علی اکبر حق ویسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: از آنجایی که فعالیت منظم جسمی موجب بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن، دستگاه قلبی- عروقی، تنفسی و عضلانی- اسکلتی می شود و با توجه به این که توقف فعالیت های جسمانی به مدت یک ماه می تواند آمادگی و سطح عملکرد سیستم های مذکور را به نحو قابل توجهی کاهش دهد؛ لذا کنار گذاشتن برنامه های ورزشی در روزه داران توصیه نمی شود.
وی اضافه کرد: اما تغییر برنامه غذایی، روش و زمان بندی ورزشی در بسیاری از موارد لازم و کمک کننده است؛ این مساله در مورد ورزشکاران آماتور و حرفه ای صادق است.
وی بیان کرد: ورزشکاران بهتر است برای تنظیم برنامه غذایی و مقدار مصرف هر یک از گروه های غذایی از جمله شیر و مواد لبنی، میوه ها و سبزی ها، نان و غلات و گروه گوشت و جایگزین های آن و چربی های غیر اشباع شده مثل روغن زیتون یا کنجد با کارشناس تغذیه مشورت نمایند.
وی با بیان این که تعداد ضربان قلب، تعریق و درجه حرارت مرکزی به شکل قابل توجهی در ورزشکارانی که فعالیت های هوازی و تمرینات قلبی-عروقی دارند، افزایش می یابد، ادامه داد: این دسته از فعالیت ها باید 45 دقیقه تا یک ساعت پس از افطار انجام شود تا مراحل هضم، تخلیه معده و جذب اولیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش پایان یافته باشد.
حق ویسی افزود: این امر موجب کاهش مشکلات گوارشی، نفخ و ورم معده شده و در عین حال ورزشکار به علت سطح قند خون مناسب احساس ضعف یا کاهش کارآیی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: ورزشکاران باید در حین فعالیت جسمانی هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان مایعات میل نمایند؛ مایعات دارای کافئین توصیه نمی شود.
به گفته وی، بعد از انجام ورزش مصرف آب میوه طبیعی همراه با قدری نمک به منظور تامین آب، املاح و گلوکز از دست رفته پیشنهاد می شود.
وی گفت: اگر ورزش در محیط گرم و مرطوب انجام شود یا ورزشکار جزء افرادی باشد که مقدار زیادی نمک از طریق عرق بدن دفع می کند، ورزش شدید باشد یا بیش از یک ساعت طول بکشد، توجه به مایعات، املاح و گلوکز از دست رفته اهمیت بیشتری می یابد.
حق ویسی به ورزشکاران توصیه کرد: در فاصله افطار تا سحر مایعات کافی بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت های بعدی از کربوهیدرات های پیچیده مثل خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده نمایند.
وی بیان کرد: بیش از 45 دقیقه ورزش کردن در زمان روزه داری، ورزش شدید در آب و هوای گرم و مرطوب یا در افرادی که بیماری های زمینه ای مثل سنگ کلیه، بیماری های کلیوی، دیابت، فشار خون بالا، ام اس، آسم یا بیماری مزمن تنفسی دارند و همچنین جانبازان، معلولان و افراد سالمند توصیه نمی شود، زیرا این افراد بیش تر مستعد آسیب های ناشی از کم آبی هستند.
وی گفت: با توجه به این که انرژی قابل توجهی در فعالیت های قدرتی عضلانی مصرف می شود و میزان تعریق و دمای بدن در حین ورزش افزایش می یابد و این نوع فعالیت ها باید در فاصله بین افطار تا سحر انجام شود.
وی افزود: در این ورشکاران وعده افطار به یک میان وعده تبدیل و در آن غذاهای سبک میل شود تا بعد از حدود 1.5 تا 2 ساعت ورزشکار بتواند به تمرینات ورزشی بپردازد و پس از پایان تمرینات نیز وعده غذایی شام را میل کند.
به گفته وی، ورزشکارن آغاز مصرف و بارگیری مکمل های کارافزای تغذیه ای با هدف افزایش توان عضلانی مانند کراتین، کافئین و برخی آمینو اسیدها را به پس از ماه مبارک موکول نمایند.
وی به ورزشکاران توصیه کرد: علاوه بر حفظ فعالیت بدنی مناسب در ماه مبارک رمضان، استراحت کافی داشته باشند و تا 2 ساعت بعد از ورزش، به منظور بازسازی و ترمیم عضلانی، از مواد کربوهیدراتی و پروتئینی استفاده نمایند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.