این روزها شیوع ویروس مهلک کرونا به موضوع جهانی و اولویت اول کشورها تبدیل شده و در حالیکه بسیاری را مبتلا کرده و عده‌ای را به کام مرگ فرستاده است متخصصان هنوز بر این باورند که تنها راه پیشگیری از ابتلا به آن و حفاظت از جان خود و دیگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک است.

کارشناسان می گویند واکسن ها به طور متوسط قادر به جلوگیری ۷۵ درصدی از ابتلا به بیماری هستند و احتمالا واکسن کرونا نیز همین گونه خواهد بود، حال آن که ماسک می تواند تا ۹۸.۵ درصد مانع انتقال کرونا شود. یعنی اگر ۲ فرد سالم و ناقل، ماسک بزنند و فاصله مناسب را با هم رعایت کنند، تنها ۱.۵ درصد امکان انتقال بیماری وجود دارد که بسیار کارآمدتر از واکسن است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس مرگبار کرونا در ایران و جهان، مساله استفاده از ماسک به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع آن همواره مورد توجه قرار گرفت، با این تفاوت که در روزها و هفته های نخستین نقش ماسک در پیشگیری از ابتلا چندان مورد شناخت و توصیه نبود اما حالا  اغلب کشورها و در صدر همه سازمان بهداشت جهانی(who) توصیه می‌کنند همه مردم دنیا چه آلوده به ویروس و سالم این پارچه ساده چندسانتی را تهیه کرده و هنگام خروج از منزل و حضور در اماکن عمومی روی دهان و بینی خود بکشند.

کووید-۱۹ یک بیماری است که بیشتر دستگاه تنفسی (ریه‌ها) را درگیر کرده و از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و پخش قطره های تنفسی در هوا و محیط اطراف فرد بیمار شیوع پیدا می‌کند، بنابراین زدن ماسک یک راه ایمن، آسان و در دسترس برای پیشگیری و یا دستکم کاهش احتمال ابتلا به این بیماری است.

این درحالی است که در روزهای نخستین آغاز پاندمی کرونا سازمان بهداشت جهانی زدن ماسک را به همه شهروندان توصیه نمی‌کرد و تنها به افراد مبتلا به کووید-۱۹ توصیه زدن ماسک می‌شد اما به تدریج با کشف مساله ناقلان بدون علامت و تعداد تقریبا پرشمار آنان سازمان بهداشت جهانی و نظام‌ بهداشتی کشورهای درگیر مبارزه با ویروس، زدن ماسک را برای همه شهروندان اعم از بیمار و غیربیمار و با علامت و بدون علامت توصیه کردند و حتی در برخی کشورها زدن ماسک الزامی و جریمه‌های سنگینی برای نزدن آن تعیین شده است.

حدود ۹ ماه از شیوع بیماری خطرناک کرونا در کشور ایران سپری می شود، نگاهی به آمارهای روزانه رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشان می دهد که بسیاری از هموطنان جان خود را از دست داده اند و تعدادی دیگر نیز به دلیل بی توجهی ها به رعایت نکات بهداشتی مبتلا، بستری و تحت مراقبت های لازم در بیمارستان ها قرار دارند.

این ویروس منحوس حالاها حالاها قصد رفتن ندارد، چرا که در زمان حاضر در پاییز هزار رنگ و همنشینی  اش با بیماری آنفلولانزا، بسیاری از شهرها و استان‌های کشور حال و روز خوبی ندارند و وضعیت کرونا حتی از شرایط قرمز گذشته تا جایی که بیمارستان ها تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و توصیه کارشناسان و مسوولان برای همه اقشار در حفاظت از جان خود استفاده آگاهانه از ماسک به عنوان یک مسوولیت اجتماعی و صیانت از حقوق شهروندی است.

پای این میهمان ناخوانده به استان زنجان نیز اسفند سال گذشته و ۲ هفته دیرتر از دیگر مناطق کشور باز شد، به گفته مسؤولان استانی همین مساله فرصتی شد، تا زیر ساخت های لازم و  بهره گیری از تمامی ظرفیت ها جهت رویارویی بهتر برای مقابله با این بیماری به کار گرفته شود که همین امر تا حدودی امید بخش بود.

اما ماندگاری طولانی مدت این ویروس حکایت دیگری را رقم زد، چرا که بروز عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی  و... موجب شد تا عده ای نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی مسؤولان استانی و کشوری کم کم بی تفاوت شوند، چرا که یا از ادامه این روند خسته شده اند و یا تصور می کنند این بیماری یک شوخی است و بر این مبنا همانند وضعیت عادی به زندگی خود ادامه می دهند، غافل از آنکه این بیماری در یک قدمی همه است و به راحتی می تواند آنان را نیز گرفتار کند.

اینجا هسته مرکزی شهر زنجان است، جایی که عده زیادی از افراد روزانه در آن تردد می کنند، اغلب مردم با ماسک بر روی دهان و بینی در رفت و آمد هستند، اما در این میان برخی ها در گروه سنی نوجوان و جوان بدون هیج اقلام حفاظت فردی در برابر کرونا در حال قدم زدن در میان جمعیت هستند و گویی از خطرات کرونا اطلاعی ندارند و علاوه بر اینکه خود را در معرض خطرات این ویروس قرار می دهند متاسفانه به حقوق دیگر شهروندانی که با مشقتهای فراوان با ماسک تردد می کنند نیز بی توجه هستند.

محمد، جوان ۲۱ ساله ای که بدون ماسک در حال تماشای ویترین مغازه ای است، در پاسخ به این سوال که چرا ماسک ندارد، می گوید: ماسک!، کرونا!، بی خیال، همه اش دروغه، اگه هم به این بیماری مبتلا شوم، مقاومت بدنم بالاست و به راحتی درمان می شوم هرچند که من اصلا وجود این ویروس را قبول ندارم.

لیلا دیگر شهروند زنجانی هم با دوستان خود در حال گفت و گو است، او که همانند سه دوست خود ماسک نزده است، دلیل این کار خود را داشتن آلرژی عنوان می کند و می گوید: نمی توانم از ماسک های معمولی استفاده کنم و از طرفی هم ماسک پارچه ای هم مشکلات خاص خود دارد بنابراین ترجیح می دهم بدون ماسک باشم.

این در حالی است که به گفته متولیان بهداشت و درمان، کرونا در موج سوم با شدت بالا می‌تازد، درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن استفاده از ماسک عنوان شده، پوششی که این روزها جزئی از زندگی روزمره به شمار می‌رود و سلامت عموم جامعه در گرو استفاده از این سپر دفاعی در دسترس است.

اختصاص بیش از ۷۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی استان زنجان به بیماران کرونایی 

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در این ارتباط می گوید: روند ابتلا به کرونا در زنجان افزایشی است و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان به بیماران کووید- ۱۹ اختصاص یافته است.

خدابخش مرادی نافچی با تاکید بر اینکه افزایش نظارت‌ها برای حفظ جان مردم در دستور کار قرار دارد، می افزاید: در شرایطی که شیوع کرونا روزانه جان بسیاری از هموطنان را می گیرد، بر همگان واجب است در جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس و حفظ جان افراد جامعه تلاش کنند.

وی یادآوری می کند: واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تذکر و اخطار قانونی قانونی دریافت می کنند و در صورت تداوم بی‌توجهی پلمب خواهند شد.

مرادی نافچی همچنین از وضعیت نظارت ها و عدم رعایت پروتکل ها توسط بعضی از افراد جامعه انتقاد کرده و ادامه می دهد: ادبیات بازرسی و نحوه برخوردها باید تغییر، اصلاح و جدی شود.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در شرایط کنونی مصداق رعایت حقوق شهروندی است می افزاید: این موضوع باید در همه دستگاه های اداری و اجرایی و هم از سوی شهروندان مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه می‌دهد: اعمال محدودیت‌های کرونایی در این استان یک بخش از کار را تشکیل می‌دهد اما آن چیزی که می تواند در پیشگیری و سلامت شهروندان موثر باشد، این است که همچنان به شهروندان اطلاع رسانی، اقناع سازی لازم و فضاسازی مناسب از طریق رسانه ها اعم از صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی انجام گیرد.

وی خاطرنشان می کند: هم اکنون ضرورت توجه به سلامت مردم، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک امری مهم و ضروری بوده در این میان هر چه رعایت این نکات افزایش داشته باشد، بطور طبیعی با کاهش شمار و شیوع بیماری مواجه خواهیم شد.

۸۵ درصد  شهروندان زنجانی  ماسک می زنند

فرماندار زنجان نیز در این ارتباط اضافه می کند: بررسی میدانی نشان می دهد که میزان استفاده شهروندان زنجانی از وسایل حفاظتی کرونایی به ویژه ماسک تا ۱۰ روز گذشته ۷۲ درصد بوده که اکنون این رقم به ۸۵ درصد رسیده است.

رضا عسگری می افزاید: با توجه به افزایش شیوع کرونا در اغلب مناطق کشور و این شهر همه محدودیتها برای رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری است اما مقاومت عده ای مغایر با این موضوع رفتار و با جان خود و دیگران بازی می‌کنند.

این مسؤول ادامه می دهد: همین مساله بیانگر آن است که میزان استفاده ماسک شهروندان زنجانی برای مقابله با این بیماری با حد ایده ال فاصله دارد و  این در حالی است که مرداد امسال ۹۴ درصد شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک پایبند بودند.

وی خاطرنشان می کند: محدودیت‌های کرونایی در شهر زنجان مبتنی بر آخرین وضعیت و گزارش اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تداوم یافته و در صورت اتخاذ تصمیمات جدید در این خصوص موارد اعمال خواهد شد.

این مسؤول ادامه می دهد: با وجود محدودیت‌های نه چندان سختگیرانه در شهر زنجان همچنان مقاومت‌هایی از سوی برخی افراد بی‌توجه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشاهده می‌شود.

فرماندار زنجان همچنین به تداوم تعطیلی آرامستان های شهر نیز اشاره و اضافه می کند: شهروندان زنجانی نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند چرا که برگزاری هر گونه تجمعات در شرایط کرونایی ابتلای اعضای خانواده و دیگران را فراهم می کند که بروز همین مساله چه بسا می تواند مرگ عزیزان را به دنبال داشته باشد.

اعمال محدودیت‌ها به رفتار مردم بستگی دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان می گوید: هم اکنون مشکل اصلی در شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم است و در این میان ادامه اعمال محدودیت‌ها به رفتار مردم بستگی دارد.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای ابهر و خرمدره این استان روند افزایشی  یافته است  می افزاید: هم اکنون وضعیت این بیماری در ۲ شهرستان با ثبات بوده، اما هر لحظه این نگرانی وجود دارد که روند حاکم به بی ثباتی تبدیل شود.

وی بابیان اینکه هر چه رعایت توصیه های بهداشتی بیشتر باشد، میزان ابتلا کمتر و در صورت بی‌توجهی‌ها شمار بیماران افزایش می‌یابد اظهار می کند: طبق برنامه ریزی انجام شده بیمارستان های معین استان آمادگی دارند، بیماران خارج از ظرفیت بیمارستانی و نقاهتگاه‌ها را پشتیبانی کرده و سرویس دهی لازم را ارائه کنند.

آرمانی کیان، از جمله علل اصلی بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان را خستگی  و بی تفاوتی اعلام می کند و می گوید: از طرفی هم نباید از بحث های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم غافل بود.

 آرمانی کیان بابیان اینکه عده ای از مردم تصور می کنند وضعیت کرونایی دیگر عادی شده است، خاطر نشان می کند: این افراد بر این باورند که هر وقت بیمار شوند، می توانند به راحتی تحت درمان قرار بگیرند و در واقع این بیماری را ساده تصور می کنند، در حالی که کرونا تغییر رفتار پیدا کرده، وقتی وارد خانواده ای می شود تک تک افراد را درگیر می کند که پیش از این  حداکثر ۲ نفر از اعضا را  مبتلا می کرد و مابقی به چنین وضعیتی گرفتار نمی شدند.

وی اظهار می کند: به این مهم باید توجه داشت که پروتکل های اعلام شده جهانی است و همه کشورها ملزم به رعایت آن هستند، جنسیت نمی شناسد و حتی بسیاری از مقامات کشورها را به خود گرفتار کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ادامه می دهد: رعایت این پروتکل ها از سوی عموم بدون اضطراب و در پیش گرفتن یک رویه معقولانه می تواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.