طی ۴۱ سال گذشته مردم با هر آنچه فراز و نشیب، سختی و بخصوص مشکلات در عرصه های مختلف اقتصادی و ناملایمات ناشی از تحریم ها، کمبودها و نگرانی ها بوده است اما همواره شرکت در انتخابات را به مثابه یک تکلیف شرعی دانسته اند و با حضور مسئولانه خود، مشروعیت و مردمی بودن نظام را به رخ جهانیان کشانده اند.

طی چهار دهه گذشته تا کنون ، مردم در صحنه ها و موقعیت های مختلف ، مشارکت سیاسی خود را که نماد بارزی از مردم سالاری دینی بوده است را نشان داده اند و اینک در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم.

که در واقع اولین انتخابات در چهل سال دوم انقلاب به شمار می رود که همزمانی آن با مجموعه‌ای از مشکلات و تهدیدها، حساسیت و اهمیت آن رابیشتر کرده است اما  مردم با الگو گیری و جهت گیری از بیانیه گام دوم انقلاب از رهنمودهای مقام معظم رهبری ، بهره می گیرند و آغازی دوباره را با حضور هوشمندانه خود از سر می گیرند.

بعبارتی بیانیه‌ "گام دوم انقلاب" تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان است که به‌ مثابه منشوری برای "دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی" خواهد بود و در واقع فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

تایید و تکلیف بر شرکت در انتخابات اصل مستدامی بوده است که همواره مورد تاکید واقه شده است همانگونه که مقام معظم رهبری در جاهای مختلفی این وظیفه را مورد تاکید قرار داده اند از جمله اینکه بنا بر فرمایش ایشان؛ همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.  

همین اصل یعنی شرکت در انتخابات و مشارکت سیاسی مردم از دیدگاه و نظر اساتید دانشگاه ، طیف علمی و دانشگاهی و فعالین اجتماعی مورد تایید قرار دارد و مردم با انتخاب افرادی شایسته در انتخابات مجلس، رای و نظر خود را به منصه ظهور می رسانند و بر مردم سالاری دینی هم مصداقی عملی می بخشند.

انتخابات؛ مظهر مردم سالاری دینی

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی در گفت و گو با ایرنا گفت: انتخابات ، مظهر مردم‌سالاری دینی و عاملی بسیار مهم و تعیین‌کننده در انسجام‌بخشی ملی، قوام‌بخشی، استمرار نظام ولایی و پیشرفت کشور در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

حسن مروتی با اشاره به اینکه در روز دوم اسفند ماه سال جاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد، بیان کرد: طبق قانون اساسی در جمهوری اسلامی، کشور با اتکا به آرای عمومی از طریق انتخابات اداره می‌شود بنابراین مردم با شرکت در انتخابات بگونه ای در تعیین سرنوشت خود مشارکت می کنند.
وی اضافه کرد:  در باب اهمیت انتخابات، همین بس که حضرت امام خمینی(ره) در مورد جایگاه مجلس، آن را عصاره فضایل یک ملت و در رأس امور دانسته و می‌فرمایند: "اگر مجلس یک مجلس اسلامی که با انتخابات صحیح انجام بگیرد و اشخاصی که انتخاب می‌شوند واقعاً منتخب ملت باشند، تمام کارهای کشور به دست مجلسی‌ها اصلاح می‌شود.

مجلس تزار انقلاب اسلامی در آستانه گام دوم انقلاب

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی یادآور شد: اگر کشور با مشکلاتی مواجه است از مهمترین دلایل آن ضعف و ناکارآمدی مجلس‌های گذشته، متناسب نبودن مجلس با نیازهای انقلاب، نظام، مردم و کشور بوده است.

مروتی افزود: اکنون و در اولین انتخابات گام دوم انقلاب اسلامی، با توجه به شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شکل‌گیری یک مجلس تراز انقلاب اسلامی به عنوان اصلی‌ترین نهاد قانون‌گذاری کشور ، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: می‌توان ادعا کرد انتخابات مجلس شورای اسلامی، به عنوان آزمونی فراروی ملت ایران در حساس‌ترین دوره انقلاب برگزار می‌شود که می‌بایست نقش بسیار مهمی در حمایت و پشتیبانی از تدابیر و راهبردهای رهبری معظّم ایفا کرده و از سوی دیگر زمینه‌ساز دولت انقلابی، و حزب‌الهی را فراهم کند به گونه ای که نقش مؤثری در ساماندهی امور اقتصادی و معیشت مردم داشته باشد و سنگری قابل اطمینان را در جهت مقابله با زیاده‌خواهی و توطئه‌های نظام استکباری ایجاد نماید.
رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: واقعیت این است که مجلس محصول رأی و عملکرد مردم بوده و پیامدهای عملکردی نمایندگان هم تا حد زیادی متوجه موکلان و رأی‌دهندگان است.

انتخاب شایسته مسوولیتی مضاعف برای مردم

مروتی بیان کرد: اگرچه شورای نگهبان مسئولیت تأیید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس را دارد، اما هیچ‌گاه از مسئولیت شهروندان و رأی‌دهندگان در جهت بررسی، تحقیق، مشورت و انتخاب بهترین یا شایسته‌ترین، پاک‌ترین و ولایتمدارترین افراد در بین نامزدها کاسته نمی‌شود؛ چرا که تأیید صلاحیت شورای نگهبان به موارد مذکور در قانون محدود است،  محدودیت زمانی برای اعلام نظر وجود دارد، در این فرایند صلاحیت‌ها را در نظر می‌گیرند نه شایستگی‌ها را و در آخر اینکه شورای نگهبان باید در چارچوبی نظر دهد که بتواند پاسخگو باشد؛ در حالی که شهروندان و رأی‌دهندگان هیچ یک از این محدودیت‌ها را ندارند.
این استاد دانشگاه گفت: بنابراین مسئولیت و تکلیف سنگینی بر عهده مردم است که انجام صحیح تکلیف منوط به تحقق شرایط صحت انجام تکلیف است.

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی با یادآوری این جمله از رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند:"مجلس مطلوب هنگامی شکل می‌گیرد که مردم با بصیرت و چشمانی‌باز، نمایندگان مطلوب یعنی کسانی را که واجد شرایط لازم هستند به مجلس فرستند" گفت: پس اگر انتخاب حق است قهراً باید  حق را به حق‌دار و صالح دریافت حق داد و اگر امانت است باید امانت را به اهلش سپرد.

حضور حداکثری ؛ امنیت و اقتدار کشور

بنا بر گفته استاندار لرستان نیز مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی امنیت و اقتدار کشور را ارتقا می بخشد و  براساس منویات مقام معظم رهبری و برای حضور حداکثری،  مردم با هر فکر، اندیشه و سلیقه ای حتی اگر انتقاد و گلایه‌هایی دارند در انتخابات دوم اسفندماه سال جاری شرکت کنند.

موسی خادمی  افزود: مردم با حضور حداکثری پای صندوق های رای و با جدا کردن صف خود از یک سری افراد با تعداد اندک که  مخل امنیت هستند و بی نظمی ایجاد می‌کنند، جدا سازند و با حضور حداکثری خود اقتدار کشور را بالا ببرند.

رقابت بین ۲۷ نامزد انتخاباتی در بروجرد

بنا بر گفته رییس ستاد انتخابات بروجرد هم اکنون  با انصراف هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد نامزدها در این حوزه انتخابیه به ۲۷ نفر رسید.

حسن بلوریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع برای حوزه انتخابیه شهرستان ۷۳ نفر ثبت نام کردند، که صلاحیت ۳۹ نفر از آنها در هیات های اجرایی و شورای نگهبان تایید شد.

وی با اشاره به اینکه سه تن از نامزدان این دوره از انتخابات مجلس بانوان هستند، بیان کرد: در مجموع ۲۴۳ صندوق در شهرستان بروجرد به منظور رای گیری در نظر گرفته شده است که به ازای هر صندوق حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ نفر از اجرایی و نظارت حضور دارند.

رییس ستاد انتخابات بروجرد یادآور شد: از مجموع ۲۴۳ صندوق بروجرد، تعداد ۳۳ صندوق مربوط به اشترینان است و در این دور از انتخابات یک هزار و ۸۰۰ نفر کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند.

 ۲۸۳ هزار نفر در بروجرد واجد شرایط رأی دادن در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، که حدود ۱۳ هزار و ۲۳۰ نفر از آنان رای اولی است.حوزه انتخابیه بروجرد دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

شهرستان بروجرد با ۲ بخش و ۲۰۰ روستا به عنوان بزرگترین شهرستان لرستان بعد از مرکز استان است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.