرستان با داشتن 884 هزارهکتار مرتع تنها جوابگوی چرای دام های بومی و به اندازه یک و نیم میلیون واحد دامی است و پاسخگوی چرای دام استان های همجوار نیست.
نجفی افزود: استان همدان تا تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 96 اجازه ورود عشایر به این استان را نمی دهد اما متاسفانه منابع طبیعی پلدختر آلت دست کسانی است که به هیچ چیز رحم نمی کنند.
وی اظهار کرد: قانون کوچ دامداران از ییلاق به قشلاق از نیمه دوم اردیبهشت ماه می باشد اما متاسفانه عشایر استان همدان با 2 میلیون واحد دامی بدون هیچگونه مجوز و مدرکی از هم اکنون کوچ را آغاز و وارد مراتع پلدختر شده اند.
وی افزود: منابع طبیعی استان لرستان با حوزه جامعه عشایری 83 هزار نفری استان مشکلی ندارد و همه تاریخ کوچ را رعایت می کنند.
وی با تاکید بر لزوم جابجایی مکانیزه دام ها گفت: دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد دستور ویژه داده که با دامدارانی که کوچ زودهنگام دارند برخورد شود و از یک ماه پیش نیروهای منابع طبیعی در مراتع پلدختر مستقر هستند.
استان لرستان دارای 2 میلیون و 800 هزار هکتار منابع طبیعی است که از این میزان 2 میلیون و 100 هزار هکتار منابع ملی و 884 هزار هکتار مرتع است.
7272/3022
خبرنگار: فاطمه مهرابی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.