به گزارش ایرنا، از همان روزهای نخست که شایعه شیوع بیماری کرونا در سطح استان منتشر شد مردم  برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده به داروخانه ها مراجعه کردند امابا افزایش حجم مراجعات و تقاضا، عایدی مردم از این رفت و آمدها کلمه نداریم بود.

اکنون که چندین روز از این هراس و دلواپسی برای مقابله با بیماری کرونا می گذرد همچنان آنچه به وضوح قابل مشاهده است نبود ماسک و موادضد عفونی کننده در داروخانه و دست خالی مردم از کمترین امکانات مورد نیاز است.

در حالیکه مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان سعی در مساعد بودن شرایط استان و تامین مواد لازم دارند اما واقعیت آن است که شایعات مختلف مبنی بر بستری شدن تعداد بیمار مبتلا به کرونا در استان و از طرفی نبود امکانات لازم ناراحتی و دلواپسی مردم را دو چندان کرده است.

در گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از داروخانه های سطح شهر خرم اباد هیچ گونه ماسک و مواد ضدعفونی کننده وجود ندارد و داروخانه ها به دلیل حجم بسیار زیاد مراجعات مردمی برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده سعی دارند شهروندان را  با دست نوشته ای در پشت شیشه ها با مضمون هیچگونه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نداریم، دور بزنند.

برخی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا تاکید کردند که مردم برای تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز به داروخانه های دولتی مراجعه کنند اما واقعیت امر این است که داروخانه های دولتی نیز وضعیتی بهتر از دیگر داروخانه های سطح شهر خرم آباد ندارند.

هیچ مورد اثبات شده‌ای از ابتلای به ویروس کرونا درلرستان وجودندارد

استاندار لرستان تاکید کرد: بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی هیچ مورد اثبات شده‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در این استان وجود ندارد.

 سید موسی خادمی  با اشاره به اینکه بر اساس آخرین اخباری که در کشور منتشر شده، ظاهراً چند مورد ابتلا به ویروس کرونا تایید شده اظهار داشت: اما خوشبختانه در استان لرستان تا کنون هیچ مورد اثبات شده‌ای طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد، اما این امر دلیل نمی شود مردم مراقبت نکنند و به هشدارهای بهداشتی توجه نداشته باشند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های خدمات رسان، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها از قبل جلسات لازم را برگزار و آمادگی کامل دارند، گفت: امیدواریم هیچ موردی از ابتلای به این ویروس در لرستان پیدا نشود، کما اینکه تا کنون هم پیدا نشده است.

تاکنون هیچ بیمار مبتلا به کرونا در لرستان گزارش نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان گزارش نشده اما به هر حال این ویروس برای پیشگیری، قواعدی دارد که همه باید بدانند.

 محمدرضا نیکبخت  اظهار داشت:شستن دستها با آب و صابون و ژل شستشو بسیار مهم است، همچنین جلوگیری از پخش ترشحات تنفسی باید مورد توجه قرار گیرد.

نیکبخت تصریح کرد: هنگام عطسه و صرفه باید با دستمال کاغذی جلوی دهان خود را بگیریم، فاصله ۱.۵ متری برای جلوگیری از پخش این ویروس و یا هر گونه ویروس دیگر رعایت شود، همچنین تقویت مواد غذایی افراد به خصوص ویتامین c و ترکیباتی که دارای این ویتامین هستند باید مورد توجه قرار گیرد.

مراکز درمانی لرستان در آماده باش کامل به سر می برند

 مسئول برنامه‌ پیشگیری از کرونا در لرستان گفت: اگر چه تاکنون مورد مثبتی از کرونا ویروس گزارش نشده اما تمام مراکز درمانی استان در حال آماده باش هستند.

مریم کوشکی  بیان کرد:  تاکنون ۶ نوع ویروس کرونا در جهان داشته‌ایم و الان نوع هفتم آن بروز کرده است، بنابراین ممکن است هر کدام از ما یک بار در عمرمان به کرونا مبتلا شده باشیم و به شکل یک سرماخوردگی خفیف یا شدید بوده باشد.

وی با تاکید بر اینکه ناشناخته بودن کرونا ویروس ۲۰۱۹ باعث شده مردم نگران شوند، افزود: در بدترین حالت این بیماری یک تا سه درصد مرگ و میر دارد، در حالی که در آنفلوانزای نوع A میزان مرگ و میر در افراد مبتلا، بالای سه درصد است.

کوشکی یادآور شد: واگیر بودن کرونا ویروس بالا است و یک نفر می‌تواند چهار نفر را مبتلا کند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی لرستان تمام تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این بیماری در نظر گرفته، با هماهنگی تمام ادارات و سازمان‌ها و با برگزاری جلسات شورای سلامت تمهیدات لازم را پیش بینی کرده‌ایم و تمامی کارمندان در مراکز درمانی در حالت آماده باش قرار دارند.

مسئول برنامه پیشگیری از کرونا در لرستان ادامه داد: مراکز بهداشتی، همه پزشکان، کارمندان و پرستاران در حالت آماده باش هستند و بیمارستان شهدای عشایر در مرکز لرستان به عنوان بیمارستان مرجع کرونا ویروس در نظر گرفته شده است.

کوشکی عنوان کرد:وزارت بهداشت  چهار بیمارستان دیگر را در استان به عنوان مرجع مشخص کرده و پیش بینی شده در صورت نیاز به تخلیه یک بیمارستان و در صورت اپیدمی شدن بیماری، این بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرند و  بیمارستان امام خمینی الشتر، یک بیمارستان در دوره چگنی، بیمارستان ارتش و یک بیمارستان در الیگودرز برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه متخصصان عفونی، پزشکان و پرستاران آموزش‌های لازم را در خصوص کرونا ویروس دیده‌اند، افزود: یک پروتکل کشوری برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها داریم، بر این اساس هر بیماری که با علائم تنفسی، آبریزش بینی و سرفه وارد بیمارستان شود به اتاقی هدایت شده و یک ماسک در اختیار فرد گذاشته و معاینه می‌شود در صورت مشکوک شدن پزشک به احتمال ابتلای بیمار به کرونا این فرد قرنطینه شده، نمونه گیری از ترشحات حلق و بینی گرفته و پاسخ آزمایشگاه در خصوص این نمونه ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد ارائه می‌شود.

مسئول برنامه پیشگیری از کرونا در لرستان با اشاره به اینکه این قرنطینه در حد همان ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود و اگر نمونه گرفته شده مثبت اعلام شود فرد به اتاق ایزوله منتقل می‌شود، اظهار داشت: مواردی از قرنطینه افراد را در استان داشته‌ایم اما تا این لحظه جواب‌ نمونه‌های ارسالی منفی بوده است.

کوشکی تاکید کرد: در برخورد با حیوانات، موارد بهداشتی رعایت شود و افراد مسن، دچار نقص سیستم ایمنی، بیمار سرطانی، قلبی و ریوی، افراد دیابتی و خانم های باردار ریسک ابتلاء و خطر را دارند.

وی افزود: فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا با گرم‌تر شدن هوا کم و همچنین در صورت رعایت موارد بهداشتی شیوع بیماری کمتر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.