آمارها و اخبار حکایت از افزایش روز افزون مبتلایان به کرونا و تلفات آن دارد؛ اما مردم بی اعتنا به رکوردهای این بیماری روز به روز رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش می دهند.

آمار و اخبار این روزهای آفت زده پاییز که کرونا همچون هیولایی به جان مردم جهان افتاده و هر روز فوج فوج به این بیماری گرفتار می شوند و شمار زیادی دار فانی را با دردناکترین شرایط وداع می گویند، قابل تامل شده و زنگ خطر جدی برای تهدید سلامت انسان ها را به صدا درآورده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، در این روزها که کرونا همچون آفتی خانمان‌سوز به جان بشر افتاده و سلامت و جانشان را تهدید می کند باید بیش از هر زمان دیگر مواظب هم باشیم و با رعایت پروتکل ها و زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بسیار حساس تر از قبل در حفظ سلامت هم مراقبت کنیم.

از لحظه ای که آمار فوت شدگان و افراد ابتلا به کرونا در ایلام و بسیاری از مناطق کشور رکورد را شکسته انگار زنگ خطری جدی برای سلامت همه به صدا درآمده است و مرگ بیش از هر زمان دیگر جان عزیرانمان را تهدید می کند.

باورش برای همه ما سخت است هر روز که چشم باز می کنیم بسیار غیرمنتظره از همان ابتدای صبح خبر مرگ همکار یا دوست و آشنایی را بشنویم.

کرونا این روزها دام مرگش را برای همه در همه مناطق گسترانیده و تنها راه علاج و رهایی از این دام بلا، قطع زنجیره و رعایت فاصله ها و پرهیز از تجمعات و زدن ماسک و شستن دستهاست.

بی گمان اعمال محدودیت ها و افزایش حساسیت ها تلنگری خواهد بود که کمی به خود بیاییم و برای حفاظت از جان خود و عزیزانمان بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

محدودیت ها در ایلام اعلام شد

پس از افزایش آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، محدودیت های کرونا در پی صدور اطلاعیه ای از سوی استانداری ایلام به مدت یک هفته دیگر و برای سومین هفته متوالی در این استان تمدید شد.

در این اطلاعیه اعلام شده است که در پی تشدید وضعیت کرونا در مناطق مختلف استان بنا به پیشنهاد ستاد استانی و تأیید ستاد ملی کرونا محدودیت های ایجاد شده به مدت یک هفته دیگر تمدید می شود.

بر این اساس محدودیت ها به شرح ذیل اعلام می شود: همه مدارس در مناطق قرمز و نارنجی استان به مدت یک هفته دیگر به شکل مجازی و غیر حضوری دایر است. 

مدارس شبانه روزی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها، کتابخانه ها،  استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه ها، تالار های پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، باشگاه های ورزشی و بدنسازی، ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چایخانه‌ها،  شهربازی و  آرامستان ها از مصادیق محدودیت تعطیل یک هفته ای در مناطق قرمز ونارنجی استان است.

همچنین بر اساس این اطلاعیه برگزاری همایش ها، مراسمات و گردهمایی ها در قالب های مختلف فرهنگی و اجتماعی و چاپ، نصب و تبلیغ اعلامیه ترحیم در مکان های عمومی و فضای مجازی ممنوع است.

همه ایلام در وضعیت قرمز/بستری های کرونا از مرز ۲۰۰ نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: برای نخستین بار همه مناطق این استان با توجه به شرایط حاد کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

دکتر جمیل صادقی فر، با ابراز نگرانی از وضعیت حاد استان، یادآور شد: اکنون تعداد بستری های کرونا در مراکز درمانی استان از مرز ۲۰۰ نفر هم گذشته است.

وی اضافه کرد: در پنج روز گذشته نزدیک به ۲ برابر اردیبهشت ماه مبتلا به کرونا در استان ثبت شده که با تعداد ۲۰ فوتی، ۱.۵ برابر کل ماه اردیبهشت فوتی کرونا و بیش از دو برابر اردیبهشت ماه بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها ثبت شده است.

دکتر صادقی فر اظهار کرد: این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی در اردیبهشت خیلی بهتر از وضعیت کنونی بوده است.

به گفته وی، سن بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان های استان به طور نگران کننده ای کاهش یافته و ظرفیت بیمارستان ها به مرز تکمیل شدن رسیده است.

روزهای طوفانی کرونا

وی با بیان اینکه روزهای طوفانی کرونا در ایلام در پیش است، گفت: ساده انگاری و بی تفاوتی بخش عمده ای از جامعه و بی احتیاطی و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی عامل ایجاد وضعیت کنونی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه میزان استفاده از ماسک توسط مردم باید به حداکثر برسد، افزود: چنانچه کمتر از ۸۰ درصد مردم ماسک بزنند در جلوگیری از انتقال ویروس موفقیتی حاصل نخواهد شد.

خانه محل امن رهایی از کرونا

وی گفت: خانه امن ترین مکان به ویژه برای مادران باردار و گروه های آسیب پذیر و دارای بیماری های زمینه ای است و در خانه ماندن باید بیشتر ترویج یابد چراکه اوضاع خیابان ها و معابر شلوغ استان به هیچوجه مطلوب نیست.

دکتر صادقی فر بیان کرد: پرهیز از ورود به مکان های شلوغ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به اندازه ماسک زدن مهم بوده و مردم چنانچه می خواهند از کرونا در امان باشد باید این ۲ کار را انجام دهند چراکه اتکا به یکی از این ۲ راه پیشگیرانه فایده چندانی ندارد.

کاهش رعایت پروتکل ها در ایلام و یکه تازی کرونا

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در بین مردم این استان به ۵۳ درصد کاهش یافته است.

محمد نوذری اظهار داشت: این وضعیت در شهرستان های مختلف متغیر است ولی کاهش آن از حدود ۸۰ درصد به ۵۳ درصد نگران کننده است.

وی افزود: نتیجه کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی را در افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در روزهای اخیر شاهد هستیم بطوریکه تنها در ۲ روز گذشته بیش از ۵۰۰ نفر مبتلا و ۱۳ فوتی در استان ایلام گزارش شده است.

مردم خطر کرونا را جدی بگیرند

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: برخی از مردم هنوز خطر کرونا جدی نگرفته اند و به مسوولیت اجتماعی خود عمل نمی کنند، تنها راه مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از پوشش ماسک است.

نوذری یادآور شد: داروی موثری برای درمان این بیماری تاکنون کشف نشده است و به گفته رییس جمهوری استفاده از پوشش ماسک از خانه تا خانه باید توسط همگان رعایت شود.

وی از تداوم برخی محدودیت های کرونایی در استان طی هفته آینده خبر داد و گفت: مسیرهای منتهی به آرامستان ها باید به گونه ای کنترل شود که در صورت فوت شخصی تنها افراد محدودی امکان حضور در مراسم را داشته باشند چراکه تجربه ماه های اخیر نشان می دهد اجتماع افراد در آرامستان ها از اصلی ترین دلایل شیوع کرونا بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام اضافه کرد: مدارس در مناطق قرمز و نارنجی نیز به شکل غیرحضوری فعالیت کرده و تالارها ، مراکز پذیرایی و باشگاه های ورزشی نیز تعطیل هستند.

نوذری اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل ها در ادارات بهتر از سایر نقاط است و افرادیکه از پوشش ماسک در این مراکز استفاده نکنند ، خدمات دریافت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: نیروهای درمانی طی ماه های اخیر به دلیل افزایش مبتلایان خسته و فرسوده شده اند و مراکز درمانی نیز در حال تکمیل شدن هستند.

معاون استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد: مردم احساس مسوولیت بیشتری در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند تا بتوانیم این برهه حساس و خطرناک را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.