هشت ماه از حضور کرونا در کشور می‌گذرد و پیامدهای مختلف این ویروس همچنان ابعاد تازه تری به خود می‌گیرد، باشگاه‌های ورزشی خصوصی به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و یک کسب و کار نوین در ۲ دهه اخیر نقش موثری در اشتغالزایی داشته‌اند که طی چند ماه اخیر بر اثر کرونا دچار مشکلات جدی شده‌اند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: همه گیری کرونا علاوه بر تهدید سلامتی افراد و چالشی جدی برای بهداشت و درمان، ابعاد مختلف اعم از حوزه اجتماعی و اقتصادی را دچار دگرگونی کرده است، مروری بر برخی کسب و کارهایی که بر اثر کرونا دچار رکود شده اند تایید کننده تبعات اقتصادی شیوع این ویروس منحوس است.

در این بین، باشگاه های ورزشی خصوصی که با بیشترین تعطیلی و عدم استقبال روبرو شدند را نمی توان نادیده گرفت، باشگاه های ورزشی طی سال های اخیر در ایجاد اشتغال مربیان ورزشی، قهرمانان و  فارغ التحصیلان ورزشی نقش موثری داشتهاند.

طبق مصوبه جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا لرستان نسبت به تعطیل شدن مراکز تجمعی غیر ضروری تاکید شد، تمام باشگاه‌های ورزشی استان از هم اکنون تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

سعید رشنو رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد نیز در این خصوص می گوید: ۸۰ باشگاه ورزشی در بروجرد فعالیت می‌کنند اما با همه گیری ویروس کرونا با اینکه در مواردی اماکنی در سطح شهرستان به‌منظور فعالیت‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند اما پنج یا ۶ نفر بیشتر برای تمرین حاضر نمی‌شدند و در مجموع هم اکنون فعالیت‌های ورزشی به‌صورت انبوه انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به ضربه کرونا بر پیکره باشگاه‌داری بروجرد گفت: با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته و گسترش آن در سطح کشور، تمامی باشگاه‌های خصوصی و تعدادی از مربیان بروجرد نیز دچار ضرر و زیان زیادی شدند. 

به گفته وی اسامی مربیان ورزشی متضرر از کرونا از طریق سامانه کارا اعلام شده است، علاوه بر این ضرر و زیان مادی مربیان، لوازم و وسایل باشگاه‌ها نیز دچار آسیب شده اند. باشگاه‌های خصوصی بروجرد حدود ۱۵۰ میلیون تومان از نظر اجاره بها ضرر کرده‌اند.

طی هشت ماه گذشته یکی از کسب و کارهایی که تحت تاثیر کووید ۱۹ تعطیل شده  باشگاه های ورزشی هستند که پیامد آن بیکاری، از دست دادن شغل و درآمد از بعد اقتصادی و از بین رفتن یک نهاد آموزشی پویا در جامعه است.

اکرم خانی، قهرمان ملی و آسیا و مربی جودو بانوان یکی از مربیانی است که در ماههای اخیر با تعطیلی باشگاه استیجاری دچار مشکلات اقتصادی شده است.

وی درگفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیامد های ناگوار کرونا برای ورزش حرفه ای کشور به ویژه ورزش بانوان گفت: کرونا بر همه جامعه ورزشی تاثیر منفی داشته و برای ورزش بانوان عواقب ناگوارتری به جا گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه مدت ۶ سال با اخذ وام خوداشتغالی به تاسیس باشگاه ویژه بانوان اقدام کرده است، افزود: در این مدت علاوه بر ایجاد اشتغال برای سه نفر بطور مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر از دختران و بانوان علاقه مند در سه رشته بصورت حرفه ای و آماتور در باشگاه  فعالیت داشتند.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیولوژی به پیامدهای ویروس کرونا بر فعالیت های این باشگاه اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس و به منظور کمک به کنترل بیماری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت این باشگاه تعطیل شد اما در فصل تابستان با رعایت فاصله فیزیکی در فضای پارک بانوان، تمرینات ادامه یافت و بخشی از هزینه های جاری جبران شد.

وی با تاکید بر اینکه با فرا رسیدن فصل پاییز و سرما عملا امکان تمرینات ورزشی در فضای باز امکانپذیر نیست، افزود: با افزایش تعداد مبتلایان و وضعیت خطر  ابتلا به کرونا، فعالیت باشگاه ها بر اساس تصمیم مسئولین تعطیل شد و عملا باشگاه های خصوصی تبدیل به انبار نگهداری از وسایل ورزشی شده اند.

این مربی ورزشی به نقش باشگاه های خصوصی در تربیت ورزشکاران حرفه ای و کمک به سلامت جسمی روحی وروانی ورزشکاران اشاره کرد و گفت:باشگاه های ورزشی در دوران قبل از کرونا بار سنگین فعالیت ورزش حرفه ای را بدون کوچکترین حمایت مادی دولت بدوش کشیدند و محل پرورش استعداد های ملی هم بودند.وظیفه ایی که می توانست برای دولت هزینه های سرسام آور داشته باشد اما باشگاه های کوچک محلات با هزینه شخصی ،وام و شهریه ورزشکاران اداره شد.

مربی تیم ملی جودو و صاحب امتیاز باشگاه با انتقاد از عدم حمایت جامع دولت از مشاغل ورزشی خصوصی به ویژه مربیانی که تنها درآمد آنها از حق عضویت ورزشکاران تامین می شود افزود: در مدت هشت ماه گذشته نه تنها حمایتی انجام نشد بلکه مبلغ ده میلیون ریال برای  اعطای وام از طریق تربیت بدنی اخذ شد تا تسهیلات مشاغل ورزشی آسیب دیده پرداخت شود که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی به پیامد های جبران ناپذیر تعطیلی بلند مدت باشگاه ها برای ورزشکاران اشاره کرد و گفت: تحلیل جسمانی، افسردگی، افزایش اضطراب، افزایش وزن، کاهش استقامت بدن ،تبدیل شدن به نیروی غیر فعال، قرار گرفتن در معرض بیماری و در نهایت کاهش پشتوانه ملی ورزشی در رشته های پایه از جمله این پیامد ها است.

خانی افزود: ساماندهی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، بکار گیری قهرمانان و فارغ التحصیلان  ورزشی و بیمه بیکاری در چنین ایامی می تواند بخشی از هزینه های زندگی مربیان ورزشی بیکار شده را جبران کند.

باشگاه های ورزشی نوعی کارآفرینی اجتماعی 

اهمیت کار آفرینی در اقتصاد کشور، واقعیتی انکار ناپذیر است که می تواند تنها امید برای سرعت بخشی به موتور محرکه اقتصاد کشور  باشد. مربیان ورزشی از جمله کارآفرینان مستقل کوچک  هستند که عمدتا" توسط افراد متخصص که به دنبال درآمد و اشتغال خانوادگی هستند ایجاد می شوند و باشگاه های ورزشی نوعی از کارفرینی های اجتماعی محسوب می شوند.

قباد فولادی، فارغ التحصیل کارآفرینی در اینخصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف باشگاه ارائه خدمات جدید و نوآورانه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و فعالیت مفید برای اقشار جامعه است که موفقیت آنها در گرو جذب و پرورش استعدادهای ورزشی، غنی سازی اوقات فراغت و در نهایت کسب درآمد است.

استاد دانشگاه و متخصص کار آفرینی ، مهارت مربیان و صاحبان باشگاه در ایجاد بنگاه کارآفرینی مهم دانست و گفت: اگر چه ابزار و وسایل باشگاه های ورزشی به ظاهر ساده بنظر می رسد اما مهارت های مهم کار آفرینی، مهارت فنی و مهارت مدیریتی پشتوانه مهم و عامل موفقیت مربیان و باشگاه داران خصوصی است.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور خیلی از کسب و کارهای بزرگ وکوچک را دچار آسیب کرده است  گفت: یکی از این مشاغل که ردیف مشاغل پرخطر و آسیب زای بیماری قرار دارد باشگاه های ورزشی است که به توصیه ستاد ملی مبارزه با بیماری به مدت طولانی تعطیل شده اند.

فولادی به خصوصیات اقتصادی باشگاه ها اشاره کرد و گفت:باشگاه های ورزشی خودگردان از جمله کسب وکارهای مفید کم سرمایه اما با بهره وری بالا و میزان بازدهی مناسب محسوب می شوند. مربیان حرفه ای با تلاش بی وقفه  بدون حمایت همه جانبه دولت توانسته اند در سال های اخیر رشد مناسب و تاثیر گذار در عرصه اقتصاد و اجتماع ایجاد نمایند.

دکترای کار آفرین به دستاورد های اجتماعی و اقتصادی  باشگاه های خصوصی پرداخت و افزود: ایجاد اشتغال مستقیم، رونق به تولید داخل از طریق خرید وسایل و ابزار ورزشی، کمک به تولید کنندگان لباس ورزشی، کمک به سلامت جامعه، رونق صنعت بیمه از طریق بیمه اجباری ورزشی، شناسایی استعدادهای ورزشی و کمک به شکوفایی آن از جمله پیامد های اقتصادی و اجتماعی باشگاه های خودگردان است.

فولادی به عوارض تعطیلی طولانی مدت این بخش اشتغال خرد جامعه  اشاره کرد و گفت: این تعطیلی موجب بیکار شدن و از دست دادن درآمد یک قشر توانمند و نیروی فعال جامعه شده  و بنظر می رسد برنامه ریزی برای حمایت کافی از این افراد در استان صورت نگرفته و یا در حد جبران زیان های وارده نیست.دولت می تواند با در اختیار قرار دادن امکانات و تسهیلات ارزان قیمت و یا ایجاد بیمه بیکاری و پرداخت غرامت در ایام  کرونا به مربیان و باشگاه داران خودگردان کمک کند. 

بنا بر گفته علی آشتاب مدیر کل  تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان ، تاکنون با تلاش دستگاههای اجرایی و بانکهای استان تعداد ۲۸ هزار و ۷۷۸ پرونده با اشتغال ۳۵ هزار و ۶۲۷ نفر و مبلغ ۲۸۳ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان تسهیلات به کسب کارهای آسیب دیده از کرونا به بانکهای عامل ارسال شده اند.

وی افزود: بانکهای عامل استان تاکنون از تعداد پرونده های ارسال شده ، مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۱۷ هزار و ۳۰۰ پرونده با اشتغال ۱۹هزار و ۷۰۰ نفر به واحدها و بنگاههای اقتصادی خسارت دیده از کرونا پرداخت نموده اند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.