به گزارش ایرنا، لرستان از آزادراه خرم آباد پل زال به شاهراه ترانزیتی کشور از جمله مبادی جنوبی راه دارد و همین امر موجب شده بسیاری از قاچاقچیان، این مسیر را برای عبور کالای قاچاق خود انتخاب کنند که البته در این میان خود لرستان نیز در برخی موارد به عنوان هدف نهایی کالاهای قاچاق انتخاب می شود.
پدیده قاچاق در تمامی دنیا در سطح کوچک و کلان رخ می دهد و به همین موازات نیز برخورد با قاچاقچیان از برنامه های محوری دولت ها است.
در شرایط فعلی که نوسانات بازار تا حدودی مردم را نگران کرده، قاچاقچیان و محتکران دست به دست هم داده و موج جدید از سودجویی های خود را در تهیه و انبار لوازم و اقلام قاچاق ایجاد کرده اند که البته شناسایی این عوامل همچنان در دستور کار دستگاه های بازرسی و انتظامی است.
در این راستا طرح تشدید بازرسی از بازار لرستان از ابتدای تیرماه آغاز شده، تاکنون حدود چهار هزار فقره بازرسی صورت گرفته و حدود سه هزار پرونده به ارزش 300 میلیارد ریال تشکیل شده که نکته قابل توجه در این خصوص سهم 250 میلیارد ریالی پرونده های احتکار در این میان است، محتکرانی که بدون توجه به شرایط کشور و اوضاع پیرامون تنها به فکر سود خود هستند و زیان کشور را از جیب و حساب کتاب خود جدا می دانند.
امروز که یکی از گشت های روتین انجام شد به همراه برخی خبرنگاران در یکی از محله های خرم آباد به منظور بازدید میدانی از نحوه شناسایی و پلمب واحدهای محتکر کننده حاضر شدیم اما برخورد و جنجال محتکران و اطرافیان آنان نشان داد همچنان مقاومت متخلفان بازار نسبت به برخوردهای قانونی و دفاع از حقوق مردم داستان طولانی دارد.
محتکران علیرغم حضور نیروهای انتظامی با نیروهای بازرسی تعزیرات و صنعت و معدن درگیر شده و با سنگ و چماق به آنها صدمه زدند ودرگیری به اندازه ای بود که خبرنگاران و تیم همراه گشت های بازرسی مجبور به ترک صحنه شدند تا این بازدید ناتمام بماند.
جدا از این منظره ناخوشایند، حجم گسترده جمعیت مردم بود که نظاره گر این ماجرا بودند و به طور قضاوت های مختلفی در اذهان آنان تداعی می شد، اما بدون شک اگر این اقدامات دولت نبود تاکنون بازار از دسترس عموم خارج شده بود و فرصت طلبان بودند که بر تجارت داخلی فرمانروایی می کردند.
اما واقعیت این است که احتکار کالا همانند سمی است که رفته رفته اقتصاد را فلج می کند چه برسد به اینکه کالاهای احتکار شده، از مبادی قاچاق وارد شده باشند تا رونق تولید داخل و اشتغال جوانان را نشانه بگیرند.
محتکرانی که امروز اینچنین با هرج و مرج و ایجاد رعب و وحشت باعث ناامنی روانی شدند، از افراد سابقه داری هستند که به گفته بازرسان صمت بیش از 10 پرونده تخلفاتی دارند و شگرد آنان ورود کالای قاچاق، احتکار آن در منزل و تزریق مویرگی آن به واحدهای عرضه شان است.
اما با تمام درگیری ها و هرج و مرجی که ایجاد کردند بیش از 2 میلیارد ریال کالای قاچاق احتکار شده از آنان کشف و ضبط شد و به گفته روابط عمومی صنعت ، معدن و تجارت لرستان، 2 نفر از آنان نیز بازداشت شدند.
حال که مسئولان و نیروهای مرتبط با بازار اینچنین مجدانه و با دلسوزی جهت شناسایی متخلفان اقتصادی و بازگشت آرامش به بازار تلاش می کنند مردم نیز باید به دور از هرگونه حاشیه سازی یا قضاوت نادرست، بازوی کمکی مدیران اجرایی در برخورد با متخلفان و سودجویان باشند چرا که نتیجه این اقدام رضایت عموم جامعه از وضع اقتصادی و کوتاه شدن دست محتکران خواهد بود.
7264/7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.