به گزارش ایرنا، مازیار یزدانی روز یکشنبه درهمایش «نقش راه آهن درتوسعه پایدار قم» در سالن اجتماعات اداره کل استانداردقم،افزود: براین اساس سالانه یک درصد از مجموع درآمدهای نفتی کشور به توسعه ریلی اختصاص پیدا می کند و بی شک این مزیت که تاکنون برای هیچ سازمانی پیش بینی نشده کمک زیادی به توسعه راه آهن خواهد کرد.
وی با بیان اینکه رویکرد مثبت مجلس شورای اسلامی به راه آهن درهمین حد محدود نمی شود، گفت: با موافقت و نظر مساعد نمایندگان مجلس، سرمایه گذاری در راه آهن مشابه سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار و توسعه نیافته در نظر گرفته شده و به منظور تشویق و جذب سرمایه، تمامی سرمایه گذارانی که در این بخش اقدام به سرمایه گذاری کنند، از معافیت مالیاتی بهره مند می شوند.
یزدانی همچنین راه آهن را جزو سازمان های عام المنفعه دانست وبه همین علت حضور نیروهای تلاشگر در آن را ضروری عنوان کرد و افزود: گام های بسیار بزرگی در راه آهن کشور برداشته شده است و در سال 96 برخی از نتایج آن که شامل اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی است را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به این که مسیرهای مهم راه آهن کشور در حال 2 خطه شدن و تبدیل به مسیر رفت و برگشت است، افزود:تلاش همه مسئولان راه آهن تبدیل این شرکت به یکی از مجموعه های ممتاز اجرایی و خدماتی کشور است.
یزدانی درادامه با اشاره به اقدام های بسیار خوب صورت گرفته در حوزه راه آهن طی سال های اخیر گفت: توسعه خطوط ریلی یکی از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید در بخش حمل و نقل بوده است.
وی افزود: راه آهن سراسری شرکتی است که هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده، ولی در دولت یازدهم برغم وجود بحران هایی که با آن مواجه بودیم، به مقوله حمل و نقل ریلی بویژه بحث باربری و نقل و انتقال کالا نگاه خاصی صورت گرفته است.
یزدانی گفت: با توجه به دیر بازده بودن فعالیت های انجام شده در حوزه راه آهن به طور حتم نتایج اقدام های دولت ظرف چهار سال گذشته، تا چند سال دیگر به خوبی مشخص خواهد شد.
وی با تاکید بر دشوار بودن توسعه راه آهن در مقایسه با سایر دستگاه ها و مجموعه های اجرایی کشور تصریح کرد: حتی اگر ما هیچ مشکل مالی و اعتباری نیز نداشته باشیم، باز هم برای برای پیش بردن هر حرکتی در این سازمان به زمان طولانی نیاز داریم.
معاون شرکت راه آهن همچنین با اشاره به تلاش های زیادی که برای اجرای طرح قطار السیر تهران - قم - اصفهان انجام شده است، افزود: در دولت یازدهم این طرح به طور جدی در مرحله اجرا قرار گرفت.
قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد یورو از محل سرمایه گذاری های خارجی به عنوان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در کشور از نیمه فروردین سال 95 در حال اجراست.
یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به این که راه آهن قم در سال 1391 از زیر مجموعه استان مرکزی خارج شد وبه صورت یک نهاد مستقل درآمد ازاین رو می تواند
بدون هیچ گونه نیازی به اصلاح امور تنها با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم به صورت یکپارچه و یکنواخت فعالیت کند.
وی بزرگترین مشکل راه آهن استان های مختلف کشور را وجود نداشتن فضای کافی ذکرکرد و افزود: خوشبختانه قم بر خلاف دیگر مناطق کشور از فضای ریلی خوبی برخوردار است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و مذهبی نیز که دارد می تواند به نحو مطلوبی نسبت به ارایه خدمات اقدام نماید.
دراین همایش راهکارهای افزایش فعالیتهای راه آهن قم به عنوان یکی از راه های توسعه پایدار استان مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان امر دیدگاه های خود را دراین زمینه بیان کردند.
قم در محور مواصلاتی 17 استان کشور قرار دارد و سالانه حدود 20 میلیون زائر وارد قم می شوند.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.