علی اکبر حق ویسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: افرادی که به بیماری های قلبی - عروقی مبتلا هستند، چون باید داروهای خود را راس ساعت مشخصی مصرف کنند، اغلب اجازه روزه گرفتن به آن ها داده نمی شود.
وی با بیان این که افت سطح داروهای قلبی باعث عوارض جبران ناپذیری نظیر بزرگ شدن قلب و حتی سکته و حملات قلبی می شود، ادامه داد: آن دسته از افرادی که دارای اختلالات قلبی - عروقی پیشرفته هستند نیز باید توجه داشته باشند که کاهش حجم مایعات بدن تاثیر بسزایی در پمپاژ قلب و افزایش مشکلات دستگاه قلبی و عروقی آن ها می تواند داشته باشد.
وی به بیماران قلبی - عروقی توصیه کرد: باید طبق یک رژیم غذایی خاص روزه بگیرند و از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری نموده و در عین حال رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده توسط مشاور تغذیه را رعایت نمایند.
وی افزود: استفاده نکردن از غذاهای نفخ آور مانند حبوبات و شیر در افرادی که مدت زمان طولانی شیر مصرف نکرده اند و پرهیز از استرس برای این بیماران توصیه می شود.
وی با تاکید بر این که این بیماران تداخل داروها با غذا را در نظر داشته باشند، گفت: با توجه به فاصله زمانی کوتاه مصرف افطار، شام و سحر و انباشته شدن معده از غذاهای مختلف امکان تداخل برخی داروها با غذا وجود دارد.
وی افزود: به تمام بیماران قلبی از جمله آن هایی که سابقه جراحی داشته اند و دارو مصرف می کنند توصیه می شود برای این که بیماری از کنترل خارج نشود حتما پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
وی اضافه کرد: معمولا افتادگی دریچه میترال در حالت های معمولی و خفیف مشکلی در روزه داری ایجاد نمی کند، اما در حالت های شدید که عموما با گشادی دریچه میترال همراه شده و معمولا نیازمند توجه خاص می باشد، ممکن است امکان روزه گرفتن فراهم نباشد.
وی ادامه داد: مبتلایان به این اختلال حتما پیش از روزه داری به متخصص قلب مراجعه و مورد بررسی کامل از جمله اکوی قلبی قرار گیرند و طبق نظر پزشک معالج اقدام به روزه داری نمایند.
وی گفت: بیمارانی که دچار گرفتگی رگ های قلبی هستند و داروهایی از جمله آسپیرین، قرص های نیتروکانتین و نیترو گلیسیرین (زیر زبانی) مصرف می کنند، از آنجا که مصرف نکردن دارو در زمان مقرر، زندگی آن ها را به خطر می اندازد و احتمال بروز سکته قلبی و حملات آنژین صدری، بزرگ شدن قلب و آب آوردن ریه ها را بالا می برد، نباید روزه بگیرند.
وی افزود: آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب در اغلب اوقات اختلالی است که نیازمند رعایت رژیم غذایی، فعالیت مناسب و در راس همه آن ها مصرف به موقع داروهاست، در این موارد قطع خودسرانه دارو یا افزایش فاصله مصرف قرص ها ممکن است منجربه عوارضی چون افزایش احتمال لخته شدن خون، سکته مغزی و مشکلات ریوی شود.
وی بیان کرد: مطالعات نشان داده حدود 20 روز پس از شروع ماه مبارک رمضان میزان «هموسیستئین»، اصلی ترین عامل بروز سکته قلبی در خون افراد به شدت کاهش می یابد، از طرف دیگر میزان کلسترول خوب (اچ دی ال) نیز افزایش یافته و غلظت خون هم در حد طبیعی قرار می گیرد.
وی افزود: کاهش میزان تری گلیسیریدها و کلسترول بد (ال دی ال) از دیگر اثرات مثبت ناشی از روزه داری در این افراد است که این اثرات در کنار تعدیل وزن بدن، می تواند باعث کنترل بیماری های قلبی-عروقی شود.
وی اضافه کرد: در این ماه به دلیل آن که افراد از پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار، مصرف چای و قهوه دوری می کنند و یا به حداقل می رسانند، امکان بروز سکته قلبی در آن ها کاهش می یابد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.