به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر ولدان روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگاران، افزود: مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی، پنجم مرداد ماه سال جاری بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ترتیب خواهد یافت.
وی بیان کرد: همچنین درنماز جمعه هفته آینده شهر مقدس قم (ششم مردادماه) طی مراسمی از تمبر یادبود آیت الله مشکینی رونمایی خواهد شد و 58 جلد کتاب از آثار تالیفی این شخصیت برجسته در حوزه های مختلف علوم دینی و اسلامی به نمایش در می آید
وی ادامه داد: با توجه به ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد آیت الله مشکینی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه می توانند نمادی را با نام ایشان تدوین و آن را هر سال در سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی به برگزیدگان اخلاق دینی در ایران و سراسر جهان ارائه دهند.
ولدان با اشاره به این که آیت الله مشکینی نماد اخلاق انقلاب اسلامی است، گفت: ایشان در طول زندگی با برکت خود توانستند اخلاق اسلامی را در عرصه فردی و اجتماعی به مرحله تعالی برسانند و با وجود پذیرش سمت های مهم در جمهوری اسلامی هیچ گاه از وظیفه اصلی خود در تبلیغ معارف اسلامی غافل نشدند و تا پایان عمر شریف خود در سنگر نماز جمعه به ارشاد و هدایت مردم پرداختند.
وی افزود: خطبه های آیت الله مشکینی در نماز جمعه، قلب های تشنه مردم را بیدار می کرد و مخاطبان را در برابر تلاطم های فرهنگی و اجتماعی واکسینه می نمود؛ ایشان با تبعیت از ولایت فقیه در زندگی خود بسیار ساده زیست بود و هیچ گاه به دنبال تجمل و تفاخر نرفت و به الگویی جاودان برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.
علی اکبر فیض‌ آلنی معروف به میرزا علی مشکینی٬ متولد 1300 هجری شمسی در روستای آلن(مشکین شهر) اردبیل و از روحانیان و علمای تاثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران است.
این عالم مجاهد، رئیس مجلس خبرگان رهبری(از هنگام تأسیس در ۱۳۶۱ تا پایان عمر)٬ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از انقلاب، امام جمعه دائم قم و نیز استاد فقه، اصول، تفسیر و اخلاق بود به طوری که درس های اخلاق وی همواره یکی از مهم ترین و شلوغ ترین درسهای اخلاق در حوزه قم بود.
وی یکی از دوازده نفری بود که اعلامیه مرجعیت امام خمینی را در سال ۴۹ منتشر کرد. همچنین وی در تدوین قانون اراضی شهری در سال‌های ۵۹-۶۰ نقش داشت. او ریاست‌ شورای بازنگری قانون‌ اساسی را نیز بر عهده داشت.
آیت الله مشکینی از علمایی بود که در دوران جنگ ایران و عراق مرتب در جبهه‌ها حضور می‌یافت. یکی از فرزندان وی نیز در جنگ مجروح و بعد از آن شهید شد.
این عالم بزرگوار سرانجام پس از 86 سال مجاهدت، در سال 1386 هجری شمسی بر اثر بیماری در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

** شورای سیاست گذاری نماز جمعه قم از هیچ شعار جناحی و یا پخش شب نامه حمایت نمی کند
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش برخی از شب نامه ها در زمان برگزاری نماز جمعه و یا بحث های جناحی در حاشیه این مراسم عبادی- سیاسی، گفت: مسئولان نماز جمعه قم هیچ کدام از این اقدام ها را تایید نمی کنند بلکه به مراکز متولی برقراری نظم و امنیت، اعلام کردند تا این اقدام ها را مدیریت کنند.
وی بیان کرد: در نماز جمعه تمرکز نمازگزاران باید بر روی سخنان خطیب باشد بنابراین پخش شب نامه ها و بیانیه ها در زمان برگزاری نماز جمعه از نظر شرعی خلاف است و همچنین انجام این اقدام ها، حاشیه های سیاسی و اجتماعی نامناسبی را برای این مراسم ایجاد می کند.
ولدان در ادامه به جایگاه ممتاز نماز جمعه در مباحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: مصلای نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است و استان قم در همین رابطه قرارگاه فرهنگی منسجمی را در مصلای قدس ایجاد کرده است.

** حضور باشکوه مردم در نماز جمعه به عملکرد مسئولان بستگی دارد
وی بیان کرد: مصلای نماز جمعه خاستگاه طرح مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر است و مسئولان باید در آن حضور فعالتری داشته باشند چرا که تریبون نمازجمعه، محل ارتباط مسئولان با مردم است.
وی ادامه داد: نهاد نماز جمعه جایگاهی مردمی دارد و به هیچ نهاد و حزب سیاسی وابسته نیست، بنابراین کارشناسان و صاحب نظران از طیف های مختلف سیاسی می توانند در چارچوب سیاست های نظام، از تریبون نماز جمعه برای بیان اعتقادات خود استفاده کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم گفت: اگر مسئولان حضور فعالتری در نماز جمعه داشته باشند و از طریق تریبون آن، برنامه های دستگاه زیر نظر خود را برای مردم تشریح کنند، رابطه مردم با نماز جمعه مطلوبتر خواهد شد و در همین رابطه نهاد نماز جمعه قم آماده است امکانات لازم را در اختیار مسئولان دستگاه های اجرایی استان قرار دهد.
وی در ادامه به اجرای طرح رقابت در خدمت در محل نماز جمعه قم اشاره کرد و افزود: طی برگزاری این طرح در سال گذشته، مسئولان بیش از 13 دستگاه اجرایی در مصلای قدس حضور یافتند و به سوالات و درخواست های مردم پاسخ دادند.
وی بیان کرد: طرح رقابت در خدمت با هدف تحکیم رابطه مردم با مسئولان در سال جاری نیز برگزار خواهد شد و نمازگزارن نماز جمعه می توانند علاوه بر شرکت در این آیین عبادی و سیاسی، مشکل های خود را با مسئولان دستگاه های اجرایی استان در میان گذارند.
بر اساس طرح رقابت در خدمت، روزهای جمعه هر هفته و به هنگام اقامه فریضه نماز عبادی سیاسی جمعه، مسؤلان یکی از دستگاه های دولتی استان به همراه معاونان و کارشناسان در محل مصلای قم مستقر شده و پاسخگوی سوال ها، مشکل ها و درخواست های مردم و نمازگزاران خواهند بود.
این طرح با همکاری روابط عمومی استانداری، ستاد نماز جمعه قم و دستگاه های دولتی استان با هدف دسترسی آسان و بی واسطه مردم با مسؤلان در قم اجرا شده است.
این طرح دی ماه پارسال(95) در قم اجرایی شده است.
ولدان همچنین گفت: مصلای نماز جمعه قدس امسال نیز همچون سال گذشته به عنوان قرارگاه اسکان ستاد اربعین استان قم میزبان زائران خواهد بود و به زائران ایرانی و خارجی این حماسه عظیم در بخش اسکان و پذیرایی خدمت رسانی خواهد کرد.
سال گذشته بیش از 60 هزار زائر اربعین حسینی از ایران و سایر کشورهای جهان طی مدت 20 روز از فضای مصلای قدس شهر قم برای اسکان و پذیرایی استفاده کردند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.