به گزارش ایرنا، هر چند استقرار موکب ها، چادرهای هلال احمر، حضور جهادگران و امدادگران در منطقه تا حدودی نیازهای اولیه سیلزدگان شامل مواد غذایی، بهداشتی و پتو را برآورده کرده، اما اکنون کمبود پوشاک، اسکان دائم و نبود اسباب و اثاثیه مهمترین مشکل آسیب دیدگان از سیل است.
ارزیابی میزان خسارت های وارده به واحدهای مسکونی سیلزدگان توسط بنیاد مسکن و اعلام تخریبی یا تعمیری بودن این واحدها، تسریع در اسکان و تعمیر واحدهای آسیب دیده را می طلبد تا با در پیش بودن فصل گرما مشکلات سیلزدگان مضاعف نشود.
گرمای هوا در روز، سرمای هوا در شب، باران، رطوبت، مشکلات بهداشتی و اسکان در چادر، زندگی را برای سیلزدگان بسیار سخت کرده و بر این اساس نیاز فوری برای ساخت واحدهای مسکونی جدید به خوبی احساس می شود.
با وجود اینکه کمک های مردمی به سیلزدگان همچنان ادامه دارد و مردم ایران هرکدام در حد توان خود کمک می کنند، اما همان طور که گفته شد باید نوع این کمک ها تغییر یابد تا سیلزدگان بتوانند اندکی زندگی خود را سامان دهند.
عمق حادثه سیل به قدری است که تمام وسایل خانه سیلزدگان نابود شده به طوری که حتی ظرف غذا و پخت و پز هم ندارند؛ بر این اساس مردم باید نوع کمک های غیرنقدی خود را به سمت ارسال وسایل خانگی و ظروف یا کمک های نقدی معطوف کنند.
نابود شدن وسایل خانه سیلزدگان موجب شده حتی کسانی که سرپناه هم دارند، پس از گل روبی و پایان شست و شوی خانه توسط جهادگران، به علت نبود اسباب زندگی و وسایل پخت و پز نتوانند در واحدهای مسکونی خود ساکن شوند.
بر این اساس مسئولان باید با سرعت بخشی به ارزیابی خسارت های وارده به واحدهای مسکونی، ارایه تسهیلات بانکی و تسهیلات بلاعوض، آلام سیلزدگان را کاهش و به نوعی از آنان دلجویی کنند.
ادامه زندگی در چادر مشکلات بی شمار بهداشتی و اجتماعی را در شهرهای سیلزده به وجود آورده که در روزهای آینده ممکن است خود موجب ایجاد بحران جدیدی در منطقه باشد.
احداث واحدهای پیش ساخته، استقرار کانکس و آغاز سریع بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی، ضرورتی است که با پیش بینی آن می توان از احتمال شیوع بیماری های واگیر و ایجاد یک بحران جدید در مناطق سیل زده جلوگیری کرد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.