به گزارش ایرنا، محمد رضا طلایی روز دوشنبه در جلسه ستاد برداشت غلات و کلزا اظهار داشت: این مقدار محصول گندم آبی و دیمی به ترتیب در سطح زیر کشت پنج هزار و 670 هکتار و یک هزار و 250 هکتار برداشت خواهد شد.
وی افزود: خرید محصولات کشاورزان قمی بعد از برداشت صورت می گیرد، از این رو شرکت ها و نهادهای مربوطه موظف به همکاری جهت خرید آسان برای جلب رضایت کشاورزان هستند.
وی افزود: خرید گندم و کلزا تا آنجاکه ممکن است در مزارع صورت بگیرد، چراکه این کار به نفع کشاورزان است و هزینه های حمل و نقل را بر آنان تحمیل نمی کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این که امسال شاهد شرایط خوبی در بخش کشاورزی استان بوده ایم گفت: رشد خوبی در سطح عملکرد غلات با اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.
وی افزود: استان قم ظرفیت خوبی در تولید غلات و کلزا دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با تاکید بر این که امتیاز به کشاورزان باید افزایش پیدا کند گفت: باید با تسهیل در پرداخت پول برداشت محصولات به کشاورزان در کوتاه ترین زمان رضایت این افراد را جلب کرد.
طلایی ادامه داد: نظارت های کاربردی بر کمباین های برداشت محصول کشاورزی صورت می گیرد تا ریزش برداشت صورت نگیرد و محصول کشاورزان حفظ شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان تولید این بخش در سال گذشته برابر 745 هزار تن محصول شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی بوده است.

** افزایش تولید کلزا در قم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این جلسه گفت: از پاییز سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری، حدود پنج هزار و 50 تن کلزا(دانه های روغنی) در مزارع استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
رضا وکیل اظهار داشت: وسعت سطح زیر کشت کلزا با مساحت 2 هزار و 356 هکتار در قم نسبت به سال های گذشته سه برابر افزایش داشته است.
وی افزود: سیاست های توسعه ای کشت کلزا در راستای اقتصاد مقاومتی به صورت جدی در استان قم در حال اجراست.
وی با اشاره به این که برداشت کلزا از 20 اردیبهشت ماه به بعد صورت می گیرد گفت: 15 دستگاه برداشت کلزا برای بخش جعفرآباد، پنج دستگاه برای حومه قم و سه دستگاه برای قمرود و قنوات در نظر گرفته شده است.
وی ابراز داشت: همچنین هفت دستگاه برداشت کلزا برای استان تخصیص داده شده که 40 درصد آن کمک بلاعوض است.
وی با اشاره به برداشت جو گفت: 70 هزار تن جو در سطح کشت 17 هزار و 500 هکتار در اواخر اردیبهشت ماه امسال برداشت می شود.
وکیل ادامه داد: امسال یک اکیپ جهت معاینه فنی و صدور کارت معاینه فنی، سه اکیپ جهت کنترل ریزش، 2 اکیپ جهت سنجش ریزش و یک اکیپ نظارت عالی بر برداشت محصولات غلات فعالیت می کنند.
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: 94 درصد روغن کشور از خارج تامین می شد که با برنامه وزارت جهاد کشاورزی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقامتی، کاشت کلزا طی سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت.
مجید حمیدی افزود: در استان قم روند رو به رشدی در حوزه تولید کلزا صورت گرفته است و سطح زیر کشت از 820 هکتار به بیش از 2 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی ادامه داد: امسال محصولات غلات با کیفیت بالایی در استان قم تولید شده است.
کلزا، یکی از گیاهان دانه ‌روغنی مهم دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است. روغن کلزا به علت این که دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می‌باشد.
در بخش دیگر این جلسه، مسعود فرجی مسئول پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که سال گذشته 18 هزار تن جو از کشاورزان قمی خریداری شد گفت: امسال نیز اقدام های لازم برای خرید این محصول در نظر گرفته شده است.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.