به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در این رزمایش گفت: بیماری های مشترک میان انسان و دام هرساله تعدادی از هم وطنان را دچار مشکلات غیرقابل جبرانی می کند که آگاهی در این خصوص به ویژه برای جامعه روستانشین و عشایر ضروری است.
حبیب الله خجسته پور اظهار داشت: یکی از این بیماری ها، تب 'کریمه کنگو' است و این مانور نیز با همت دامپزشکی لرستان و همکاری دستگاهها و نهادهایی مانند علوم پزشکی، هلال احمر، امور عشایری و اداره کل پدافند غیر عامل استانداری لرستان برای آگاهی و مقابله با این بیماری برگزار شده است.
وی تصریح کرد: در این راستا این مانور با انجام اقداماتی از جمله سمپاشی محل نگهداری دام، آموزش راه های پیشگیری از انتقال این بیماری از دام به انسان و همچنین مقابله با این بیماری برپزار شد.
وی افزود: مصرف کنندگان گوشت قرمز باید از مراحل پیش سرد گوشت مطمن باشند و در غیر اینصورت باید دست کم گوشت تازه خریداری شده را به مدت 24 ساعت در یخچال نکهداری و سپس مصرف کنند.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار، خونریزی دهنده و خطرناک است که از طریق گزش کنه منتقل می‌شود.
این بیماری یکی از بیماری های مشترک انسان و دام است که در آسیا(از جمله کشورایران) اروپا و آفریقا وجود دارد.
حدود یک تا 13 روز( به طور متوسط یک هفته) پس از ورود ویروس به بدن، بیماری ناگهانی با علائمی مانند تب، لرز، سردرد، درد عضلانی( به ویژه در ناحیه پشت و پاها)، درد چشم، حساسیت به نور، گیجی، درد و سفتی گردن ظاهر می ‎ شود که ممکن است حالت تهوع، استفراغ و یا گلو درد، اسهال و درد شکم را نیز داشته باشد.
در حالی کارشناسان بر لزوم پیس سرد 24 ساعته گوشت قرمز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاکید دارند که برخی کشتارگاههای لرستان به سامانه پیش سرد مجهز نیستند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.