به گزارش ایرنا، سعید فرح بخش روز سه شنبه در کارگاه کارآفرینی با حضور مسئولان دانشگاه علمی کاربردی، آموزش و پرورش و 110 نفر از مشاوران و مدیران مدارس لرستان با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما با توجه به اینکه دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وجود دارند، تنها 15 درصد از آموزش‌ها مهارتی است، افزود: این درصد و نسبت مطلوب جامعه ما نیست، گرچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که این آموزش‌ها به 30 درصد برسند.
فرح بخش با تاکید بر اینکه 30 درصد از دانشجویان ما باید مهارتی باشند، عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته این نسبت 50 درصد است، در برخی کشورها نیز 70 درصد آموزش‌ها مهارتی است.
وی با اشاره به اینکه باید به سمت دانشگاه‌های مهارتی برویم، افزود: در برنامه ششم توسعه این امر هدف گیری شده و امیدواریم مسئولان کشور، دانشگاه‌ها و آموزش عالی بتوانند قدم‌های عملی در این رابطه بردارند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش کمیت در دانشگاه‌ها چه در جمعیت دانشجویی و چه در تعداد دانشگاه‌ها به طور مطلق با توجه به منابع محدود خیلی مطلوب نیست، ادامه داد: ما در حال حاضر 2هزار و 640 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و حدود چهار میلیون دانشجو در کشور داریم که این عدد و رقم به ظاهر خوب است اما با توجه به اینکه بین کمیت گرایی و کیفیت نسبت عکسی با توجه منابع محدود وجود دارد این عدد و رقم خیلی خوشایند نیست.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته جهاد به طور معمول تعداد دانشگاه‌ها بر حسب شرایط اقتصادی، اجتماعی و صنعتی کشورها تعیین می‌شود، افزود: تعداد دانشگاه‌ها در این کشورها به شدت پایین است، در این راستا کمیت گرایی در کشور ما و همچنین دانشگاه‌ها و آموزش عالی اساسا آسیب‌هایی را به دنبال دارد.
فرح بخش، مدرک گرایی، بیکاری فارغ التحصیلان و پیامدهای اجتماعی را از جمله آسیب‌های کمیت گرایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: دولت در سال‌های اخیر توسعه دانشگاه‌ها را محدود کرده و سیاست‌های تجمیع و ادغام رادر یک تا 2 سال گذشته دنبال کرده و امیدواریم بتوانیم بحث کمیت گرایی را حل کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با اشاره به مزیت‌های دانشگاه علمی کاربردی، گفت: با توجه به ماهیت این دانشگاه بحث اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته، یکی از مشکلات فعلی جامعه ما بیکاری است و فارغ التحصیلان ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها ظرف 2 تا سه سال بعد از تحصیل بیشتر مشغول به کار می‌شوند.
فرح بخش افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه سیال است و در هر ترم و سال تحصیلی می‌توانیم رشته‌های جدید ایجاد کنیم و رشته‌های قدیم را کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: حدود 800 رشته در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر داریم که می‌توانند تغییر پیدا کنند، اصلاح شوند و این امر یک مزیت است.
وی با اشاره به اینکه ما در لرستان با توجه به ظرفیت‌های استان اگر نیاز باشد برای هر ترم و سال تحصیلی می‌توانیم رشته ایجاد کنیم، گفت: همچنین رشته‌هایی که بازار کار ندارند و یا مورد اقبال قرار نمی‌گیرند را می‌توانیم حذف می‌کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان افزود: بیشتر آموزش‌های ما از طریق برگزاری کارگاه‌ها است، دروسی تحت عنوان کارورزی داریم که دانشجویان این دروس را می‌گذرانند.
فرح بخش بیان کرد: نیازهای جامعه بسیار متنوع است و دانشگاه علمی کاربردی با توجه به ماهیت و سیال بودن رشته‌هایش، این نیازها را می‌تواند پاسخ بدهد.
وی اظهار داشت: ما برای هر شغل یک رشته می‌توانیم ایجاد کنیم، می‌توانیم زمینه تحصیلی بسیاری از دانشجویان را که علاقمندی های متنوعی دارند و متناسب با نیاز بازار کار درخواست ها را پاسخ بدهیم.
فرح بخش در ادامه با اشاره به بحث تناسب رشته‌ها با نیازهای بومی و منطقه‌ای، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در استان انجام می‌دهیم این بوده که نیازهای استان را بررسی می‌کنیم، با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد و متناسب با این ظرفیت‌ها رشته‌هایی را ایجاد می‌کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان گفت: یکی از مزیت‌ها این بوده که متناسب با ظرفیت‌های بومی، محلی، استانی و منطقه‌ای رشته‌هایی را ایجاد کنیم که موجب اشتغالزایی و توسعه استان شود.
فرح بخش، تصریح کرد: این دانشگاه نماد یک دانشگاه مردمی بوده که با مشارکت مردم در بخش‌های مختلف صنعتی، فرهنگی و… اداره می‌شود.
وی با اشاره به گستردگی مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی، عنوان کرد: در تمام شهرستان‌های استان مرکز آموزشی داریم و خدمات آموزشی را ارائه می‌دهیم.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.