محمد رضا قاضی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سال گذشته در همین مدت 82 و میانگین بلند مدت نیز 96.5 میلی متر بارش باران در ایستگاه قم ثبت شده است.
وی با اشاره به این که امسال بارش های خوبی در قم ثبت شد، بیان کرد: بیشتر نزولات جوی در دی و بهمن ماه امسال بوده و بارش های سه ماه مهر، آبان و آذر زیر 10 میلی متر بوده است.
وی با بیان این که آمار بارندگی نشان دهنده خشکسالی نیست، افزود: امسال از نظر هواشناسی خشکسالی نداریم، ولی ممکن است افزایش بهره برداری از آب های زیرزمینی باعث شود استان با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه شود.
قاضی پیش بینی کرد: بارش ها تا پایان امسال به صورت نرمال باشد، ولی در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده کمتر از نرمال خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین بارشی که مورد نیاز کشاورزان است در محدوده زمانی اسفندماه تا پایان فروردین ماه است و بارش های کم باعث می شود استفاده بیشتری از آب چاه ها صورت گیرد.
وی با بیان این که قم سه منطقه کوهستانی، دشتی و کویری دارد، گفت: بیشترین بارش ها در قم مربوط به مناطق کوهستانی در غرب استان و کمترین بارش ها نیز مربوط به مناطق کویری در شمال شرق قم است.
قاضی افزود: فوجرد از مناطق کوهستانی در شمال غرب استان و بخش خلجستان است که از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه تاکنون، 253 میلی متر بارندگی داشته است و پر بارش ترین منطقه این استان محسوب می شود.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست؛ ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
وی با بیان این که مناطق کهندان، مهر زمین، دستجرد، سلفچگان و کهک از مناطق کوهستانی قم به شمار می آید، افزود: بارش در این مناطق به ترتیب 235، 202، 196، 144 و 84.2 میلی متر ثبت شده است.
وی به مناطق دشتی قم اشاره کرد و افزود: بیشترین بارش ها در این مناطق مربوط به ایستگاه سالاریه با 95.3 میلی متر بارش بوده است.
رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی قم اضافه کرد: جمکران، قنوات، شکوهیه و جعفریه از دیگر مناطق دشتی استان قم است که به ترتیب 86.2، 86، 80.6 و 66.8 میلی متر بارندگی در این مناطق به ثبت رسیده است.
وی گفت: کویری ترین مناطق قم به ترتیب حسین آباد میش مست با 70.5، فرج آباد 88.8 و حوض سلطان 79 میلی متر از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون بارندگی داشته است.
استان قم با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ دارای پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است.
دریاچه حوض سلطان در استان قم و 40 کیلومتری شهر قم واقع شده است؛ بلندترین ارتفاعات کوهستانی این استان در 45 کیلومتری شهر قم، منطقه فردو، به نام قله برف انبار به ارتفاع سه هزار و 150 متر است که در فصول سرد سال یخچالی دارد که نام این کوه نیز برگرفته از آن است.
این استان از سمت شمال با جلگه های ورامین، شهرری و ساوه، از جنوب با شهرهای محلات و دلیجان، از شرق با کاشان و کویر نمک و از غرب با شهرهای آشتیان و تفرش هم مرز است.
20 درصد از مناطق استان قم کوهستانی و 80 درصد به صورت دشت و کویر می باشد که تفاوت آب و هوایی این مناطق بسیار چشمگیر است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.