به گزارش ایرنا محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در حاشیه رونمایی از طرح فنی، ترویجی و بهبود مدیریت عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جمع خبرنگاران افزود: کیفیت گندم ایران به دلیل اقدامات خوب کشاورزان کیفیت خوبی دارد.
وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری مبارزه با سن زدگی گندم در 2 میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور پیش بینی شده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: چهار میلیون هکتار سطح مبارزه با علف های هرز در حوزه گندم و جو و 800 هزار هکتار مبارزه با عوامل بیماری زا گندم در سال زراعی جاری در کشور پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه 35 درصد از سموم دنیا در کشور ثبت شده است، گفت: این سموم 350 قلم آفت کش را شامل می شوند.
باغستانی افزود: میزان مصرف سموم در ایران10 میلیون لیتر براساس میزان ماده موثر است که در سطح 16 میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی کشور استفاده می ‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه بافت و بیماری ها، آفات عمومی، همگانی، خصوصی و آفات قرنطینه وجود دارد، اظهار کرد: مبارزه با آفات عمومی در سال گذشته 108 هزار هکتار بود که این میزان در سال جاری به 250 هزار هکتار رسیده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: طبق گزارش وزارت بهداشت بیش از 90 درصد محصولات در کشور سالم هستند که این میزان با محصولات ارگانیک تفاوت دارد.
وی گفت: در سال گذشته برای سموم پرخطر تعرفه 20 درصدی محاسبه و برای سموم کم خطر پنج درصد تعرفه تعلق گرفته شد چرا که مردم به سوی سموم کم خطر روی آورده بودند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: هرسال بیش از 100 تن سموم تقلبی در مراکز استان ها جمع ‌آوری و خاطیان به دستگاه‌ های قضایی معرفی می شوند.
به گزارش ایرنا سن گندم پس از ملخ یکی از خطرناکترین آفات گندم است و سالیانه خسارت زیادی به مزارع گندم وارد می ‌کند.
خسارت سن در 2 مرحله مختلف صورت می ‌گیرد؛ درنخستین مرحله و در فصل بهار حشرات کامل به مزارع غلات به ویژه گندم روی می‌ آورند و با مکیدن شیره سلولی گیاه باعث پژمردگی آن می‌ شوند.
در مرحله دوم پوره ‌ها پس از خروج از تخم روی خوشه‌ ها می‌ روند و دانه ‌ها را نیش زده و از محتوای دانه تغذیه می ‌کنند و سبب کوچک شدن دانه می ‌شوند.
بررسی ها نشان می‌ دهد که بیشترین مقدار تغذیه سن ازگندم در زمان ظهور سن‌ های نسل جدید بوده و خسارت کیفی سن در مرحله زایشی وارد می ‌شود.
در این همایش از طرح فنی، ترویجی و بهبود مدیریت عوامل خسارت زای گیاهی رونمایی شد.
بنا بر آمار موجود حدود 800 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان لرستان وجود دارد که 25 درصد آن ها آبی است.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.