محسن محسنی سه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هدف از این بازدید وگشت های مشترک که از 27 آبان تاکنون در حال اجراست، مراقبت و پایش این بیماری در سطح حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر منطقه است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تلفات و یا موارد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح زیستگاه های آبی، آبگیر ها و آب بندان های گرگان و آق قلا مشاهده نشده است، ادامه داد: کاهش دما در فصل سرد سال، عامل مستعد کننده انتشار این ویروس است و تلاش می شود با شناسایی بموقع کانون های احتمالی بیماری در محیط به مهار و کنترل بیماری کمک شود.
به گفته وی، عامل بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال پیدا می کند و پرندگان آلوده به ویروس حتی در طول مسیر پرواز خود می تواند سایر پرندگان غیرمهاجر و محیط را آلوده نماید و همچنین از این طریق این ویروس به ماکیان سرایت میکند به همین جهت تا زمان حضور پرندگان مهاجر، پایش و بررسی از تالاب ها، سدها و آبگیرها ادامه دارد.
محسنی گفت: از ساکنین حاشیه این مناطق خواسته شده در صورت مشاهده هرگونه پرنده مشکوک به بیماری و یا تلف شده، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و اداره دامپزشکی اطلاع دهند و از دست زدن به لاشه آن جدا خود داری نمایند.
به گزارش ایرنا، استان مرزی و شمالی گلستان از جمله شهرستان های گرگان و آق قلا به سبب دارای بودن آبگیرها و تالاب های متعدد در فصول سرد سال میزبان صدها هزار قطعه انواع پرندگان وحشی زمستان گذران از عرض های شمالی تر کره زمین هستند و با توجه به استقرار صدها واحد مزرعه پرورش مرغ و مرغداری، ضرورت پایش شیوع احتمالی این بیماری دو چندان است.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزو بیماری های قابل انتقال بین انسان و پرندگان است و علایم بالینی این بیماری در انسان به شکل تنفسی حاد رخ می دهد و علاوه بر آن شامل تب، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، بیقراری، التهاب نای و سرفه است.
علایم روده ای این بیماری نیز شامل تهوع، استفراغ و اسهال است که بیشتر در بچه ها دیده می شود؛ مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا اغلب در افراد مسن و افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند، بروز می کند.
راه های انتقال این بیماری به انسان، به طور مستقیم از طریق پرندگان آلوده یا محیط های آلوده شده به ویروس آنفلوآنزا و در پرندگان، تماس مستقیم با پرندگان مهاجر و آبزی حامل یا بهبود یافته از بیماری و طیور آلوده، انتقال مکانیکی شامل وسایط نقلیه آلوده وسایل و لوازم آلوده مرغداری، پوشاک آلوده، کارکنان مرغداری های آلوده در صورت عدم رعایت اصول قرنطینه ای، بستر، کود مرغی، پرها و لاشه های آلوده است.
این بیماری در حیات وحش کشور برای اولین بار طی سال 84 در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب انزلی گزارش و تایید شد.
7333/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.