خطر ابتلا به ویروس کرونا تمامی افراد جامعه را تهدید می‌کند ولی کارگران شهرداری که مسوول نظافت شهر هستند، بیشتر در معرض این خطر باشند چرا که این روزها معابر و سطل‌های زباله پر از ماسک‌ و دستکش‌های استفاده شده‌ای است که شاید آلوده به این بیماری باشند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: کارگران خدماتی شهرداری مهمترین نیروهای کار در شهرداری‌ها  هستند، این کارگران در بیشتر شب‌ها و نیمه شب‌ها تا سپیده صبح که همه ما در خواب هستیم در حال جاروکردن معابر شهری، جمع‌آوری پسماندها و دیگر مواد اضافی و مصرفی مردم از کوچه‌ها و خیابان‌ها هستند.

میلاد رفتگر جوانی که در شهرداری خرم آباد مشغول فعالیت است می گوید: قبل از شیوع کرونا با جمع آوری زباله تنها به فکر این بودیم که ممکن است یک بیماری خفیف ناشی از آلودگی این زباله ها گرفتارمان کند اما این روزها همه وجودمان را ترس گرفته است چرا که کرونا شوخی بردار نیست و هرکسی که با وسایل آلوده ناشی از این ویروس درگیر باشد، به آن مبتلا می شود.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: تا قبل از آمدن این ویروس زباله ها تا این حد ترسناک نبود اما امروز که حجم زباله ها هم بیشتر شده کار ما هم افزایش یافته است و برخی مواقع تا پاسی از شب در حال جمع آوری زباله ها در سطح شهر هستیم چون مردم خیلی بی توجه شده اند و ماسک و دستکش ها را در خیابان و کوچه ها رها می کنند و ما مجبوریم آنها را جارو بزنیم سپس در ماشین حمل زباله بریزیم.

میلاد معتقد است مردم دیگر از ماسک زدن خسته شده اند و هرجایی که دیگر احساس خفگی با ماسک می کنند آن را روی زمین پرت می کنند حال فرقی نمی کند کجا باشد، خیابان، کوچه و یا حتی درب مغازه ها و فروشگاه ها، این کار ما پاکبان ها را بیشتر کرده است.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا یکی از راه های گسترش کرونا را رها کردن ماسک و دستکش در معابر می داند و گفته است: با توجه به اینکه مردم از دستکش و ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده می کنند، نباید آنها را پس از مصرف در معابر و خیابان ها رها کنند، زیرا این زباله ها قدرت آلوده کننده بالایی دارند.

سعید هم که حدود ۱۰ سال است در شغل رفتگری فعالیت دارد، می گوید: رفتگری شغلی شریف است و بسیاری از جوانان حتی به خودشان اجازه نمی دهند در این شغل مشغول به کار شوند و در واقع برای حفظ آبرو دوست ندارند پاکسازی خیابان ها و کوچه ها را به عهده بگیرند حال که مردم تا حدودی با رفتگران همکاری خوبی ندارند و ماسک و دستکش ها را به خیابان ها می ریزند کار ما را سخت تر کرده است.

وی ادامه داد: گسترش بیماری ها بخاطر زباله ها امکانپذیر است اگر مردم با رعایت بهتر پروتکل های بهداشتی امروزه با کرونا مقابله کنند و از طرفی دیگر ماسک های آلوده خودشان را در سطل زباله ها بندازند به طور یقین بخشی از بیماری ها کاهش می یابد اگرچه کرونا ویروسی بسیار قوی با سرعت انتشار بالا که ممکن است از طریق این ماسک ها به ما انتقال داده شود.

مجید مرجانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز می گوید: احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده در فضای آزاد وجود دارد.

وی ادامه می دهد: از طرفی ممکن است ویروس ها روی سطوح این وسایل بنشینند و تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند؛ در نتیجه ماسک ها و دستکش ها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به گونه ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد.

مرجانی می گوید: پوشش خارجی دستکش ها و ماسک باید بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله شود و آنها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید سپس بسته را داخل سطل آشغال دردار انداخته تا از این طریق بتوان جلوی شیوع این ویروس را در سطح شهر گرفت.

باقر کرموند که حدود ۵۵ سال دارد و ۲۰ سال در شغل های رفتگری و آبیاری فضای سبز مشغول است، می گوید: مردم ما باید برای رعایت یکسری اصول اولیه بهداشتی جریمه شوند تا این اصول را رعایت کنند و اگر پلیس جریمه ای برای ریختن ماسک های آلوده در خیابان لحاظ کند مردم بیشتر رعایت می کنند.

وی تاکید می کند: ایجاد محدودیت و جریمه همیشه جواب داده است و به طور یقین اعمال جریمه برای رعایت اصول بهداشتی می تواند حتی نظافت بهتر شهر را هم به همراه داشته باشد و فعالیت ما رفتگران نیز نسبت به گذشته کمتر خواهد شد.

وی می گوید: پیش از شیوع کرونا تنها در طول هفته چند روز زباله ها را جارو می زدم اما این روزها به طور میانگین هر روز مجبور به جارو زدن خیابان ها و کوچه های آلوده به این زباله ها هستیم که این موضوع کار ما را سنگین تر کرده است.

سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نیز می گوید: بیرون انداختن ماسک یا دستکش از پنجره خودرو تخلف است که پلیس با آن برخورد خواهد کرد و راننده جریمه خواهد شد و با شیوع بیماری کرونا؛ مباحث آموزشی و نکات مهم بهداشتی بارها و بارها از طریق رسانه ها به روش های مختلف در اختیار آحاد شهروندان قرار گرفته‌است. 

وی ادامه می دهد: تعداد معدودی از شهروندان بهداشت محیطی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اقدام به پرت کردن دستکش  و ماسک خود از پنجره خودرو به بیرون می‌کنند و با این کار خود علاوه بر آنکه محیط زیست پیرامون ما را آلوده می‌کنند بلکه باعث انتقال بخش اعظمی از آلودگی‌ها به اطراف  و خیابان می‌شوند.

وی می گوید: انداختن ماسک و دستکش‌های استفاده شده دقیقا همانند پرت کردن زباله به بیرون از خودرو است که قانون‌گذار برای این تخلف جریمه تعیین کرده و ماموران پلیس راهور، به محض مشاهده اینگونه تخلف طبق قانون برخورد خواهند کرد.

معاون آموزش  و فرهنگ ترافیک پلیس راهور از رانندگان خودروها در تمامی روزها بویژه ایامی که درگیر ویروس کرونا هستیم، خواست ضمن رعایت نکات بهداشتی و رعایت قوانین و مقررات به هیچ وجه اجازه ندهند سرنشینان خودرو از پنجره، زباله، ماسک یا دستکشی را بیرون بیندازند چرا که مسئولیت اقدامات و حرکات سرنشینان هر خودرو متوجه راننده است.

وی ادامه می دهد: جریمه پرت کردن زباله از خودرو به بیرون ٣٠ هزار تومان است که در سوابق وضعیت تخلفات راننده ثبت خواهد شد.

مینو محرز، متخصص بیماریهای عفونی با گلایه از افراد که ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف خود را کف خیابان می‌ریزند و مشکلات رفتگران را بیشتر می‌کنند، می گوید: باعث تاسف است که مردم به جای اینکه ماسک، دستمال و دستکش‌های یک بار مصرفشان را در ظرف دردار بیندازند، روی زمین می‌ریزند و اینها باید جمع آوری شود.

وی ادامه می دهد: رفتگران و کارگران شهرداری هم باید مثل افراد دیگر وقتی کارشان تمام شد دستهای خود را با مایع دستشویی بشویند و ضدعفونی کنند، شهرداری شاید بتواند کمک بیشتری در جمع آوری ماسک هایی که مردم در خیابانها می ریزند؛ کند و رفتگران هم باید در طول این جمع آوری حتما ماسک بزنند.

مریم کوشکی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفته است: ۴۲هزار و ۹۳۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا روز ۱۲ آبان در این استان شناسایی شده است.

وی ادامه می دهد: پاسخ ۱۱۸ هزار و ۳۱۶ نمونه توسط آزمایشگاه‌های لرستان اعلام شده است و تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در استان تاکنون ۴۲ هزار و ۹۳۸ مورد بوده است. تعداد نمونه‌های منفی کرونا در لرستان ۷۵ هزار و ۳۷۴ مورد است و ۸۵۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس در استان جان خود را از دست داده‌اند.

لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است، چهار شهرستان الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت های آنها از جمله تعطیلی بازار همچنان برقرار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.