به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی روز دوشنبه در یک نشست خبری با تشریح برنامه های این اداره کل دردهه کرامت افزود: از این تعداد اثر حدود 200اثر غزل و حدود 70 اثر مثنوی بودند.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار کنگره ملی شعر کرامت که از جشنواره های بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است به میزبانی قم برگزار می شود.
وی با اشاره به این که قم قطب شعر آیینی کشور است، گفت: از این رو این کنگره در 2 قالب غزل و مثنوی و بخش ویژه به میزبانی قم اعلام فراخوان داد.
حسینی با اعلام این که اثرهای رسیده درحال داوری هستند، اظهار کرد: علاوه بر اهدای نشان فاطمی، تندیس کنگره و جایزه نقدی به نفرات برتر در بخش های مختلف این کنگره؛ حدود 100 اثر برتر نیز در یک مجموعه شعر با عنوان «شعر کرامت» منتشر خواهد شد و تلاش می کنیم که برگزاری این کنگره استمرار داشته باشد.
وی بیان کرد: آیین اختتامیه نخستین دوره کنگره ملی شعر کرامت، پنجم مرداد ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی در تالار مجتمع فرهنگی هنری شهید سید مرتضی آوینی قم برگزار می شود.
دبیر علمی این کنگره استاد محمد علی مجاهدی از شاعران مطرح کشور و استان قم به ویژه در شعر آیینی است.
وی با بیان این که بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در تمام استان های کشور و نیز بیش از 70 کشور جهان جشنواره ها و برنامه هایی را برای بزرگداشت امام هشتم(ع) برگزار می کند، گفت: درایام دهه کرامت نیز این بنیاد برنامه های خاصی از جمله درقم دارد که در سال های پیشین همایش ملی حدیث رضوی در این استان برگزار می شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه عصر شعر ملکوت در روز سوم مرداد ماه امسال در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور شاعران مشهد و قم به همراه تجلیل ویژه از استاد محمد علی مجاهدی به عنوان ملک الشعرای شعر آیینی قم از دیگر برنامه های این دهه است.
حسینی از برگزاری نمایشگاه رضوی در نگارخانه شهید آوینی خبر داد و گفت: در این ایام 4 گروه نمایش از قم برای شرکت در جشنواره تئاتر رضوی به شهرهای مشهد (استان خراسان رضوی) و یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد) اعزام می شوند و نیز 3 نمایش «باطل السحر»، «عکاسی» و «نان و نمک» در این ایام در شهر قم اجرا می شود.
وی برگزاری المپیاد ورزشی در 6 مرداد ماه امسال، برگزاری 10 جشن در 10 شب در 10 مسجد قم، مسابقه حفظ 40 حدیث رضوی و نیز مسابقه کشوری نامه ای به امام رضا(ع) را از جمله برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در این دهه نام برد و نیز از میزبانی زائر اولی ها از روستاهای استان و نیز نقاط مختلف کشور خبر داد.
حسینی اعلام کرد: روز سوم مرداد ماه امسال آیین افتتاح برنامه دهه کرامت با حضور مسئولان کشوری و استانی و با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می شود.
وی هم چنین خاطرنشان کرد: دهه کرامت برای ما رنگ و بوی ولایی دارد و وجود بارگاه های ملکوتی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در شهرهای مقدس مشهد و قم برای ما ایرانیان مایه افتخار و مباهات است.
وی با بیان این که این توفیق را داریم که در شهر مقدس قم در کنار حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در خدمت زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) باشیم، افزود: دهه کرامت فرصت مناسبی است تا در آن به جایگاه رفیع و عظیم امام رضا(ع) و نیز فضائل و کرامات حضرت معصومه(س) پرداخته شود و نیاز است که دستگاه های فرهنگی برای بزرگداشت دهه کرامت تلاش و برنامه ریزی کنند.
حسینی در بخش دیگر سخنان خود، از افتتاح مجتمع فرهنگی 2 هزار متری در منطقه پردیسان در دهه فجر امسال و نیز راه اندازی کتابخانه مرکزی خیابان امام خمینی شهر قم در سال آینده خبر داد.
وی هم چنین از تعامل جدی ارشاد با حوزه علمیه خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا از ظرفیت های حوزه علمیه در زمینه های مختلف از جمله تولید محتوا با برنامه ریزی مشخص و مستمر بهره ببریم و مقدمات این امر شروع شده است و با کمک مدرسه اسلامی هنر، موضوع «فقه هنر» دنبال می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طرح «سلام سینما» در استان هفته گذشته در شهر کهک اجرایی شد، گفت: این طرح که طرح سینما سیار است با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود که یک دستگاه سینمای دیجیتال سیار برای استان قم تحویل گرفته ایم و 4 دستگاه دیگر نیز آماده تحویل است که در صورت استقبال مخاطبان از آن و مشارکت بخش خصوصی امکان افزایش آن نیز وجود دارد.
نخستین دوره طرح ملی سلام سینما در استان قم، با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر استان قم، هفته گذشته در سالن امام علی(ع) شهر کهک اجرا شد.
طرح ملی سینمای ایران با عنوان «سلام سینما» توسط سازمان امور سینمایی کشور در سطح کشور در حال اجراست که بر اساس این طرح در شهرهایی که سینما ندارند، با استفاده از دستگاه سینمای دیجیتال سیار، شرایط نمایش فیلم برای عموم مردم فراهم می ‌شود.
بخش کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستا می باشد که در جنوب شهر قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش (شهر کهک) تا قم 30 کیلومتر است.
حسینی ساخت سینما به صورت مستقل و یا در مجتمع های تجاری و نیز تجهیز مجتمع های فرهنگی به سیستم دیجیتال برای بخش فیلم سینمایی را از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه سینما دانست و گفت: با اجرای این طرح ها در قم تا پایان سال تعداد صندلی های سینما به 2 برابر افزایش می یابد.
علاقه مندان برای کسب آخرین اطلاعات درباره فعالیت های بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در استان قم می توانند به نشانی اینترنتی http://ghom.shamstoos.ir مراجعه کنند.
دهه کرامت از سوم مردادماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می شود و تا 13 مردادماه سالروز میلاد حضرت رضا(ع) ادامه دارد.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.