به گزارش ایرنا، بر اساس نظرات کارشناسان مهمترین چالشی که کشور ما در سال‌های آینده با آن مواجه خواهد بود مشکل کم آبی است که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند عواقب جبران ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد.
نمی توان چشم پوشی کرد که بیشترین منابع آب کشور برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود پس به تبع آن مدیریت در سطح کلان باید به سوی مدیریت بهینه منابع آبی به ویژه اصلاح الگوی مصرف آب و اصلاح الگوی کشت سوق پیدا کند.
شهرستان سلسله در سال‌های اخیر با راه‌اندازی چندین ایستگاه‌ پمپاژ سرمایه‌گذاری های خوبی در این راستا انجام داده است و در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و حرکت به سمت مکانیزه کردن بخش کشاورزی نیز اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته است اما به طور یقین چنانچه منابع آبی به صورت درست و کارشناسی شده مدیریت نشوند در کوتاه مدت شاهد سبب از بین رفتن بسترهای فراهم شده نیز خواهیم بود.
یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر در شهرستان سلسله به این موضوع دامن زده است، ورود کشاورزان غیر بومی استان‌های همدان و اصفهان به منطقه و اجاره اراضی حاصلخیز دشت الشتر برای کاشت محصولات آبدوست همچون سیب زمینی است که متاسفانه با شتابی افزایشی در حال رشد است.
محصول سیب زمینی برای رشد و رسیدن نیازمند آب فراوان بوده و اغلب، سیب زمینی کاران برای رسیدن به بهره وری بیشر اقدام به استفاده از سموم و کودهای فراوانی می کنند که مضرات جبران ناپذیری برای زمین‌های منطقه و مردم در پی خواهد داشت.
یک کشاورز الشتری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مواردی که در سالهای اخیر در میان کشاورزان شهرستان بسیار باب شده، اجاره زمین های کشاورزی خود به کشاورزان غیربومی است که به شت فراگیر شده است.
محسن مروتی با اشاره به معایب این شیوه غلط کشاورزان، افزود: متاسفانه کشاورزان غیربومی با پرداخت یک رقم تقریبا مناسب، کشاورزان شهرستان را به اجاره دادن زمین های کشاورزی خود به آنها قانع می کنند غافل از اینکه در واقع با این کار در حال نابود کردن اراضی کشاورزی خود هستند.
وی متوسط در آمد یک کشاورز سیب زمینی کار را در هر هکتار حدود 400 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این رقم برای یک کشاورز گندمکار حداکثر 50 میلیون ریال است و همین باعث می شود که کشاورزان غیربومی با پرداخت مبالغ مناسب، کشاورزان شهرستان را قانع کنند غافل از اینکه این رقم دریافتی، بهای نابودی زمین های حاصلخیز کشاورزان است.
مروتی خاطرنشان کرد: کشاورزان غیربومی با کاشت سیب زمینی در اراضی کشاورزی شهرستان سودهای کلانی به جیب می زنند و در درازمدت نیز خسارت جبران ناپذیری به زمین های کشاورزی شهرستان وارد می کنند.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله اظهار داشت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی شهرستان کاهش سطح زیر کشت محصولات آبدوست است که در این راستا، کشت سیب زمینی را از سه هزار و 500 هکتار در سال 96 به کمتر از یکهزار و 300 هکتار در سال 97 کاهش دادیم.
رضا سوخته زاری افزود: در سال زراعی 98 نیز بنا به مصوبه شورای حفاظت از منابع آب، الگوی کشت بدون سیب زمینی در سطح شهرستان برای اولین بار اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای ظرفیت های آبی بسیاری است اما با توجه به ضرورت رعایت حق آبه مناطق پایین دست، امسال کشت هرگونه محصول آبدوست از جمله چغندرقند، سیب زمینی و هندوانه در منطقه ممنوع است.
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه در سال زراعی جدید، پایلوت ممنوعیت اجاره زمین های کشاورزی به کشاورزان مهاجر اجرا شده افزود: در این راستا نیز کشت سیب زمینی در این شهرستان ممنوع است.
شریف خسروی، گفت: براساس این تصمیم، در صورت موفقیت شهرستان سلسله و اجرای درست آن، این طرح در سایر نقاط استان نیز اجرا خواهد شد.
وی افزود: با کاهش سطح زیرکشت محصولات آبدوست از جمله سیب زمینی از سه هزار و 500 هکتار به کمتر از یکهزار و 300 هکتار در سال زراعی گذشته طرح ممنوعیت کشت سیب زمینی جهت حفاظت و حمایت از منابع آبی و خاکی در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.
فرماندار سلسله بیان کرد: در این راستا برنامه شناسایی، معرفی و جایگزینی محصولات با بازده اقتصادی بالا و مصرف بهینه آب از جمله زعفران، گلرنگ، گیاهان دارویی و کلزا تدوین شده است.
خسروی اضافه کرد: متاسفانه کشاورزان مهاجر به منظور برداشت بیشتر محصول و رسیدن به سود بیشتر بدون توجه به عوارض و صدمات جبران ناپذیر آن از سمومی استفاده می کنند که خسارت جبران ناپذیری به زمین های کشاورزی وارد می کند.
وی با اشاره به منابع آبی مناسب و خاک حاصلخیز سلسله ادامه داد: دشت الشتر یکی از حاصلخیزترین دشت های استان است که باید برای آیندگان از آن به درستی حفاظت و حراست کرد.
استاندار لرستان نیز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کشاورزی استان گفت: باتوجه به اعلام آمادگی فرماندار سلسله، امسال به صورت پایلوت زمین های کشاورزی الشتر به کشاورزان مهاجر اجاره نمی شود تا در صورت موفقیت شهرستان، این طرح در سایر نقاط استان اجرا شود.
سید موسی خادمی، افزود: حضور کشاورزان مهاجر در استان موافق و مخالفانی دارد که با توجه به نظر افراد حاضر در جلسه، نسبت به ممانعت از حضور این مهاجران در الشتر تصمیم گیری شد.
وی اظهار داشت:حضور کشاورزان مهاجر موجب خروج سود بخش کشاورزی از استان می شود و به نظر می رسد این افراد برای افزایش درامد خود احساس مسئولیتی نسبت به منابع آب و خاک استان ندارند.
وی تصریح کرد: ممکن است کشاورزان مهاجر برای برداشت بیشتر محصول از سموم خاصی استفاده کنند که خسارت جبران ناپذیری به کشاورزی استان وارد خواهد کرد.
استاندار لرستان گفت: برخی نیز اعتقاد دارند کشاورزان مهاجر توانایی بازاریابی بهتری دارند و حضور آنان در استان موجب تبادل دانش کاشورزی و فروش محصولات می شود.
خادمی ادامه داد: دولت در حد توان امکانات لازم از جمله ایستگاههای پمپاژ را برای کشاورزان استان تامین کرده بنابراین بومی های لرستان باید با بهره گیری از امکانات موجود نسبت به درامد و کسب سود برای خود اقدام کنند نه اینکه زمین های خود را با مبالغ ناچیز اجاره دهند.
وی گفت: باید در این زمینه کار فرهنگی انجام شود و تیم های ترویج جهادکشاورزی با حضور در مناطق مختلف، نسبت به ارتقا آگاهی و دانش کشاورزان بومی اقدام کنند.
وی همچنین در خصوص وضعیت ذخیره سدمروک استان در پایین دست سد کمال صالح استان مرکزی گفت: باید در این راستا با وزیر نیرو مکاتبه و نسبت به بازکردن دریچه های این سد برای پایین دست اقدام شود.
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای لرستان نیز گفت: حضور کشاورزان مهاجر در چغلوندی و نورآباد بیش از سایر مناطق است که اقدامات مقابله ای با این افراد، نتیجه چندانی نداشته است.
رضا میرزایی افزود: حجم مالی بالایی در قراردادهای اجاره زمین به مهاجران جابجا می شود که علاوه بر این، نیروی کار از سایر استان ها بکار گرفته شده و منابع آب نیز به دلیل استفاده از برخی سموم توسط این افراد آلوده می شود.
وی با اشاره به اضافه برداشت آب توسط کشاورزان مهاجر اظهار داشت: جرائم سنگینی در محاکم قضایی برای افراد خاطی صادر شده اما به دلیل سود بالایی که از کشاورزی در استان دارند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.