محمد ابدالی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از آغار به کار این رویداد ملی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: مسجد محل قرار مسلمانان و اولین نهاد اجتماعی در جهان اسلام است که وظیفه مهم تمدن سازی را بر عهده دارد.
ابدالی پور افزود: کارکرد های مسجد شامل چهار محور خودسازی، تفکر و عبادت، تعاون و همکاری، ارتباط با خدا و تمدن سازی است.
وی در خصوص علت نامگذاری این رویداد ملی اظهار داشت: فهما به معنای پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران اسلامی با رویکرد مومنانه جریان ساز و اثر بخش است.
ابدالی پور ادامه داد: در این رویدادها همه کانون های مساجد کشور به نسبت فعالیت های خود امتیاز کسب کرده و در نهایت پس از ارزیابی و سنجش شرایط جغرافیایی و ظرفیت های استانی، هر سال یک استان به عنوان پایتخت فهما معرفی می شود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان، مشارکت در انجام فعالیت ها، به اشتراک گذاشتن یافته ها، و همچنین بالا بردن توان کانون ها به منظور جذب بیشتر جوانان به مساجد را از مهمترین اهداف این طرح ملی بیان کرد.‌

ابدالی پور به هشت مولفه طرح مذکور اشاره کرد و گفت: قرآن و عترت، شبکه سازی و سازماندهی، هنری ادبی، کتاب و خوانی، اوقات فراغت، پاسداشت مناسبت ها، فضای مجازی و همچنین خلاقیت و نوآوری، شاخصه های مهم این طرح هستند.
وی در خصوص نحوه اجرای فهما نیز اینگونه توضیح داد: در روز ۲۶ دی یک خروجی از مجموعه فعالیت های ثبت شده در سامانه بچه های مسجد استان گرفته می شود و در روز ۲۶ بهمن نیز استان برتر معرفی خواهد شد.
وی تصریح کرد: فهما طرحی نوین است که گلدسته های دستان هنرمند و فرهنگ ساز بچه های مسجد سراسر کشور را به یکدیگر متصل می کند و همگان را زیر گنبد مینایی ایران اسلامی گرد خواهد آورد.
۴۰۸ کانون فرهنگی هنری مساجد ثبت شده در استان وجود دارد که ۲۲هزار و ۶۱۲ عضو با رنج سنی هفت تا ۴۹ در آن مشغول فعالیت هستند.
همچنین ۱۵هزار و ۵۴۲ فعالیت اوقات فراغت ثبت شده در ۳۶۰ پایگاه استان از دیگر کارهای صورت گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.