به گزارش ایرنا از دفتر آیت الله مبلغی، وی روز یکشنبه در دیدار با شبکه المنار لبنان خاطرنشان کرد:امت اسلامی اکنون در روابط اجتماعی خود به مشکل ناامنی و تبعات گسترده آن برخورد کرده است، بنابراین باید با رجوع به قرآن، نظریه پایه ای آن را در زمینه امنیت اخذ و به سمت اجرای آن هر چه سریعتر به پیش رود.
وی با بیان اینکه استخراج و ارایه نظریه قرآن درباره امنیت یک ضرورت فوری است، گفت: بر پایه نگاه قرآن، امنیت نخستین حالتی است که یک جامعه باید پیدا کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زوال خوف و حصول اطمینان دو عنصر اساسی در امنیت است، گفت: در موارد مکرر در قرآن، تقابل میان امن و خوف ایجاد شده است مانند 'من بعد خوفهم أمناً' که نشان می دهد که 'نبود خوف' امنیت است.
مبلغی گفت: در نگاه اسلام، امنیت حالتی تبادلی و درهم تنیده است، اگر گروهی از مردم غیر معتقد به دین در ناامنی باشند این ناامنی بر روی مسلمانان بازتاب خواهد داشت، بنابراین ما باید به امنیت از نظر اسلام به صورت عمیق تر، اساسی تر و بین المللی تر فکر کنیم.
وی اظهار داشت: امنیت اهل کتاب، امنیت مسلمانان و امنیت مسلمانان امنیت آنان است.
مبلغی گفت: بسیار مایه تاسف است که بسیاری از کشورهای بزرگ در بین مسلمانان مشکلات، و از جمله مشکل ناامنی را خلق کرده و بین آنها تفرقه را دنبال می کنند، و اختلاف را دامن می زنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای اسلامی ناامن شوند، این ناامنی بر آنها نیز تاثیر سلبی خواهد گذاشت و کار را به جایی به پیش خواهد برد که جامعه انسانی و بشری در یک مسیر نادرست و منتهی به ناامنی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تفرقه افکنی میان مسلمانان بازی با امنیت جهانی است، گفت: بر اساس قرآن، پیدایش ناامنی در یک مکان دارای تاثیر بر امنیت مکان دیگر نیز هست و در این خصوص دلایل قرآنی وجود دارد.
مبلغی اظهار داشت:اهداف تربیتی، سیاسی، همزیستی، عبادی، اخروی و توحیدی در جامعه همه به برقراری، ایجاد و احداث امنیت به عنوان یک امر مهم زیرساختی نیازمند است.
وی با بیان اینکه امنیت در اسلام به دلیل استقرار مجموعه ای از عوامل پدید می آید، گفت: اولین عنصر از دیدگاه اسلام، ایمان به خداوند متعال است و این ایمان یک عنصر فعال در ایجاد امنیت می باشد و جامعه خالی از ایمان، در معرض خطر خوف و تهدید قرار دارد.
مبلغی ادامه داد: از دیدگاه اسلام، ایمان به خدا شرط تحقق امنیت کامل، دقیق، کافی و فراگیر است و اگر می بینیم در برخی کشورهایی که عنصر ایمان در آنجا فعال نیست ولی امنیت وجود دارد، باید بدانیم که آن امنیت نسبی است و عاری از خوف و خطر نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: در مقابل اگر می بینیم در برخی کشورهای اسلامی که در آنها ایمان به خدا هست ولی امنیت نیست، باید بگوییم ایمان به خدا، ایمان به صفات خدا و رحمت الهی است و تنها به زبان، شعار و خشک مغزی نیست.
وی ادامه داد: اگر ایمان به خداوند به صورت واقعی ایجاد شود بازتاب آن رحمت و ارتباط پر از لطافت و اخلاق بین جامعه بشر است
وی گفت: ایمان شرط تحقق امنیت است ولی هر کس ایمان پیدا کرده باید تلاش های دیگری هم صورت دهد.
مبلغی اصل قرآنی 'تعارف در قبال ملت ها'، اصل قرآنی 'تسابق بر انجام خیر از سوی اتباع ادیان و مذاهب'، نشر و گسترش 'انجام برّ و نیکوکاری در ساحت های بین المللی'، تعایش، تعاشر و تعامل را اصول امنیت ساز در روابط بین الملل ذکر کرد.
وی گفت: در این میان نباید نقش عمق دهنده ایمان مشترک ادیان به خداوند در امنیت بین المللی را نادیده، یا غیر جدی گرفت.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.