رمضان ماه ترویج فرهنگ اجتماعی اسلامی است، تمدنی که کمک به نیازمندان از مولفه های اساسی آن محسوب می شود حالا اما در سایه همه گیری ویروسی عالم گیر از نظر ظاهری برخی تجمعات دینی و مذهبی را می توان چشم پوشی کرد ولی این فاصله های با هدف جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری، اساس و شالوده این آیین دینی و اسلامی و انسانی که دستگیری و یاری رساندن به نیازمندان است را خللی وارد نمی کند.

یکی از پیامدهای ناگوار کرونا، رکود اقتصادی و تعطیلی گسترده برخی مشاغل به ویژه مشاغل خرد و خدماتی اقشار آسیب پذیر است تا جایی که بیکاری ناشی از تعطیلی این مشاغل به سفره های خالی خیل انبوهی از هموطنان شرافتمند منتهی شده است ؛ خسارتی که تا مدت ها تداوم خواهد داشت.

اینک در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه مهربانی و بندگی مومنانه خداوند که فرصتی است برای معنویت و دعا برای رفع این بیماری در سراسر جهان، مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند در این ماه اندکی بیشتر به هر نحو ممکن به نیازمندان کمک شود.

راز نهفته رمضان، پیام مهربانی است که سختی هایی همچون پرهیز از غذا و آشامیدن، یاد آور سختی زندگی نیازمندانی اعم از زنان سرپرست خانوار، خانواده زندانیان، سالمندان، ایتام و کودکان با سرپرست بیمار وناتوانی است که به هر دلیل توان اداره زندگی را ندارند.

کمک به اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا در نقاط مختلف  کشور به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته فرصت بی نظیر و یک امتحان بزرگ خودسازی است تا در ماه سخاوت و مهمانی خدا با همدلی و عدالت گام موثری دربهبود وضعیت معیشتی هموطنان نیازمند برداشته شود.

سیمای مردم در آیینه همدلی

فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی همواره یکی از فرهنگ های تمدن ساز بشری در خصوص نوعدوستی و کمک به نیازمندان بوده است و مردم در موقعیت های مختلف به صورت خودجوش در برنامه های کمک رسانی و انجام امور خیر در زمینه های مختلف عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند.

بطوریکه مردم در هر حادثه ناگوار و تهدید با حضور همدلانه و ایثارگرانه مردم به  دور از قشر بندی اجتماعی وسیاسی مشارکت داشته اند و رسانه ها نیز بارها صحنه های زیبایی از این حس زیبای نوعدوستی به نمایش گذاشتند.

و حالا بزمی دیگر در راه است تا در تکمیل فرآیند مبارزه با بیماری کرونا و در کنار ایثار مدافعان سلامت و محافظان امنیت جشن پیروزی با سخاوت و همدلی پایان یابد.

در ماهی که نزول رحمت الهی در آن واقع شده است بدون شک حضور هوشمندانه نخبگان، خیران، هنرمندان، فعالان اقتصادی، پیشکسوتان عرصه مقاومت، جوانان، موسسات خیریه و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور که دل در گرو این خاک مقدس دارند با اتحاد و همدلی قاب سخاوت را ترسیم می کنند.

کمک مومنانه، مساوات و همدلی

هاجر احمد حسینی کارشناس مذهبی و مدرس آموزش خانواده در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش کمک مومنانه مساوات و همدلی افزود: همانند همه تکالیف دینی، مردم در اقشار و گروه های مختلف پای کار آمدند که قابل تقدیر و نشان دهنده دغدغه مندی مردم و نهاد ها برای اجرای امر ولی فقیه در جامعه است.

این مدرس دانشگاه افزود: ماه رمضان فرصت مناسبی برای رزمایش گسترده در کشور به منظور ایجاد همدلی و کمک مومنانه به  نیازمندان است.

وی افزود: هر خدمتی که توسط فرد یا  گروهی  برای رفع مشکلات و گرفتاری ها و یا رشد  سطح  فرهنگی - اجتماعی و یا  اقتصادی  افراد  یا گرو های نیازمند ارائه  شود  کمک مومنانه به حساب می آید.

این کارشناش مذهبی گفت: کمک مومنانه در بعد اقتصادی  یعنی  همه افرادی که تمکن مالی دارند کاسبان ،  بازاریان ، کارمندان دولت ، متولیان  اجتماعی و تمام کسانی که امروز وضعیت بهتری  دارند  به فکر مردم آسیب دیده باشند .

 احمد حسینی افزود: البته رزمایش همدلی همواره در جامعه ما همزمان با بحرانها و فشار های اقتصادی  اجتماعی در گذر زمان ، وجود داشته و خیران و نیکوکاران در سخت ترین شرایط  کشور مانند جنگ و حوادث مترقبه مثثل سیل ، زلزله ،  حامی  مردم بوده و هستند.

این کارشناس بیان کرد: رزمایش همدلی همواره در جامعه ما  با وجود بحرانها و فشار های اقتصادی  اجتماعی در گذر زمان ، تجربه ای موفق بوده است.

ابعاد فرهنگی کمک های مومنانه

حسینی افزود: کمک مومنانه و همدلی جنبه هایی غیر از کمک اقتصادی دارد بنابراین تلاش فرد یا گروهی  برای تغییر بینش و سطح آگاهی  افراد و یا اصلاح  رفتار و تعاملات اجتماعی و بهداشتی خانواده و بهبود وضعیت معیشت افراد  نیازمند نوعی کمک مومنانه است .

مدرس آموزش خانواده با تاکید بر اینکه: شیوع بیماری کرونا اگرچه ضربه سخت به اقتصاد و معیشت  مردم زد اما به واسطه آن شرایط همدلی ایجاد شد تا افراد به مباحث بعضا  فراموش شده فرهنگی و اجتماعی  توجه خاصی داشته باشند.

مدرس حوزه و دانشگاه به  آثار اجتماعی کمک مومنانه و همدلی در جامعه اشاره کرد و افزود: فراگیر شدن اخلاق  و معنویت ،رشد عزت و اقتدار امت اسلامی، تقویت روحیه تعاون و همکاری،احیای سنت های حسنه،استحکام بنیان خانواده و انسجام اجتماعی از پیامد های انفاق و بخشش محسوب می شود.

وی پیامد مهم کمک مومنانه را تقویت روحیه  همدلی دانست و افزود: همدلی جامعه از نشانه های جامعه ایمانی است  در این شرایط که گرفتاری ها و مشکلات اقتصادی مردم بیشتر شده چه خوب ولازم است که ماهم مواظب احوال و اوضاع افراد بی بضاعت  خانواده و بستگان  یا اطرافیانه خود که در تامین نیاز ها و معیشت خود  با مشکلاتی مواجه شدند باشیم.

سخاوت در همسایگی خدا

یکی از خیران بروجردی که حامی ۲۰ کودک یتیم است می گوید: کمک به همنوعان نیازمند اگر چه یک حرکت انسانی و مادی ساده تلقی می شود ولی راز و رمز اصلی  این گونه کمک ها خداوند است و کمک به ایتام را یک معامله با پروردگار می دانم.

این خیر حامی ایتام یادآور شد: در مدت ۱۰ سال گذشته همواره نیمی از درآمد ماهیانه خود را به کودکان اختصاص داده ام و این بخشش ، باعث برکت و افزایش رزق نیز شده است.

وی گفت: در شرایط سخت اقتصادی و روزهای بیماری کرونا عدالت اجتماعی حکم می کند به نیازمندان بیشتر توجه شود و بخشی از این توجه باید مردمی باشد  تا درد درمندان بین همه تقسیم شود و بار سنگین این سختی ها بر عده ای فشار زیاده از حدی وارد نکند.

رمضان ماه ضیافت الهی با همه آثار اجتماعی روحبخش فرصت مناسبی برای پالایش و نوسازی جامعه است تا اندکی از سختی ها ودرد و رنج هایی که به هر دلیل متوجه قشر های مختلف است کاسته شود.

کرونا و تبعات مختلف آن در حوزه های مختلف ، تاثیرات خودش را بر افزایش سختی ها داشته است اما نباید فراموش کرد جامعه ایران با هویت دینی و ملی بارها از این قبیل خطرات به سلامتی عبور کرده و اینبار نیز با حضور آگاهانه همه اقشار توانایی انسجام،اتحاد ،همدلی را خواهد داشت .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.