به گزارش ایرنا، الهام برنا روز دوشنبه در جلسه کنترل و پیشگیری بیماری های حیات وحش که در محل معاونت عمرانی استانداری و با حضور مدیر کل حیات وحش سازمان وحیط زیست کشور برگزار شد افزود: بنا بر سرشماری حیات وحش که از ابتدای آذرماه آغاز و دیروز خاتمه یافت ، جمیعت قوچ میش بیشتر از نرم استاندارد افزایش داشته است.
وی افزود: در پناهگاه سفید کوه ازنا شاهد سه قلو زایی بوده ایم و وجود اقداماتی همچون آبشخورها و تامین علوفه در زمستان در این مکان ها باعث افزایش این تعداد شده است.
برنا یادآور شد: بنا بر اظهار محیط بانان باسابقه این منطقه (منطقه سفید کوه ازنا) تعداد قوچ میش های منطقه در قبل از انقلاب چهارهزار و 500 راس بود که در دهه 60 به 12 راس رسیده بود و اکنون مجدد جمعیت آنها در حال احیا شدن است.
کرم الهی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان لرستان نیز در این نشست گفت: پیش بینی می شود یک و نیم میلیون راس دام تا پایان امسال علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سه و نیم میلیون راس نیز تا پایان سال علیه تب برفکی واکسینه شوند.
وی اظهار داشت: در مورد بیماری هاری نیز 10 هزار قلاده سگ در استان واکسینه شده اند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه هزار و 700 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی و هاری شایعترین این بیماری ها هستند.
حمید مخیری رئیس گروه بیماری های واگیر علوم پزشکی لرستان نیز در این نشست گفت: سال گذشته چهار هزار و 860 بیمار مشکوک به آنفلوانزا بررسی شدند که 179 مورد آنها بستری شدند که از این بین تعداد 17 مورد به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.
رئیس گروه بیماری های واگیر علوم پزشکی لرستان گفت: سال گذشته تعداد پنج هزار واکسن آنفلوانزا داشتیم که سهمیه هر بخش اعم از دامپزشکی و یا محیط زیست مشخص بود و امسال در نوبت اول تا کنون 6 هزار واکسن داشتیم.
وی افزود: تاکنون 9 هزار و 602 دوز واکسن هاری برای این موارد تزریق شده است.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.