به گزارش ایرنا، تلاش برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم یکی از وظایف مهم دولت هاست؛ ارتقاء وضعیت معیشت، رفاه و افزایش سطح خدمات رسانی به مردم می تواند جامعه و رفتار اجتماعی مردم را با دور کردن از تنش هایی که در نتیجه سختی ها پدید می آید، به سمت نشاط و آرامش سوق دهد.
در این میان ساکنان روستاها و همچنین مناطق کم برخوردار شهرها به عنوان بخش مولد که کمترین هزینه را به دولت ها تحمیل می کنند، مورد توجه دولت یازدهم قرار گرفت.
دولت یازدهم با برگزیدن شعار تدبیر و امید و عمل به آن اقدام های مفید و موثری در این خصوص برای قشرهای مختلف داشته که از آن جمله می توان به اقدام هایی در حوزه های راه روستایی، بیمه قشرهای کم درآمد، اختصاص زمین به روستاییان و بهداشت و درمان اشاره کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه های این بنیاد در راستای خانه دار شدن روستاییان، گفت: احداث و واگذاری 738 واحد مسکونی و واگذاری 382 قطعه زمین به روستاییان در سال جاری در دست اقدام است.
غلامرضا صالحی با تاکید بر لزوم نوسازی خانه های روستاییان در برابر بلایای طبیعی، ادامه داد: با شناسایی های صورت گرفته مشخص شده کمتر از 50 درصد واحدهای روستایی استان قم فرسوده است که با اهتمام و برنامه ریزی مسئولان این بخش در طول پنج سال قابل نوسازی است.
وی بیان کرد: در حال حاضر بنیاد مسکن 200 میلیون ریال وام مسکن با سود پنج درصد برای نوسازی و بهسازی خانه های فرسوده روستایی پرداخت می کند.
صالحی اضافه کرد: برای افرادی که بضاعت مالی ندارند نیز 50 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
وی افزود: سال گذشته 750 واحد روستایی قم از این تسهیلات بهره مند شد.
وی ادامه داد: برای حمایت از خانواده های روستایی که بیش از 2 معلول دارند، تسهیلاتی همچون زمین رایگان، وام با سود پنج درصد و 20 میلیون ریال وام بلاعوض در نظر گرفته شده است.
در استان قم 204 روستا با حدود 15 هزار خانوار وجود دارد که 131 روستا بالای 20 خانوار است.
استان قم به لحاظ جغرافیایی محور مواصلاتی 17 استان می باشد که این مطلب نشاندهنده لزوم توجه به بهبود وضعیت راه و جاده های استان است.
در همین خصوص مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به روکش و بهسازی 75 کیلومتر از محورهای روستایی استان، گفت: در دولت یازدهم تاکنون طرح هایی همچون زیرسازی و آسفالت محور جنت آباد به سمت جاده کاشان با سه هزار و 500 میلیون ریال اعتبار، تشکیل محور قم - قنوات با چهار هزار میلیون ریال و احداث قطعه دوم قم - جعفریه با 20 هزار میلیون ریال اعتبار انجام شده است.
حسن صبوری ادامه داد: اصلاح نقطه حادثه خیز سه راهی کهک - قباد بزن و بهسازی و روکش آسفالت راه های روستایی، بهسازی و تعریض پل محورهای روستایی با اعتبار هفت هزار میلیون ریال نیز از جمله همین اقدام ها است.
طرح تحول نظام سلامت نیز یکی از اقدام های ارزشمند و ماندگار دولت یازدهم است که بیشتر خدمات این طرح متوجه روستاییان و مناطق محروم شده است، به طوری که اجرای آن در سه سال گذشته برای استان قم 2 هزار میلیارد ریال صرفه جویی داشته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با ایرنا، طرح تحول نظام سلامت را گام مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: این طرح از اردیبهشت سال 93 با هفت بسته خدمتی ارائه شد که هدف آن کاهش تعرفه های درمان برای کمک به قشر محروم و نیازمند جامعه است.
محمد رضا مظفری افزود: در نتیجه این طرح میزان پرداختی مردم در هزینه های درمانی از 37 درصد به 6 درصد برای شهرنشینان و برای روستاییان به سه درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه به راه اندازی اورژانس هوایی استان از سال 93 اشاره کرد و افزود: این نوع از اورژانس با توجه به موقعیت جغرافیایی قم یک نیاز جدی بود و تاکنون اورژانس هوایی با انجام 334 ماموریت جان 773 مصدوم و بیمار را نجات داده که دولت تدبیر و امید در این خصوص 23 میلیارد ریال هزینه کرده است.
وی ادامه داد: ناباروری یکی از تخصص های هزینه بر برای زوج هاست و دولت یازدهم با ارائه تسهیلات 20 میلیارد ریالی به مراجعه کنندگان به مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم کمک شایان توجهی به افراد دارای این مشکل در پرداخت هزینه های درمان داشته است.
همچنین مدیرکل بیمه سلامت استان قم با اشاره به رنج قشرهای محروم درخصوص مراحل درمان، افزود: از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از 250 هزار تن در استان رایگان بیمه شده اند که 50 هزار تن از این افراد از روستاییان بوده اند.
محمد رضا فخاریان افزود: در حال حاضر 450 هزار تن در قم تحت پوشش این بیمه هستند و 757 مرکز درمانی یعنی تقریبا تمامی مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی استان قم با بیمه سلامت قرارداد دارند.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به وضعیت منطقه نیروگاه به عنوان یکی از مناطق کم برخوردار استان، افزود: این منطقه برغم داشتن جمعیت زیاد تاکنون هیچ واحد درمانی و بیمارستانی دولتی نداشته است.
علی اصغر اکرمی افزود: از سال 1389 احداث مرکز درمانی نیروگاه در این منطقه آغاز شده و تاکنون با هزینه 450 میلیارد ریالی و با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی در مراحل نهایی است که امیدواریم تا خردادماه امسال افتتاح و به چرخه درمان استان افزوده شود.
وی اضافه کرد: بر اساس استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به ازای هر یک هزار تن 2.7 تخت در استان موجود باشد که با توجه به این آمار باید تعداد تخت های بیمارستانی استان به چهار هزار افزایش یابد که امیدواریم این مهم تا سال 1404 تحقق یابد.
/2085/ 1175 گزارش از: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.