به گزارش ایرنا ، طرحهای فرش لری از تنوع زیادی برخوردار هستند که بافنده ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود می بافد و با رنگهای متنوع و مناسبی که انتخاب می کند، دنیایی از زیبایی خلق می شود.
از میان بافته های لری، قالی ، گبه ، گلیم چاکدار ، گلیم بی چاک (رند)، گلیم بند، و ریس ، سوماخ (گلیم دو پود) شش درمه، جاجیم و پلاس معروف تر است و از همین بافته ها بوده که انواع خورجین، خور نمکدان ، تاچه، گاله و امثال آن را درست می کرده اند.

**لرستان نیازمند خانه فرش است
رئیس مرکز ملی فرش ایران در این باره می گوید: ایجاد بازارچه یا نمایشگاه فرش در این استان که دارای سابقه فرش لری بوده ، امری لازم و ضروری است.
حمید کارگر گفت: معرفی توانمندی فرش لرستان و عرضه و نمایش این ظرفیت دراولویت برنامه های اداره صنعت ،معدن و تجارت لرستان و با همکاری استانداری قرار دارد.
وی با بیان اینکه بازار بین المللی برای فرش لری وجود دارد ، اظهار کرد : فرش های قدیمی لری ذهنی باف اتفاقا مدرن هستند و مناسب سبک زندگی امروز اروپا است و فرش های کلاسیک و لچک و ترنج برای مخاطبان اروپایی خیلی جذاب نیست.
کارگر تصریح کرد: تاجر فرش برای دیدن توانمندی فرش بافی و ظرفیت های این هنر باید به بازارچه فرش رود و این در حالی است که لرستان از این زیر ساخت محروم است و خلا ارتباط با بازار فرش لرستان همچنان وجود دارد.
وی افزود : لرستان نیازمند خانه فرش برای بخش تولید و تجارت و در عین حال نمایش و فروش است.

*** طراحی نقشه فرش لری توسط افراد بومی باید انجام شود
رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت: برای طراحی فرش نباید از استان های دیگر کمک گرفت چرا که این طراحی هیچگونه ربطی با فرهنگ ،معماری و سابقه فرش لرستان نخواهد داشت.
وی افزود : باید توان احیا فرش لری و نقشه و بازار نیز در این استان ایجاد شود زیرا که نیروی توانمند در استان وجود دارد و سرمایه گذاری نیز با هم افزایی استانداری ،مرکز ملی فرش ،صنعت معدن و تجارت و حضور بخش خصوصی فراهم خواهد شد.
وی از امضای یک تفاهم نامه سه جانبه مرکز ملی فرش ایران با استانداری لرستان در راستای احیا فرش لری و ایجاد بازارچه فرش و تامین زمین لازم برای این مرکز خبر داد.

** فعالیت 23هزار بافنده فرش در لرستان
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان نیز گفت: در حال حاضر بافنده های لرستانی، نقشه فرش سایر استان ها را می بافند و تولیدات فرش بنام این استان ها در بازارهای ملی و بین المللی عرضه می شود.
محمدرضا صفی خانی افزود: با نهایی شدن نقشه فرش لری برند معتبری و منحصر بفردی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: برخی مقدمات برای انجام این کار فراهم و دو واحد رنگرزی در استان ایجاد شده است.
صفی خانی با اشاره به فعالیت 23 هزار بافنده فرش در استان گفت: انجمن طراحان فرش استان تشکیل شده و کارگاه بزرگ ریسندگی، نقشه، رنگرزی و تولید با حضور بخش خصوصی فعال خواهد شد.
وی گفت: بر اساس آمار رسمی سالانه 10 هزار متر مربع فرش در استان تولید می شود که غالب آن نقشه فرش سایر استان ها است.
صفی خانی افزود: با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف استان، این کالای هنری در تمامی کشورهای عضو معاهده لیسبون ثبت و مورد حمایت واقع می شود.
وی اظهار کرد: ثبت جهانی این نشان که مستلزم احیا، بازنگری و خلاقیت برای تطبیق بیشتر با بازارهای هدف بوده با همکاری مرکز ملی فرش ایران، وزارت صنعت، معدن تجارت و اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ایران در سال جاری انجام شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: با توجه به سابقه دیرینه، ظرفیت های تولیدی و نشان ثبت شده در سازمان های جهانی، هم افزایی در تولید فرش دستباف استان بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
صفی خانی گفت: لازمه این مهم، تقویت و تجمیع فعالان زنجیره تامین فرش دستباف در بالا و پایین دست شامل تامین کنندگان مواد اولیه، واحدهای رنگرزی، مراحل تکمیلی، پرداخت و شورفرش در سایه مدیریت متمرکز است که پیش از این در قالب بازارچه دائمی تولید و نمایش توانمندی های حوزه فرش پیش بینی شده است.
وی اقدام بعدی را ثبت نقشه فرش لری عنوان کرد و افزود: با راه اندازی قطعی این مرکز، گردشگران، سرمایه گذاران و تاجران می توانند به راحتی با تنوع و کیفیت این کالای با ارزش ، اقدام مهمی در راستای ایجاد اشتغال، ارزآوری و ابعاد فرهنگی و هنری انجام شده و تولید و تجارت صنعت فرش رونق یابد.

** صنعت فرش لرستان می تواند یکی از صنایع پیشرو در کشور باشد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار کرد: تار و پود فرش لری با فرهنگ و تمدن و احساسات مردم این استان شکل گرفته است اما در معرفی این هنر و توانمندی تاکنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است.
وی بیان کرد: فرش لری اصالت و هویت مردم این استان را بیان می کند و سند افتخاری برای جوانان و فرزندان این دیار است.
صفی خانی گفت: احیا فرش لری یکی از اولویت های این سازمان است به نحوی که به عنوان یک برند و سمبل به بازار بین المللی معرفی شود.

**صدور 23هزار کارت شناسایی برای بافندگان فرش در لرستان
رئیس مرکز فرش لرستان نیز گفت: بر اساس سرفصل های مرکز ملی فرش ایران تاکنون اقدامات خوبی در راستای معرفی فرش لرستان انجام شده است.
حمید کاویانی افزود : تاکنون از طریق تشکل های روستای و صنفی و شهری 23 هزار کارت شناسایی برای بافندگان فرش استان صادر شده است.
به گفته وی مجوز295 کارگاه متمرکز ،غیر متمرکز و خانگی در این زمینه صادر شده است و بیش از 9 هزار و 540 نفر تحت پوشش بیمه فرش بافی هستند.
وی بیان کرد : در دو سال گذشته بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق بیمه کار آفرینی امید تسهیلات به فرش بافان پرداخت شده است.
وی اضافه کرد : 280 دوره آموزش فرش بافی نیز در این استان برگزار شده است.
کاویانی با بیان اینکه استان فاقد نقشه فرش باف ثبت شده است تیز گفت:این استان ارزیاب فرش گمرک ندارد و براین اساس آماری برای صادرات فرش در استان تهیه نمی شود.
وی با تاکید بر نداشتن صنایع پائین دستی فرش بافی افزود : یکی ازمشکلات عمده این استان قیمت تمام شده پشم آماده بافت برای بافندگان فرش است و این در حالی است که پشم خام از استان با کیلویی 50 تا70 هزار ریال از استان خارج و کیلویی 500 هزارتا 700 هزار ریال به استان برمی گردد.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.