به گزارش ایرنا، سید امین قاسمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: در جلسه‌ای که معاون میراث فرهنگی کشور حضور داشت دفاعیات خود را در راستای انتخاب بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو مطرح کردیم و در حال حاضر در انتظار پاسخ نهایی سازمان میراث فرهنگی هستیم.

وی اظهار داشت: در رابطه با موضوع انتخاب بروجرد به عنوان  شهر ملی ورشو بیان کرد: هر کدام از استان‌های کشور یکی از میراث فرهنگی خود را به عنوان نماد یک شهر انتخاب کرده‌اند تا بتوانند آن را به عنوان شهر ملی آن صنایع دستی انتخاب کنند.

قاسمی با بیان اینکه با توجه به سابقه ورشو در بروجرد اداره میراث فرهنگی لرستان، بروجرد را به عنوان شهر ملی ورشو کشور معرفی کرده است، افزود: در جلسه‌ای که معاون میراث فرهنگی کشور حضور داشت در حضور نمایندگان شهر بروجرد دفاعیات خود را در این راستا مطرح کردیم و در حال حاضر در انتظار پاسخ نهایی میراث فرهنگی کشور هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، اظهار کرد: در صورتیکه که بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو انتخاب شود دولت برای حمایت از ورشو سازی به این صنعت بودجه اختصاص می‌دهد و این سبب رونق کارگاه‌های تولیدی این صنعت می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه صنعت ورشو سازی به بروجرد اختصاص دارد، تصریح کرد: مواد اولیه این صنعت از خارج کشور وارد می‌شد که متاسفانه در حال حاضر در این حوزه مشکل داریم به همین علت اساتید ورشو ساز بر روی ورق‌های قدیمی کار می‌کنند، لذا به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این ورق‌ را تأمین کنیم.

نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است. این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می شده است و با داشتن جلا ومقاومت طولانی در مقابل پوسیدگی، آن‌را «ژرمن سیلور» نیز اطلاق می‌کردند.

هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاه‌های ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورقهای ورشویی می‌پرداختند که از جمله می‌توان به ظروف غذا خوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و … اشاره کرد.

۷۲۷۴/۶۰۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.