مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان آخرین جزئیات رانش زمین را در شهرستان الیگودرز تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلام رضا آقامیرزایی درباره آخرین وضعیت زمین لغزش شهرستان الیگودرز و قطع ارتباط ۱۴۷ روستا با مرکز شول آباد گفت: نیرو‌های امدادی هلال احمر، مجموعه فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی در آماده باش کامل هستند.
 
آقامیرزایی افزود: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کارگاه جهت راهگشایی جاده شول‌آباد تجهیز کرده است تا راه دسترسی به سد و راه دسترسی شول آباد باز شود.
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: شرکت زیرساخت مخابرات و اداره برق جهت تعمیر فیبرنوری و شبکه‌های انتقال برق اقدامات لازم را انجام داده است.
 
وی با اشاره به وضعیت روستا‌های پایین دست سد مور زرین بیان کرد: روستا‌ها با سد حدود سه کیلومتر فاصله دارند، ولی مدیریت می‌کنیم تا چنانچه سد سرریز کند جهت جابه جایی ساکنان روستا‌ها اقدام خواهیم کرد.

آقامیرزایی ادامه داد: به‌دنبال بارش برف سنگین جاده الیگودرز به «زز و ماهرو» به طول ۳۰۰ متر در اثر زمین لغزش کاملاً تخریب و ارتباط ۱۴۷ روستا با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر با مرکز شهرستان الیگودرز قطع شده‌است.
 
وی افزود: در اثر این زمین لغزش خساراتی به شبکه انتقال برق به سایت پرورش ماهی مورزرین، راهدارخانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درمحل، قطع ارتباط کابل فیبر نوری مربوط به شرکت مخابرات منطقه و هم‌چنین قطع کابل بک بون شرکت ارتباطات و زیرساخت وارد شده است.
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به شدت تخریب این زمین‌لغزش عنوان کرد: بنا به گفته کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب آورده کوه ناشی از زمین‌لغزش و انتقال بخشی از آن به بستر رودخانه مورزرین (تأمین‌کننده آب پروژه انتقال قمرود) در هر ثانیه ۶ مترمکعب آب پشت سد ایجادشده ذخیره می‌شود.
 
وی بیان کرد: جمع شدن آب پشت سد سبب آسیب به تأسیسات بالادستی، ساختمان‌های مسکونی و تأسیسات پایین‌دستی سد ایجاد شده می‌شود و چنان‌چه مسیر رودخانه به حالت اول بازنگردد و رفع انسداد نشود در روز‌های آتی در صورت عقب‌نشینی آب رودخانه در بالادست محل زمین‌لغزش ایجاد شده امکان غرق شدن سایت پرورش ماهی مورزرین با ظرفیت تولید ۳۵۰ تن ماهی و هم‌چنین ساختمان راهداری خواهد شد.
 
آقامیرزایی گفت: چنانچه افزایش ذخیره آب هم‌چنان ادامه داشته باشد و سد ایجاد شده طغیان کند سبب آسیب به روستا‌های پایین‌دست این سد شده و ۴۰ تا ۵۰ پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۹۰۰ تن تخریب می‌شود.
 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به اقدامات لازم جهت جلوگیری از خسارت به مزارع پرورش ماهی خاطرنشان کرد: مقرر شد اداره کل شیلات استان نسبت به اعزام تیمی به منظور ارزیابی مزارع پرورش ماهی اقدام کند و در صورت امکان فروش تولیدات، تخمینی از میزان آن‌ها تهیه و برای انتقال و فروش تمهیدات لازم را انجام دهد، هم‌چنین جمعیت هلال‌احمر نسبت به صدور دستور آماده‌باش به پایگاه‌های مستقر در منطقه به‌منظور امدادرسانی به اهالی در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام داده و در اماده باش کامل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.