به گزارش ایرنا، دانشگاه، محور و موتور محرکه توانمندی‌های هر جامعه ای در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود و چه بسیار راهکار های علمی که  از این طریق برای برون رفت از مشکلات به بطن جامعه راه یافته  و چراغ راه رفع معضلات و مشکلات شده است.

از آنجا که جامعه تحت تاثیر مستقیم دانشگاه ها و نخبگان قرار دارد، در این راستا توانمندی  و ارتقا شاخص های علمی هر دانشگاهی در حقیقت فتح بابی در امر توسعه و موفقیت آن جامعه است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دانشگاهیان و جامعه علمی ایران، موفقیت های چشمگیری کسب کرده اند و با ارتقا شاخص های علمی و پژوهشی افتخارات مختلفی برای ملت رقم زدند.

از طرفی به برکت انقلاب اسلامی با گستردگی  عدالت آموزشی در نقاط مختلف کشور علاوه بر دستیابی به تحصیلات تکمیلی  و دسترسی دانشگاه های کشور به تجهیزات علمی و پژوهشی، توانمندی های جامعه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

در این راستا به منظور تبیین و بررسی دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه لرستان، خبرگزاری جمهوری اسلامی با حضور دکتر خسرو عزیزی رییس دانشگاه لرستان، دکتر حجت اله یونسی معاون دانشجویی، حجت الاسلام دکتر حسین فلاحی اصل معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر احسان رشیدیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر محمد فیضیان معاون پژوهش و فناوری ودکتر محمد جعفری معاون توسعه و پشتیبانی این دانشگاه  اقدام به برگزاری میزگردی کرد.

هشت هزار و ۴۶۶ دانشجو در دانشگاه لرستان تحصیل می کنند

رییس دانشگاه لرستان گفت: اکنون ۱۹۴ رشته تحصیلی در این دانشگاه فعال است که از این مجموع ۴۹ رشته در مقطع دکترای تخصصی، رشته دامپزشکی در مقطع دکترای حرفه ای، ۷۹ رشته کارشناسی ارشد و ۶۵ رشته در مقطع کارشناسی ارایه می شود.

خسرو عزیزی اظهار داشت: ۶ هزار و هفت دانشجو در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۵۴۷ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۴۱ دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای، ۷۷۱ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه دیپلماسی علمی بین المللی در این دانشگاه اقدامات موفقی انجام شده، ادامه داد: اکنون ۱۵۵ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی بیان کرد:۳۳۴ عضو هیات علمی در دانشگاه لرستان تدریس دارندکه از این مجموع ۲۰ نفر استاد تمام و ۸۰ نفر استادیار هستند و اکنون نسبت دانشجو به هیات علمی در این دانشگاه ۲۵.۳۴ رسیده است.

عزیزی عنوان کرد: نسبت کارمند به هیات علمی این دانشگاه ۱.۲ است که میانگین کشوری ۱.۱ می باشد.

وی اظهار داشت: تاکنون سند راهبردی دانشگاه تا افق۱۴۰۴ به تصویب هیت امنا رسیده و حرکت این دانشگاه به سمت جامعه محور است.

رییس دانشگاه لرستان افزود: دانشگاه جامعه محور باید اثرگذار، چالش های جامعه را شناسایی و ماموریت گرا باشد که در این راستا طرح هایی جهت مهارت افزایی و افزایش  اشتغالزایی در استان تعریف شده است.

وی افزود: فعالیت های پژوهشی در راستای چالش های استان و منطقه، مطالعات مدیریت سبزو تقویت بنیان و نشاط و سرزندگی  با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تضارب افکار در دانشگاه لرستان در اولویت قرار دارد.

عزیزی تصریح کرد: استاندارد سازی فضای دانشگاه از هشت مترمربع به ۱۴ متر مربع افزوده شده و ۳۵ هزار مترمربع ساخت و ساز در سطح دانشگاه انجام شده است.

راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در دانشگاه لرستان

رییس دانشگاه لرستان گفت:  با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک معاونت فناوری رییس جمهوری و معاونت فرهنگی وزارت علوم  شبکه ملی جامعه و دانشگاه راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه این شبکه چند کمیسیون دارد، اظهار داشت: در راستای ایجاد نشاط و دلگرمی و حضور حداکثری دانشجویان فضا سازی در قالب رعایت عدالت و مناظره های کاندیداها ایجاد شود.

عزیزی عنوان کرد: نشست های انتخاباتی در قالب مناظره کاندیداها در این دانشگاه برگزار می شود.

وی با اشاره به اعزام دانشجویان اردوهای راهیان نور افزود: قرارگاه شهید علم الهدی راهیان نور در لرستان قرار دارد و درراستای سهمیه دانشگاه ها و اعزام تعداد دانشجو، اعتبارات مشخص شده است.

وی ادامه داد: این ارودها برای دانشجویان دانشگاه های لرستان به مدت چهار روز برگزار می شود.

رییس دانشگاه لرستان گفت: ارتقا علمی دانشگاهیان  حرکت در مسیر گام دوم انقلاب است چراکه طمع دشمنان را به کشور کاهش می دهد.

وی افزود: راه افزایش قدرت علمی کیفی سازی شاخص ها و ارتقا سطح جایگاه دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور و اسلامی تر شدن دانشگاه ها است.

وی بر ضرورت  حرکت جامعه دانشگاهی در راستای گام دوم انقلاب تاکید کرد و افزود: در این راستا دانشگاه لرستان راهکار ها و برنامه های جامعی دارد.

راه اندازی رشته های متناسب با سند آموزش عالی لرستان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: با توجه به اسناد بالا دستی و طرح آمایش منطقه ای استان راهبردهای دانشگاه لرستان ایجاد رشته های تحصیلی  متناسب با سند آموزش عالی منطقه، جذب، ارتقا و بهبود  سطح علمی هیات علمی، جذب دانشجویان نخبه در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، ارتقا رتبه و برند جایگاه بین المللی دانشگاه، تجهیز دانشگاه به فناوری های نوین آموزشی و پژوهشی، توسعه و بهبود فضاهای  فیزیکی دانشگاه است.

احسان رشیدیان افزود: در راستای ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با سند آموزش عالی استان حرکت از توسعه کم به سمت توسعه کیفی تغییر جهت یافته و بر این اساس برنامه راهبردی حرکت کرده است.

وی اظهار داشت:به همین منظور در سال های اخیر رشته های مورد نیاز استان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اخذ مجوز شده و رشته های  باستان شناسی ، علوم آزمایشگاهی پیوسته دامپزشکی، علوم و مهندسی محیط زیست(مهندسی طبیعت)، علوم و مهندسی شیلات، مهندسی مکانیک، زیست شناسی با گرایش میکرو بیولوژی و مترجمی زبان عربی در مقطع کارشناسی در دانشگاه لرستان راه اندازی شدند.

رشیدیان ادامه داد:در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک، تاریخ گرایش ایران اسلامی و تاریخ تشییع، جغرافیا و گردشگری، زبان و ادبیات فارسی، علوم ومهندسی آب گرایش منابع آب راه اندازی شده اند.

جذب ۱۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه لرستان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: در راستای جذب ، ارتقا و بهبود هیات علمی از سال ۹۳ تا کنون ۱۰۰ هیات علمی در دانشگاه لرستان پذیرش شده وبسیاری از این افراد بورسیه دانشگاه بودند.

وی افزود: ۲۳۴ پرونده فراخوانی  بورسیه در دانشگاه لرستان بررسی شده است و بسیاری از آنها جذب شدند.

رشیدیان به ارتقا جایگاه علمی و بین المللی دانشگاه لرستان اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۵۵ دانشجوی خارجی در استان در حال تحصیل هستند و روند ثبت نام تعدادی نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه از روند برنامه افق ۱۴۰۴ جلوتر است، اظهار داشت: به منظور توسعه  بهبود فضای فیزیکی دانشگاه باتوجه به ساخت و سازهای انجام شده بسیاری کمبودهای فضای آموزشی دانشگاه برطرف شده است.

اجرای ۱۷ طرح عمرانی در دانشگاه لرستان

معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه لرستان گفت: از سال ۹۳ تاکنون برطرف شدن مشکلات زیرساختی دانشگاه لرستان در اولویت قرار گرفت چراکه این دانشگاه زیرساخت های لازم را نداشت.

محمد جعفری افزود: در این راستا برخلاف سختی جذب اعتبار و تامین اعتبار در این مدت ۳۵ هزار متر مربع به فضای آموزشی این دانشگاه افزوده شد.

وی بیان کرد: طرح کتابخانه مرکزی دانشگاه لرستان از سال ۸۷ با  زیربنای سه هزار و ۲۰۰ مترمربع آغاز و خوابگاه دانشجویی خواهران با زیربنای سه هزارو ۳۰۰ مترمربع تکمیل شد.

جعفری ادامه داد: بیمارستان دامپزشکی،ساختمان مرکزی، آمفی تئاتر مرکزی و سالن جلسات مرکزی از محل اعتبارات ملی و استانی  و تسهیلات انجام شد.

وی به تکمیل طرح های فاز C, D توسعه علوم پایه به مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع اشاره کرد و افزود: فاز Cتکمیل و فاز Dنیز تا پایان شهریور ماه به  بهره برداری خواهدرسید.

جعفری گفت: دانشکده ادبیات این دانشگاه تاکنون فاقد ساختمان بود که برخلاف مشکلات مجوز کمیسیون ماده ۲۳ از محل اعتبارات ملی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای رفت و آمد دانشجویان هزینه می کند، ادامه داد: در این راستا تلاش می شود خوابگاه دانشجویی به محوطه دانشگاه منتقل شود و از برخی هزینه ها صرفه جویی شود.

جعفری گفت:به همین منظور احداث  سایت خوابگاه پسران در این دانشگاه آغاز شده و تلاش می شود تا پایان شهریور ماه تکمیل شود.

جذب ۱۱۰ درصد اعتبارات عمرانی در دانشگاه لرستان

معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه لرستان گفت: جذب اعتبارات عمرانی با وجود کمبود منابع کار دشواری است اما دانشگاه لرستان ۱۰ درصد بیش از اعتبار مصوب اعتبار جذب کرده است.

وی افزود: طرح تقاطع غیر همسطح دانشگاه لرستان اغاز شده و در شهریور ماه در هفته دولت بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه لرستان حدود هفت کیلومتر وسعت دارد که تاکنون این محیط فاقد حصار بوده است و نبود حصار باعث شد که بخشی از اراضی داشنگاه در طرح مسکن مهر ساخت و ساز شود ادامه داد: با پیگیری های انجام شده دانشگاه حصار کشی شد و همچنین دانشگاه به گلز شهری نیز وصل شد.

جعفری اظهار داشت: آب شرب دانشگاه نیز با مذاکرات با شرکت آب و فاضلاب شهری به آب شرب شهری متصل شد.

وی افزود: ایجاد فضای سبز با نیاز آبی کم و باغات مثمر در سایت اصلی انجام شده است و حدود ۳۰ هکتار فضای سبز ایجاد شد.

وی به ساختمان دانشکده کشاورزی به عنوان قدیمی ترین ساختمان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اکنون با تعمیرات و تجیهزات تهیه شده در این دانشگاه یکی از مجهزترین دانشکده های دانشگاه لرستان محسوب می شود.

جعفری افزود: ساختمان مجتمع کلاس های آموزشی با تسهیلات بانکی، یک ساختمان مجتمع آزمایشگاهی، به منظور فعالیت های پژوهشی و کشاورزی بیش از یک هزار متر گلخانه پژوهشی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی احداث شده است.

وی عنوان کرد: به منظور تهیه غذای سالم و ارگانیک در دانشگاه مجتمع آموزشی پژوهشی مرغ بومی راه اندازی شد و نخستین تولید این مجتمع در هفته گذشته به بهره برداری رسید.

اسکان سه هزار دانشجو در خوابگاه های دانشگاه لرستان

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: پرداخت تسهیلات در دانشگاه لرستان در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته ، در سال ۹۷ هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در سالجاری تاکنون چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دانشجویی پرداخت شده است.

حجت الله یونسی افزود: اکنون سه هزار دانشجو در خوابگاه های این دانشگاه اسکان دارند و اکنون یک خوابگاه دانشجویی در سایت دانشگاه در حال ساخت و ۲خوابگاه نیز برای دانشجویان خارجی و دانشجویان پسر تامین شده است.

وی اظهار داشت: اکنون در بخش خوابگاه های پسران کمبودهایی وجود دارد اما در بخش خوابگاه خواهران حتی دانشجویان شبانه نیز در خوابگاه های دولتی اسکان شدند.

یونسی ادامه داد:تمام اتاق های خوابگاه های دانشگاه مجهز به یخچال، مفروش با آرم دانشگاه لرستان، اینترنت با پهنای باند بسیار بالا هستند.

وی به ایجاد زیرساخت های لازم ورزشی برای دانشجویان اشاره کرد و گفت:اکنون زمین چمن دانشگاه لرستان احیا  و ۲زمین چمن مصنوعی در سال های ۹۶ و۹۷ در این دانشگاه راه اندازی شده است.

یونسی عنوان کرد: باشگاه های بدنسازی دختران و پسران در این دانشگاه و چندین ست استراحت پارکی در مجاورت خوابگاه های دختران نصب  راه اندازی شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان به راه اندازی مرکز سلامت و تندرستی دانشگاه لرستان اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی از مجهزترین مراکز سلامت و تندرستی غرب کشور است و در زمان ورود دانشجویان به این دانشگاه پایش سلامتی می شوند و اطلاعات در اختیار سازمان امور دانشجویان کشور قرار می گیرد.

وی افزود: در راستای تامین تغذیه سالم و مناسب دانشجویان در سال ۹۵ با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان تمام ادوات آشپزخانه دانشگاه لرستان صنعتی شد و راندمان حدود ۹۵ درصد به لحاظ مصرف انرژی دارد.

یونسی عنوان کرد: قراردادی با شرکت تعاونی دانشجویی بعنوان رستوران مکمل نیز منعقد شده و با یارانه دانشگاه با تصویب هیات ریسه هر دانشجویی می تواند بدون پرداخت مبلغی از این غذاها استفاده کند.

وی اظهار داشت: در مرکز مشاوره و بهداشت خدمات روانشناختی به دانشجویان ارایه می دهد و به لحاظ سلامت روان پایش می شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان یادآور شد: سالانه ۴۰ کارگاه روانشناختی با حضور مجرب ترین مشاوران  در این مراکز و خوابگاه های دانشگاه لرستان برگزار می شود.

چاپ ۳۰۲ مقاله آی اس آی در دانشگاه لرستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان گفت: تا ۱۱ دی ماه سالجاری  ۳۳۴ مقاله ساینس، ۳۹۳ مورد مقالات اسکوپوس و۳۰۲  مقاله آی اس ای در دانشگاه لرستان نوشته شده است.

محمد فیضیان با اشاره به فرصت های مطالعاتی اساتید دانشگاه و فعالیت شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه بیان کرد: با توجه به رسالت دانشگاه های کشور برای تبدیل علم به ثروت و کار آفرینی دانشجویان در سالجاری مجوز مرکز نوآوری دانشگاه لرستان صادر و این مرکز با فعالیت هفت تیم تحقیقاتی فعال شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی نیازمند همراهی مردم و دانشجویان، اعضای هیات علمی و  محققان و افراد کارآفرینی است، ادامه داد: این فعالیت ها بصورت تیم های مشخص و با حضور یک سرگروه اجرا می شوند.

فیضیان به تفاهم نامه های دانشگاه لرستان  ودانشگاه های خارجی اشاره کرد و گفت: در این راستا یکی ازاعضای هیات علمی  دانشگاه لرستان  به نام دکتر محسن عادلی با دانشگاه فری برلین همکاری داردو با محققان آلمانی و فرانسوی در زمینه های پزشکی مطالعاتی انجام شده است.

وی عنوان کرد: اکنون پهنای باند اینترنت دانشگاه لرستان  ۱۵۵ مگا بیت است و به تازگی بصورت آزمایشی این پهنای باند به ۲۰۰ مگا بیت رسیده و ۳۵۵ مگا بیت ظرفیت برای این دانشگاه وجود دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان گفت: تعداد بانک های اطلاعاتی لرستان به ۶۷۳ مورد رسیده و نخستین مجله انگلیسی تنوع زیستی و جانوری و نشریه گروه ریاضی به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز تحقیقات بلوط در دانشگاه لرستان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بیشترین میزان پوشش بلوط در لرستان این مرکز راه اندازی شده اما اعتبار چندانی برای آن در نظر گرفته نشده که امید است با مساعدت دستگاه های اجرایی مربوطه در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام شود.

فیضیان بیان کرد: دانشگاه لرستان و اعضای هیات علمی و دانشجویان در حد علمی می توانند در این زمینه اقدام کنند اما مسئولان مربوطه و نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی باید حمایت لازم را برای بلوط زاگرس و سایر پوشش ها در چتر این درخت را داشته باشند.

راه اندازی مزرعه آموزشی تحقیقاتی مرغ بومی در لرستان

معاون پژوهشی فناوری لرستان گفت: یکی از ویژگی های این مرکز تولید مرغ با کیفیت مرغ های محلی و وزن قابل قبول است که دارای صرفه اقتصادی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه تولید این مرغ می تواند در استان اشتغالزایی بسیار بالایی داشته باشد، ادامه داد: پرورش مرغ محلی به روش مزرعه آموزشی تحقیقاتی مرغ بومی تاثیر بسزایی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان دارد.

وی اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی روستاییان در راستای تولید مرغ بومی با وزن بالا علاوه بر صرفه اقتصادی می تواند در رونق کسب و کار و اشتغالزایی روستاییان تاثیرگذار باشد.

معاون پژوهشی فناوری دانشگاه لرستان به تقویت و فعالیت نمودن آزمایشگاه مرکزی شماره یک این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: این آزمایشگاه خدمات چشمگیری به دانشگاه و منطقه داشته و در طبقه بندی معاونت فناوری رییس جمهوری رتبه پنجم کشور را دارد.

وی افزود: در راستای کیفیت محصولات کشاورزی و سلامت مردم استان و کیفیت صادرات استان آزمایشگاه مرکزی شماره ۲ با عنوان آزمایشگاه سلامت غذا در دانشگاه لرستان راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: پژوهشکده زنبور عسل در دانشگاه لرستان نیز راه اندازی شده است.

نیمی از دانشجویان دانشگاه لرستان عضو انجمن های علمی و سیاسی هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: معاونت فرهنگی در سه قالب انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و تشکل های سیاسی پاسخگوی نیازهای درسی و فرادرسی دانشجویان است.

حجت الاسلام حسین فلاحی اصل افزود: در دانشگاه لرستان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر عضو انجمن های علمی هستند و علاوه بر این انجمن کانون های فرهنگی و تشکل های سیاسی دانشگاه فعال هستند.

وی اظهار داشت: ۱۹۰ برنامه کانون فرهنگی با حضور ۷۱ استاد در انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه لرستان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام فلاحی اصل ادامه داد: اکنون ۶۸ نشریه در این دانشگاه چاپ می شود که از این مجموع  ۱۶ نشریه دیجیتالی است.

وی با بیان اینکه ۴۱ انجمن علمی در دانشگاه لرستان وجود دارد، عنوان کرد: همچنین انجمن  اسلامی، جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی نیز در این دانشگاه فعالت می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: تعداد ۵۷ استاد با کانون های فرهنگی همکاری دارند و ۱۰ بازدید علمی در سالجاری انجام شده است.

وی به برگزاری ۳۵ کارگاه آموزشی برای آشنایی و مقابله با تحجر و خرفه گرایی و ۳۴ برنامه مختص جانبازان و ایثارگران در این دانشگاه برگزار شده است.

حجت الاسلام فلاحی اصل به برگزاری کرسی های آزاداندیشی در سطح دانشگاه اشاره کرد و گفت: به منظور تضارب افکار و آزاد اندیشی در سطح دانشگاه این برنامه ها برگزار می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.