نبی الله قائد رحمت روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این ممنوعیت به دلیل احتمال بروز آنفولانزای فوق حاد این پرندگان و تجمع آنها در مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان است.
وی افزود: شکار در مناطق چهارگانه شامل اثر طبیعی ­ملی غار ماهی کور، پناهگاه های ­حیات وحش ازنا و سمندر لرستانی 1، مناطق حفاظت شده اشترانکوه و سفیدکوه خرم آباد، مناطق شکار و صید ممنوع استان شامل قالیکوه الیگودرز، هشتاد پهلو، گرین الشتر، چهارشاخ نور آباد، گنجینه و سرکن بابا حبیب کوهدشت و رومشکان و تالاب های پلدختر ممنوع است.
وی اضافه کرد: همچنین شکار در زیستگاه های حساس استان از جمله تنوردر دورود و بیشه دالان بروجرد، زیستگاه های سمندر لرستانی2 و شادابکوه نیز غیرمجاز می باشد.
قائدرحمت گفت: شکار کبک، تیهو و کبوتر با رعایت تمامی محدودیت های زمانی و مکانی مندرج در پروانه و با اخذ پروانه شکار تا پانزدهم دی ماه در مناطق آزاد استان مجاز است.
وی با بیان اینکه دریافت کنندگان پروانه، فقط مجاز به شکار در مناطق آزاد طبق ضوابط مربوطه هستند، اظهار داشت: شکارچیان بومی و جوامع محلی محروم در اولویت دریافت 50 درصد پروانه شکار هستند و این موضوع در دستورالعمل صادره نیز قید شده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان گفت: حیات وحش استان در سال ‌های اخیر به دلایل گوناگون از جمله خشکسالی های مداوم و پی درپی بسیار آسیب پذیر است.
قائد رحمت تاکید کرد: شکارچیان مجاز، تمامی ضوابط اعلامی را رعایت کرده و در صورت مشاهده متخلفان احتمالی، همکاری لازم را با ماموران حفاظت محیط زیست داشته باشند.
وی گفت: عموم مردم هرگونه اطلاعات محیط زیستی را با سامانه 1540 به صورت شبانه روزی و به صورت رایگان اطلاع دهند.
طبق گزارش تحلیلی جمع بندی سرشماری پرندگان خشکی زی و حائز اهمیت ملی و بین المللی ایران در سال های گذشته استان لرستان با بیش از 50 درصد گونه های پرندگان رتبه دوم کشور را از نظر تعداد گونه های پرندگان دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی لرستان، حدود پنج درصد گونه پرندگان، مهاجر هستند که معمولا در فصل‎ های سرد به تالاب ‎های استان به ویژه تالاب ‎های پلدختر مهاجرت می ‎کنند.
7274/7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.