بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان 300 گونه از گیاهان دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان کاربرد ویژه ای دارند.

مهمترین گیاهان دارویی خودرو در سطح استان شامل کتیرا، موسیر، شیرین‌بیان، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، ریواس، کنگر،  بومادران، خاکشیر، نسترن‌های وحشی، مریم گلی  می‌ باشد.

از دیگر گونه‌های گیاهی مهم که به صورت دارویی، صنعتی و معطر در سطح استان پراکنده بوده و در بخش کشاورزی نیز به صورت انبوه تولید می‌شود، می‌توان به سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاه‌دانه اشاره کرد.

امروزه میل به مصرف گیاهان دارویی به ویژه گیاهانی که بر پایه رژیم‌های لاغری و چاقی، رفع افسردگی، افزایش انرژی تجویز می شوند و همچنین  گیاهان دارویی موثر بر سلامت و زیبایی پوست و مو در جوامع مختلف در حال افزایش است.

باید توجه داشت که طبیعت همواره مهد زیبایی‌ها و جلوه‌ای از خداوند بوده و گونه‌های گیاهی موجود در آن به عنوان یک منبع غذایی و دارویی برای انسان به شمار می‌رود.

روند استفاده از داروهای گیاهی به ویژه در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده که از مهمترین علل آن می‌توان به اثبات اثرات جانبی و مخرب داروهای شیمیایی اشاره کرد.

از ویژگی‌های این گیاهان می توان به کم آبی، توانایی رشد در بسیاری از خاک‌ها و حتی امکان پرورش در آپارتمان همچنین زودبازده بودن آن نام برد.

اقلیم لرستان یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش گیاهان دارویی است و توجه به کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای علاوه بر بهبود کسب و کار موجب توسعه و رونق اقتصادی استان نیز می شود.

یکهزارو ۷۰۰ گونه گیاهی در لرستان شناسایی شده ۳۰۰مورد آن قابلیت دارویی و درمانی دارد.

۳۰۰گونه گیاهی لرستان قابلیت دارویی دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکهزارو ۷۰۰ گونه گیاهی در لرستان شناسایی شده ۳۰۰مورد آن قابلیت دارویی و درمانی دارد.

چنگیز ابراهیمی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از تولید گیاهان دارویی مصرف داخلی دارند اظهار داشت: ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن گیاهان دارویی و بیش از یک تن زعفران در لرستان تولید شد تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی در لرستان از وضعیت مناسبی برخوردار است که در بهبود وضع اقتصادی، جذب گردشگران، توسعه صنایع کوچک و بزرگ نقش مهمی دارد.

به گفته وی اکنون ۳۹۲ طرح تولید گیاهان دارویی در قالب ۷۳۶ هکتار به سیستم بانکی معرفی شده که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان بوده و تاکنون برای ۱۷۴ هکتار طرح بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: ۴۲۲هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که هشت هزار گونه آن در ایران رشد می کند و از این تعداد یکهزارو ۷۲۸ مورد آن در کشور اختصاصی تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: امسال سه هزارو ۳۱۰ هکتار کشت گیاهان دارویی در بخش اراضی باغی و اراضی شیب دار سهمیه استان بوده که از این میزان ۸۰۶ هکتار مربوط به کشت در اراضی شیب دار است.

ابراهیمی گفت: بیش از ۲هزارو ۲۵۷ هکتار اراضی باغی استان امسال زیر کشت گیاهان دارویی رفته و بیش از ۶ هزار تن از این محصولات تولید شده است.

وی ادامه داد:همچنین امسال ۶ هزار تن گیاهان دارویی در اراضی باغی و ۲هزار تن گیاه دارویی در اراضی شیب‌دار استان تولید شده است.

فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی مناسب نیست

۶۰۰ میلیون اعتبار برای اجرای طرح های گیاهان دارویی لرستان نیاز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: اجرای پنج طرح تولید گیاهان دارویی استان نیازمند ۶۰۰میلیون تومان اعتبار است.

محمدرضا نیکبخت اظهار داشت: فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی اکنون در سطح کشور مناسب نیست و در این راستا باید از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم.

وی گفت: لرستان در حوزه داروهای صنعتی و گیاهی دارای کارخانه‌های متعدد می باشد که باید واحدهای تولیدی گیاهان دارویی در استان تقویت شود.

وی ادامه داد: کپسول خوراکی زرانیکام، ساخت پماد برطرف کننده اگزوما و خشکی پوست، تولید داروی مسکن فوری دندان درد، تولید کرم گیاهی ترمیم کننده ضایعات زخم و سوختگی و بررسی اثر ترکیب روغن زیتون سیاه و عصاره ریشه جیسینگ قرمز بر درد و التهاب از گیاهان دارویی از جمله طرح های مهمی است که در این استان در دست اقدام می باشند.

ستاد توسعه گیاهان دارویی و گلخانه ای در لرستان تشکیل شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز گفت: بخش کشاورزی اکنون  ۲۱ درصد از سبد صادراتی لرستان را تشکیل می دهد که برای افزایش آن باید گیاهان دارویی و گلخانه ای توسعه یابد.

اسد عبداللهی افزود: شرایط استان برای کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای مناسب است و بخش عمده صادرات، محصولات کشاورزی می باشد که با توسعه گیاهان دارویی و گلخانه ای صادرات در این بخش افزایش می یابد.

وی گفت: ستاد توسعه گیاهان دارویی و گلخانه ای با هدف افزایش و توسعه این محصولات و روند صادرات در این استان تشکیل شده است.

کشاورزی ۲۱ درصد از سبد صادراتی لرستان را تشکیل می دهد

وی اظهار داشت: بخش کشت گیاهان دارویی مجتمع کشت و صنعت خرم اباد آماده شده که باید هرچه زودتر فعال شود و همچنین شرکت عمران توسعه لرستان برای بازاریابی و بسته بندی گیاهان دارویی اقدام کرده است.

طرح های گیاهان دارویی حمایت می شوند

استاندار لرستان نیز گفت:با توجه به مزایای کسب و کار گلخانه ای و گیاهان دارویی طرحهای مرتبط با این حوزه حمایت مادی می شود.

سید موسی خادمی اظهار داشت: حوزه های کشت، فرآوری و بازاریابی محصولات گیاهان دارویی و گلخانه ای توسط سازمان جهاد کشاورزی و ادارات مربوطه باید پیگیری و حمایت شده تا با اقدام به موقع تامین منابع شوند.

استاندار لرستان ادامه داد: ستاد باید توسعه کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای در استان در فاصله زمانی معقول طرح ها را تعریف کند که تاکنون اقدامات مثبتی انجام شده که می توان با برنامه ریزی های دقیق نتایج بهتری کسب کرد.

توسعه کشت گیاهان دارویی مورد حمایت دولت قرار می گیرد

رابط مجلس و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ۲۵دی ماه در ستاد گیاهان دارویی و گلخانه ای استان اظهار داشت: فعالیت معاونت توسعه روستایی نظارت بر دستگاه های اجرایی در راستای اشتغال روستایی می باشد.

اشتغالزایی در روستا و توسعه گیاهان دارویی در مناطق مختلف مورد حمایت کامل دولت قرار می گیرند

علی هیودی گفت: تفاهمنامه هایی با سازمان نظام مهندسی و دفتر ملی گیاهان دارویی منعقد شده است که در این راستا اشتغالزایی در روستا و توسعه گیاهان دارویی در مناطق مختلف مورد حمایت کامل دولت قرار می گیرند و در این راستا سال گذشته الیگودرز به‌عنوان پایلوت پایگاه گیاهان دارویی و گلخانه‌ای انتخاب شده است.

۱۸۰ میلیون دلار گیاهان دارویی به کشور وارد می شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در سفر به لرستان گفت : سالانه ۱۸۰میلیون دلار گیاهان دارویی به کشور وارد می شود که با افزایش سطح زیر کشت و تقویت دانش این حوزه می توان میزان واردات را کاهش داد.

حسین زینعلی با بیان اینکه محصولات استان لرستان بایستی براساس ارزشمندی شناسایی شوند تصریح کرد:با توجه به اینکه لرستان یکی از قطب‌های پرورش موسیر می باشد، آمادگی لازم برای ایجاد تشکل موسیر در این استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: یکی از چالش های پرورش موسیر ایجاد ماده اولیه تولیدی آن بود که نبود بذر بسیاری از مشکلات را فراهم کرد.

سال گذشته ۵۷۰میلیون دلار گیاهان دارویی در کشور صادر شد که تنها ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به یک استان است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۵۷۰میلیون دلار گیاهان دارویی در کشور صادر شد که تنها ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به یک استان است.

زینعلی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی باید بر یک محصول تمرکز کنند بیان داشت: محصولاتی در کشور وجود دارد که تمامی مراحل آن را می‌توان مکانیزاسیون کرد، برای رقابت با دنیا باید مراحل محصولات را به روز کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات موثر در توسعه، برندسازی محصولات است که حداکثر استانداردها باید انجام شود و به اندازه کافی دانش لازم برای مراحل کاشت، داشت و برداشت وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.