همه خوب یاد داریم که از نیمه اسفندماه تا نیمه فروردین همه دستگاهها و مسوولان اعم از وزارت بهداشت، دولت، نهادهای نظامی و انتظامی همه و همه تاکید بر در خانه ماندن داشتند.

برنامه های صدا و سیما در همه زمینه ها مدام تاکید بر در خانه بمانیم بود، در بروجرد همانند همه شهرهای کشور، محدودیتهای تردد، بسته شدن بازار، ممنوعیت پلاک های غیر بومی، عدم حضور گردشگر و مسافر نوروزی حتی بسته شدن راههای روستایی اعمال شد.

همه دست به دست هم دادند، دید و بازدید عید و رفتن به خانه حتی پدر و مادر ممنوع شد و همه این بگیر و ببندها برای حفظ سلامتی و جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس منحسوس بود.

تب و تاب نبود و کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش همه نشان از استرس و نـگرانی مردم برای مبارزه با ویروس و حفظ جان خود و عزیزانشان بود.

بسیاری از مردم و واحدهای صنعتی خودجوش در راستای مبارزه با کرونا اقدام به تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده زدند، مادران از فرزندان خود در شهرهای دیگر می خواستند عید به بروجرد سفر نکنند و درخانه بمانند زیر امسال با کرونا عید ندارند.

وحدت و همراهی همه مردم در کنار مسوولان موجب شد تا شهر در سکوت کامل فرو برود و تا حدود بسیار بالایی از ورود مسافران جلوگیری شود تا شاید کمتر کسی به کرونا مبتلا و کمتر خانواده ای داغدار شوند.

اما به یکباره با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و بازگشایی صنوف کم خطر مشروط بررعایت نکات بهداشتی مردم قرنطینه خانگی را شکستند و با حضور در بازار، پارک ها، میهمانی فراموش کردند که کرونا آتش زیر خاکستر است. 

شاید تصمیم بازگشایی بازار و صنوف، لغو ممنوعیت ترددهای جاده ای، بازگشایی ادارات و بانکها موجب شد مردم به این اطمینان برسند که خطری جدی آنها را تهدید نمی کند که اگر اینـگونه بود همه محدودیتهای قبل از عید اعمال می شد و اکنون گه این محدودیتها برداشته شده نیازی به درخانه ماندن نیست. 

تصمیم بازگشایی صنوف قطعا با تایید وزارت بهداشت بود و طبیعتا به معنی در خانه نمانیم نیست و اینجا این مردن هستند که باید به بهنرین شکل قرنطینه را رعایت کنند زیرا براساس آمار وزارت بهداشت هنوز شرایط عادی نشده و کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن است.

آری امروز نشستن در پارک ها به صرف قلیان و چای،رفتن به آرایشگاهها و مطب پزشک برای کارهای غیر ضروری مانند تاتو و بوتاکاس و لیزر، همه کانون کرونا هستند. 

در حالی که کرونا مردم را به مدت دو ماه به فاصله گذاری اجتماعی وا داشت، این روزها در کنار بازشدن بخشی از صنوف و حضور مردم در جامعه، موضوع شرایط دریافت وام یک میلیون تومانی یارانه بگیران هم باعث شد تا فاصله ها بیشتر برداشته شده و اما سختی کار آنجاست که این امر بر شیوع بیماری که تازه اندکی آمار مبتلایان آن در استان کاهش یافته، دامن زده و این صف ها و جمعیت هایی که شانه به شانه و سایه به سایه هم ایستاده اند بدون رعایت فاصله ها منجر به افزایش بیماران کووید ۱۹ شود.
 بنا به پیش‌بینی کارشناسان که موج دوم شیوع کرونا در کشور اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه خواهد بود. 

براساس نتایج آخرین بررسی‌های اپیدمیولوژی تا روز ۲۷ فروردین ماه درباره‌ بیماری کووید ۱۹ از سوی وزارت بهداشت، به‌نظر می‌رسد در ۶ استان موج جدید شیوع کرونا آغاز شده است.
رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: در تعجبم که با وجود هشدار مسئولان بهداشت مبنی بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا متاسفانه شاهد حصور مردم در اجتماع و صف خرید سیم کارت هستیم.
دکتر محمد کاکاوند افزود: بحضور مردم در اجتماع و ترک خانه نشبنی بدون رعایت اصول ایمنی کار کادر پزشگی را سخت تر و موجب می شود تا مردم از خطرات کرونا در امان نباشند..
وی اظهار داشت: کرونا در بروجرد تمام نشده و ما هنوز در بستر شیوع این بیماری حرکت می کنیم،   بنابراین ضروری است تا مردم توصیه های بهداشتی و ایمنی را جدی گیرند.
وی اضافه کرد: تمام توصیه های پیشگیری از بیماری کرونا شامل رعایت حفاظت فردی، در خانه ماندن، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند با شدت و قوت برقرارست اگر این توصیه ها را کنار بگذاریم، بیماری ظرفیت این را دارد که دوباره تشدید شود.

دکتر کاکاوند افزود: نباید با سهل انگاری  به سمت موج دوم بیماری برویم، خیلی باید هوشیار باشیم، مدیریت بیماری و خط مقدم کنترل بیماری در جامعه  دست مردم است و رفتار مردم تعیین کننده است تا این موفقیتی را که در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به دست آوردیم، ادامه یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.