به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله عباس کعبی امشب در همایش اندیشه سیاسی شهید صدر که در سالن اجتماعات دارالشفا حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به خصوصیات شهید صدر اظهار داشت: شهید صدر نعمتی بود که خیلی زود آن را از دست دادیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرایط خاص شهید صدر، افزود: بهترین توصیف در وصف شهید صدر همان مطلبی است که رهبری در باره آن گفتن یعنی نابغه انقلابی است.

آیت‌الله کعبی بابیان ظرفیت بالای حوزه‌های علمیه گفت: شهید صدر به همه این نکته را فهماند که می‌شود با تفکرات اسلامی جریان سازی کرد و پی‌ریزی تشکیل حکومت اسلامی را در دوران کنونی انجام داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیرات عمیق شهید صدر در اندیشه سیاسی تاریخ معاصر اسلام، خاطرنشان کرد: شهید صدر اندیشه سیاسی را در تئوری و عمل طراحی و تدوین کرده است.

آیت‌الله کعبی بابیان برخی از اندیشه‌های سیاسی شهید صدر، گفت: انبیاء الهی برای تشکیل حکومت تلاش کردند و برخی موفق شدند و برخی موفق نشدند، تا اینکه کار به پیامبر خاتم(ص) و ائمه معصومین (ع) رسید و در زمان غیبت به‌ دست مجتهدان جامع‌الشرایط، و به‌ دست امام بزرگوار حکومت الهی تشکیل شد که این انقلاب ما ثمره همه این مجاهدت‌ها است.

وی بابیان اینکه شهید صدر ازجمله کسانی بود که دین را از سیاست جدا نمی‌دانست، گفت: از نظر شهید صدر دولت در متن دین است و نخستین دولت‌ها،دولت‌های دینی بوده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان آیه‌ای از قرآن کریم، تصریح کرد: از نگاه شهید صدر سه قشر می‌توانند در رأس حکومت الهی قرار گیرند، اول انبیاء الهی دوم رهبانیون و قشر سوم علمای دینی که بسیاری از اختیارات انبیا الهی را دار هستند.

وی با اشاره به ساختار دینی از نظر شهید صدر، خاطرنشان کرد: حکومت دینی دارای اصالت است و ساختار آن در درجه نخست از آن خداوند است، و مشروعیت قوای سه گانه بستگی به تأیید الهی دارد.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه شهید صدر به حاکمیت انسان بر انسان معتقد نبود، گفت: شهید صدر معتقد بود که انسان باید به درجه‌ای برسد که بتواند به‌عنوان خلیفه الهی احکام الهی را در جامعه پیاده سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان شالوده فکری شهید صدر،گفت: منبع فکری شهید صدر قرآن، سنت، و تطبیق با دیگر نظام‌های فکری سیاسی است.

انتهایی پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 611099
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.