صیادخانی زاده دکترای ویروس شناسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آزمایشگاه تشخیص کرونای علوم پزشکی لرستان ۲۰ اسفندپارسال راه اندازی شد و روزانه از تعداد حدود ۱۰۰ نمونه، کار تشخیص ۳۰ تا ۴۰ درصد انجام می شد.

وی اظهار داشت: از ۲۳ اسفند جلوی ارسال نمونه ها به تهران گرفته شد و کار نمونه های جمع آوری شده ی استان توسط نیروهای آزمایشگاه و در شیفت های متوالی انجام می شود.

وی تصریح کرد: روند نمونه گیری تا اوایل فروردین افزایش یافت و رفته رفته از ۱۰۰ نفر عبور کردو به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمونه در روز رسید که بررسی این تعداد، یک اقدام مهم و قابل توجه است.

خانی زاده در خصوص مدت زمان پاسخگویی به نمونه ها گفت: نمونه ها در طول روز از سراسر استان جمع آوری و معمولا روز بعد به آزمایشگاه تحویل می شود و آزمایشگاه نیز پس از انجام کار در سه مرحله، کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ دهی دارد اما کار تشخیص برخی نمونه ها نیز رکود بین ۳۰ تا ۳۶ ساعت را دارد.

وی با بیان اینکه اکنون روزانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ نمونه توسط آزمایشگاه تشخیص کرونای لرستان پاسخ دهی می شود ادامه داد: در مجموع جواب دهی از زمان نمونه گیری تا مراحل پایانی آزمایشگاه حدود ۷۲ ساعت طول می کشد.

وی تعداد نیروی های فعال در آزمایشگاه تشخیص کرونای لرستان را ۶ نفر برشمرد و افزود: این افراد با شیفت های کاری سنگین از کادر توانمند و مسوولیت پذیر هستند که انتظار می رود اقدامات لازم برای تبدیل وضعیت آنها در دستور کار قرار گیرد.

مسوول فنی آزمایشگاه کرونا لرستان با اشاره به اینکه نمونه گیری در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها انجام می شود تصریح کرد: هرچند عملکرد این آزمایشگاه در مقایسه با مراکز استان های مشابه بسیار مطلوب بوده اما مقدمات لازم برای راه اندازی ۲ آزمایشگاه دیگر در خرم آباد انجام شده تا سرعت تشخیص و دستیابی نهایی به وضعیت سفید تسریع شود.

خانی زاده افزود: هزینه آزمایش کرونا با تعرفه دولتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که کاملا به صورت رایگان انجام می شود.

وی اظهار داشت: اوایل کار، نمونه گیری تنها برای بیماران بستری و افرادی که درگیری و عفونت شدید ریوی داشتند صورت می گرفت اما اکنون نمونه گیری از افراد تحت بالین( ناقل های بدون علامت) نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلای نیروهای نمونه گیر و آزمایشگاه کرونای لرستان به این بیماری گزارش نشده گفت: اردیبهشت امسال چهار هزار و ۵۰۰ تست در این مرکز انجام شده است.

تا ۱۴ اردیبهشت ماه کل مبتلایان کرونا در ایران ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر، مجموع بهبودیافتگان ۷۸ هزار و ۴۲۲ نفر  و تعداد فوتی‌ها ۶ هزار و ۲۰۳ نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.