خرید ارزان آبزیان در مزارع پرورش ماهی توسط عده ای سودجو موجب شده تا کام پرورش دهندگان ماهی در لرستان تلخ شود به عبارتی توزیع و تنظیم بازار داخلی اوضاع خوبی ندارد و در اختیار تولیدکنندگان نیست.

سودجویان حوزه آبزی پروری با صادر کردن ماهی لرستان به تهران و یا دیگر شهرستان ها، مجال فروش مناسب از پرورش دهندگان ماهی را در لرستان گرفته اند.

امید رضایی پرورش دهنده ماهی شهرستان سلسله می‌گوید بیش از ۱۰سال سابقه کار دارد و سال گذشته پرورش دهنده نمونه کشور شده،از شیلات لرستان می خواهد دست دلالان را در این حوزه کوتاه کند.

سود اصلی زحمت پرورش دهندگان ماهی را دلالان به جیب می زنند

وی معتقد است سود اصلی زحمت پرورش دهندگان ماهی را دلالان به جیب می زنند و با صادر کردن ماهی به تهران اجازه نمی دهند محصول ارگانیک در سبد غذایی مردم لرستان باشد، اکنون قیمت ماهی به سبب سیستم دلال بازی و تنش‌های فراوان در توزیع با نوساناتی روبه‌رو  شده است.

او می گوید: خوراک ماهی با قیمت بالا و کیفیت پایین در بازار عرضه می شود، باید شیلات نظارت مستقیم داشته باشد و با راه اندازی شعبه ای در هر شهرستان و  بازرسی های سرزده، کیفیت این محصول را ارزیابی کند.

رضایی به نداشتن تعاونی و اتحادیه مشخص برای صنف پرورش دهندگان ماهی در الشتر اشاره کرد و ادامه داد: باید دست واسته ها قطع شود، فعالیت دلالان مانع از سود دهی این بخش برای تولید کنندگان شده است.

این پرورش دهنده ماهی افزود: در برخی نقاط استخرها را اجاره می دهند که این موضوع به ما ضرر می رساند چراکه به دنبال کیفیت محصول نیستند.

وی گفت: انتظار داریم تسهیلات با بهره پایین در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم با دغدغه کم امرار معاش و تولید کنیم.

شیلات باید نظارتش را بر مواد اولیه ماهی بیشتر کند

دیگر پرورش دهنده ماهی در لرستان اضافه می کند: شیلات باید نظارتش را بر مواد اولیه مانند تخم چشم زده و خوراک ماهی بیشتر کند چراکه با قیت بالا و بدون کیفیت وارد بازار می شود.

احسان امیری بیان کرد: بیش از ۱۸ سال است در این حوزه سابقه کار دارم و سیاست های کلی سازمان شیلات باید تغییر رویه دهد چراکه باعث شده عرضه و تقاضا در بازار یکسان نباشد.

وی بیان کرد: سال گذشته خوراک ماهی را هفت هزار تومان تهیه و ماهی را ۲۷هزار تومان بفروش میرساندیم اما امسال  قیمت های خوراک ماهی ۲برابر شده که به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد تا چه میزان سودآوری دارد.

خرید گران قیمت مکمل ها برای رشد ماهی، اعتراض آبزی پروران را به دنبال دارد

مدیرکل شیلات لرستان معتقد است  خرید گران قیمت مکمل ها برای رشد ماهی، اعتراض آبزی پروران را به دنبال دارد چراکه در پایان مجبور هستند به قیمت ارزان حاصل دست رنج خود را بفروش برسانند.

کیارش بیرانوند می گوید: پرورش دهندگان ماهی بر سر مزراع خود ماهی را به قیمت هر کیلو ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان می فروشند که نسبت به نرخ خرید مواد اولیه این میزان بسیار کم است.

او معتقد است: نه تنها در بخش پرورش ماهی بلکه در دیگر حوزه ها عده ای سودجو وجود دارد تا از فرصت های بدست آمده برای سودآوری استفاده کنند.

وی بیان کرد: اکنون که مصرف ماهی در لرستان از چهار به هفت کیلوگرم افزایش یافته می طلبد با اقدامات به موقع، برپایی دوره های آموزشی و جشنواره های معرفی و طبخ آبزیان این سرانه را بیشتر کرد.

کارشناس حوزه شیلات لرستان معتقد است: تولید آبزیان استان ۲۸ هزار تن در سال می باشد و هم اکنون سه هزار تن ماهی در قفس تولید می شود که با توجه به ظرفیت های استان ارتقا این تولیدات تا ۱۰ هزار تن نیز وجود دارد.

بیرانوند ادامه داد: مجتمع های پرورش ماهی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در دست احداث هستند و طرح های مطالعه شده و آماده اجرا نیز با ظرفیت ۲۰ هزارتن در استان وجود دارد.

سالانه ۲۵ هزار و ۹۱۳ تن ماهیان پرواری (سردآبی و گرم آبی) در ۶۵۳ مزرعه در این استان تولید می شود.

مدیرکل شیلات لرستان نیز گفت: سالانه ۲۵ هزار و ۹۱۳ تن ماهیان پرواری (سردآبی و گرم آبی) در ۶۵۳ مزرعه در این استان تولید می شود.

بیرانوند با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۳۰هزارو ۵۷۵ تن ماهیان پرواری در لرستان تولید شود افزود: همچنین از ۶۵۳مزرعه موجود تولید ماهیان پرواری در لرستان، ۱۱۷میلیون و ۵۰۰هزار قطعه ماهی قزل آلای رنگین (زینتی ) تولید می شود.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست این استان در بین استان‌های غیر ساحلی در بخش پرورش ماهی، گفت: هدف اصلی ما ایجاد مجتمع های آبزی پروری و ‌واگذاری به جوانان جویای کار است که در این راستا نیز ۶۵۳ مزرعه پرورش ماهی با تکثیر بیش از ۱۱۷میلیون قطعه در سال توانسته ایم رتبه نخست در بخش استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص دهیم.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: در صورت تامین اعتبار می‎توان در یک برنامه پنج‎ساله ظرفیت تولید ماهی در این استان را به ۱۰۰هزار تن افزایش داد.

کیارش بیرانوند اظهار داشت: اکنون ۱۴هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری استان در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز بالای داخلی در موضوع فروش ماهی، سال گذشته تنها ۲۰۰ تن صادرات ماهی به کشورهای همسایه صورت گرفت اما با افزایش تولید، صادرات نیز افزایش می یابد.

بیرانوند اظهار داشت: رشد اقتصادی و اشتغال از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در ایران و به خصوص لرستان با محوریت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه به تولید تخم ماهی چشم زده با مشارکت کشور فرانسه اشاره کرد و افزود: تنها مرکز تولید این محصول در لرستان قرار دارد و علاوه بر آن نیز در حال احداث کارخانه خوراک دام با همکاری شرکت بیومار دانمارک هستیم که با ایجاد این مرکز افزایش تولید را خواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.