عجیب است که افرادی که خود و اطرافیانشان به استفاده از ماسک به عنوان ارزانترین عامل و ابزار بهداشتی مقابله با بیماری کرونا بی‌توجه بوده و عملا خود را در آغوش ویروس کووید ۱۹ قرار می‌دهند، پس از ابتلا به بیماری حاضرند میلیون‌ها تومان برای رهایی از درد و رنج ناشی از ابتلا به آن و گریز از مرگ ناخواسته هزینه کنند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: با اینکه پزشکان بارها بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذرای اجتماعی بعنوان تنها سلاح موثر بر علیه بیماری کرونا تاکید دارند اما شهروندان استان اردبیل دلایل بی‌اساسی برای عدم استفاده از این ابزار بهداشتی مهم ارایه می‌دهند.

تنگی نفس و احساس ناخوشایند با استفاده از ماسک ، حساسیت پوستی ، به هم خوردن آرایش صورت ، فراموش کردن ، هزینه بالا ، عدم نیاز به ماسک با تصور توان بدنی و  حتی خیالی پنداشتن بیماری کرونا و کوچک شمردن آن از جمله عوامل و دلایل ارایه شده توسط شهروندان استان اردبیل در عدم استفاده از ماسک اعلام می‌شود.

این در حالی است که به اعتقاد صاحب‌نظران استفاده از ماسک یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید۱۹ را محدود نماید. 

مطالعات مربوط به آنفلوآنزا، بیماری‌های شبیه آنفلوآنزا و کرونا نشان می‌دهد که استفاده از ماسک می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات جلوگیری کند.

با توجه به این مهم، استفاده از ماسک بویژه در فصول سرد سال که بیماری‌های تنفسی متعددی شیوع یافته و قدرت انتقال و سرایت ویروس کرونا نیز شدت می‌یابد بیش از هر زمان دیگر ضروری  می‌باشد ، ضرورتی که متاسفانه این روزها کمتر مورد توجه شهروندان اردبیلی قرار می‌گیرد.

رصد رفتار اجتماعی شهروندان استان اردبیل حکایت از این دارد که با کاهش حساسیت به خطرات ویروس کووید ۱۹ و حتی عادی شدن ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از آن؛ استفاده از ماسک، مواد ضد عفونی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطق مختلف استان بشدت کاهش یافته است.

تنها ۴۲ درصد از شهروندان استان اردبیل ماسک می‌زنند

بر اساس اعلام مسوولان استان اردبیل در حالی که در گذشته به خاطر هراس از کرونا استفاده از ماسک در استان به بالای ۷۰ درصد نیز رسیده بود اما در ماه‌های اخیر با وجود افزایش جانباختگان و بستری‌های این بیماری استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی در بین شهروندان اردبیلی به طرز عجیبی کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل می‌گوید: استفاده از ماسک در بین شهروندان به ۴۲ درصد کاهش یافته است و این در حالی است که روزانه چندین نفر  در استان بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

شهرام حبیب‌زاده افزود: در سطح کشور استان‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت کرده‌اند با شیوع کمتر کرونا مواجه بوده‌اند ولی با این وجود متاسفانه شهروندان کمتر تمایلی به ا ستفاده از ماسک داشته و می‌بایست اقدامات نظارتی در این زمینه افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به سردی هوا و احتمال شیوع آنفلوآنزا باید نکات بهداشتی رعایت شده و از ماسک استفاده شود تا میزان ابتلا به بیمارهای تنفسی  در پاییز و زمستان  نیز کاهش یاید.

 بهروز ندایی معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل هم گفت: استفاده از ماسک در این استان در بین صنوف و شهروندان کمتر از میانگین کشوری بوده و حساسیت به موضوع پروتکل‌های بهداشتی نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی تاکید کرد که  هفت ماه از ظهور این ویروس گذشته و تاکنون واکسن و داروی تایید شده در هیچ کجای جهان یافت نشده و برای مقابله با آن می‌بایست تنها پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بدقت رعایت شود.

ندایی با بیان اینکه ممکن است با شیوع آنفلوآنزای فصلی دچار بحران شویم، افزود: در پاییز و زمستان نیاز به همکاری بیشتر داریم و رعایت پروتکل بهداشتی باید بیش از گذشته افزایش یابد.

 به گفته اکبر صمدی فرماندار مشگین‌شهر، در حالیکه وضعیت شهرستان از لحاظ ابتلا به بیماری کرونا همچنان قرمز است، متاسفانه درصد استفاده شهروندان از ماسک به کمتر از ۴۰درصد نیز کاهش یافته است.

شبکه بهداشت و درمان مشگین شهر نیز در اطلاعیه ای اهشدار داد که  با توجه به تثبیت شدن وضعیت قرمز و روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ولیعصر(عج) این شهرستان و جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی و حتی انکار وجود کرونا ویروس توسط برخی از شهروندان وضعیت بیماری همچنان ناپایدار و خطرناک می‌باشد.

این مرکز با توصیه به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از شهروندان خواست تا درصورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی حتماً از ماسک استفاده نمایید.

 همچنین  تمامی اماکن عمومی،خدماتی ،گردشگری و تهیه و توزیع مواد غذایی، کارخانجات و کارگاهها، سیستم حمل و نقل عمومی موظفند محلول‌های ضدعفونی دست  را در دسترس مراجعان یا مشتری قرار داده و اصول فاصله‌گذاری و استفاده ۱۰۰ درصدی از ماسک را اجرایی نمایند.

شبکه بهداشت و درمان مشگین شهر  با هشدار به اینکه در حال حاضر درصد استفاده از ماسک و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود تاکیدات مکرر بسیار کمتر از حد انتظار میباشد، افزود: مهمترین راه مهار انتقال بیماری افزایش درصد استفاده از ماسک به بالای ۹۰درصد در شهرستان و رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

در شهرستان خلخال نیز وضعیت ناپایدار بوده و به گفته پرویز وکیلی رییس مرکز بهداشت خلخال آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان در هفته جاری به بالاترین حد خود از زمان شیوع این بیماری در منطقه رسیده است.

وی اظهارداشت: پیک سوم کرونا در خلخال آغاز شده و با رسیدن فصل سرما و هم‌پوشانی کرونا با ویروس آنفلوآنزا در صورت ادامه بی‌توجهی مردم به موارد پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده بروز بحران و فاجعه انسانی همراه با مشکل تامین جا برای بستری بیماران جدید در تنها بیمارستان شهرستان دور از انتظار نیست.

وکیلی با انتقاد از بی‌توجهی شهرداری خلخال و ضعف نظارت بر عملکرد واحد تاکسی‌رانی این شهر گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از رانندگان تاکسی‌های شهری پلاک عمومی تحت نظارت تاکسی‌رانی شهرداری و بیشترین تعداد رانندگان آژانس‌های تلفنی پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نکرده و ماسک نمی‌زنند.

او افزود: رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در نانوایی‌ها نیز به ۴۰ درصد کاهش یافته و این امر به افزایش ابتلا به این بیماری دامن می‌زند. 

وی همچنین با اظهارتاسف از وضعیت آرامستان خلخال و بی‌توجهی مردم به شرکت در مراسم ترحیم بیان کرد: حضور میهمانان از سایر استان‌ها و ناقل بودن آنها موجب افزایش سرعت سرایت و انتقال ویروس کرونا از دیگر کشور به این منطقه شده در چنین شرایط بحرانی و بد مردم همچنان به سهل‌انگاری  و بی‌توجهی به موارد پیشگیرانه از کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه می‌دهند.

وی گفت: مراسم برگزار شده در مساجد با تعطیلی این اماکن مذهبی به آرامستان خلخال انتقال یافته و مراسم بسیار بزرگتر از مساجد با مداحی و اجرای برنامه گسترده‌تر در آرامستان‌ها همه روزه برگزار و خطر ابتلا به کرونا را برای شرکت‌کنندگان افزایش می‌دهد.

کمبود ماسک در استان اردبیل وجود ندارد

با اینکه برخی افراد کمبود  ماسک را دلیل عدم استفاده از آن می‌دانند اما مسوولان استانی می‌گویند در استان اردبیل نه تنها کمبودی در این زمینه وجود ندارد بلکه تولید ماسک به حدی است که علاوه بر تامین نیاز استان حجم زیادی از آن به دیگر استانها ارسال می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این زمینه گفت: روزانه بیش از ۳۰۰ هزار عدد ماسک سه لایه صنعتی و نیمه صنعتی و  N۹۵ در استان تولید می‌شود.

رامین صادقی بیان کرد: هم اکنون ۲۶ واحد صنعتی و نیمه صنعتی در استان در زمینه تولید ماسک فعالیت دارد.

او با شاره به اینکه  ماسک به اندازه کافی و مورد نیاز بین مراکز درمانی و بهداشتی، داروخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های پخش، آرامستان‌ها توزیع و به تعداد کافی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نیز کنترل قیمت بازار نرخ فروش و عرضه انواع ماسک‌ها اعلام و برای توزیع آن رعایت نظارت می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.