منصور گل محمدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : تالاب فصلی بندعلیخان ، مهمترین زیست بوم استان تهران محسوب می شود که در سال های پرآبی ، صدها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی به آن کوچ می کردند ولی در سال های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش نزولات جوی و ورودی آب رودخانه های شور و شیرین ، این تالاب خشک شده و پرنده ای نیز به این منطقه کوچ نکرده است.
وی اظهار کرد: امسال نیز این تالاب با کاهش شدید ورودی آب مواجه و عملا خشک شده است بنابراین نباید انتظار داشت که پرنده ای برای زمستان گذرانی به آن کوچ کند و به غیر حدود یک هزار قطعه اردکی که در حاشیه رودخانه شور و شیرین و مناطقی که اندکی آب انباشته شده حضور دارند ، پرنده دیگری در منطقه یافت نمی شود.
گل محمدی تصریح کرد: با خشک شدن این تالاب که سد مستحکمی در برابر پیشروی کویر محسوب می شود ، مشکلات عدیده ای برای مناطق جنوبی استان تهران از جمله هجوم ریزگردها و پیشروی کویر به وجود می آید ضمن این که با تغییر عادت کوچ پرندگان ، در سال های آینده این منطقه دیگر شاهد پرنده مهاجر نمی باشد.
وی با اشاره به اجرای طرح سرشماری حیات وحش مناطق حفاظت شده شهرستان ورامین گفت : با اجرای این طرح در مناطق حفاظت شده ، بیش از 350 رأس از وحوش شامل کل ، بز و قوچ مشاهده و سرشماری شد.
وی گفت: تعداد وحوش در این منطقه نسبت به سال گذشته تغییر نداشته است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین تأکید کرد: شکار هر نوع پرنده در مناطق مختلف شهرستان ورامین ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی ارجاع داده می شوند.
تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر 25 هزار هکتار ، در 35 کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشورهای شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می کردند.
این پرندگان شامل مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می کردند ولی کاهش بارش های اخیر در منطقه باعث شد تا این تالاب خشک شده و پرندگان به آن مهاجرت نکنند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.